بخشی از انبار حسینیه تاریخی قنبریه بافق، طی روزهای اخیر بر اثر فرسودگی ناشی از گذشت زمان، تخریب شد که در برخی از شبکه های اجتماعی بازتاب داشت.
کد خبر: ۶۴۱۸۹۰
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۹ 11 August 2018

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بافق روز شنبه با تایید این خبر گفت: به محض اطلاع از وقوع این حادثه، به اتفاق دستگاه های متولی و از جمله میراث فرهنگی، شهرداری و پلیس راهنمایی و رانندگی در محل حاضر شدیم تا ضمن بررسی علت تخریب، برای مرمت و تبدیل به احسنت آن اقدام شود.
ماشاالله گلچین افزود: از آنجا که بخشی از دیوار این انبار در پیاده رو قرار دارد و تخریب آن قسمتی از مسیر عبور و مرور و خیابان را مسدود کرده بازدید شهردار و رییس پلیس راهنمایی و رانندگی الزامی به نظر می رسید.
رئیس اداره اوقاف بافق اضافه کرد: امروز /شنبه/ قرار است جلسه ای با حضور رئیس میراث فرهنگی و شهردار برگزار شود تا در صورت امکان، بخشی از آن که در پیاده رو قرار دارد تبدیل به احسنت و بخش دیگری مرمت شود.
وی در مورد تبدیل به احسنت بخش تخریب شده، تصریح کرد: چون موقوفات، قابل خرید و فروش نیست، آن قسمت از دیوار انبار این حسینیه که در پیاده رو قرار گرفته به شهرداری واگذار می شود و در عوض زمینی مرغوب و با ارزش تر تحویل می گیریم.
این مسوول، هزینه مرمت انبار حسینیه قنبریه را 150 میلیون ریال عنوان و بیان کرد: این رقم از محل اعتبارات عمرانی شهرداری بافق تامین و پرداخت می شود.
رئیس میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری بافق هم در این خصوص به ایرنا گفت: قسمت تخریب شده ،انبار حسینیه بوده و چون به ثبت نرسیده زیر نظر اوقاف است و در حوزه اختیارات اداره میراث نیست.
لیلی رنجبر ادامه داد: بنای اصلی حسینیه که ثبت سند ملی شده در سال 95 با هزینه شهرداری بازسازی شده و حداقل تا 10 سال دیگر مستحکم است.
شهردار بافق هم در رابطه با تخریب این بنا عنوان کرد: بخش آوار شده بنا به اعلام میراث فرهنگی و اداره اوقاف به عنوان متولیان ملک مذکور، انباری بوده که چندین سال قبل به حسینیه اضافه شده و متعلق به بخش ثبتی و تاریخی حسینیه هم نبوده است .
سیدعلی نوروز زاده افزود: قریب به 2 سال قبل شهرداری همانند چندین بنای دیگر، داوطلبانه با هماهنگی میراث فرهنگی به منظور حفظ بنا اقدام به استحکام بخشی قسمت تاریخی حسینیه کرد.
وی اضافه کرد: در همان زمان میراث فرهنگی اعلام کرد که با هماهنگی اوقاف می توان این انباری را به علت نداشتن ارزش تاریخی حذف کرد ولی اوقاف تاکنون اقدامی انجام نداده است.
شهردار بافق افزود: دیوار مذکور به عللی از جمله نداشتن پی سازی لازم فرو ریخته است.
شهردار در خصوص ساخت دیوار سیمانی و نبود استحکام کافی اظهار داشت: اصولا دیواری از سوی شهرداری ساخته نشده که محکم باشد یا نباشد اما با توجه به زشتی دیوار فرسوده انبار مشرف به خیابان مهدی که پر از نوشته ها و سیاهی بود میراث فرهنگی صرفا اقدام به اندود سیمان برای پوشاندن ظاهر نامطلوب آن کرد.
حسینیه قنبریه از بناهای تاریخی شهر بافق است که قدمت آن به دوران قاجاریه (250) سال قبل بر می گردد، این بنا در سال 1386 با شماره 14543 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
بافق 200 اثر تاریخی و فرهنگی دارد که 43 مورد آن ثبت ملی شده است.
مرکز شهرستان 50 هزار نفری بافق در فاصله 110 کیلومتری جنوب شرقی یزد قرار دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار