کد خبر: ۶۴۱۱۵۸
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۲ 09 August 2018

از یکی، دو سال قبل به این سو، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد درگیر حاشیه بوده و گویا هنوز خیال ندارد از حاشیه‌ها گذر کند.
روند تغییرات مدیریتی این نهاد مهم در یزد در سال‌های قبل و چالش انتخاب اولین مدیر زن در این نهاد یکی از آنهاست. هرچند ثبت یزد در سازمان جهانی یونسکو میتوانست فرصت مناسب برای این سازمان ایجاد کند اما مسائل مختلف که بیشتر آن ریشه در نوع مدیریت این نهاد موثر فرهنگی داشته، مانع از تحقق این رویا شد.
حالا اما بلاتکلیفی عجیبی در میراث فرهنگی ریشه دوانده است. چند ماهی است مدیر این نهاد وضعیت بلاتکلیفی دارد. بی توجهی نهادهای ملی و مسئولان حاکمیتی به وضعیت میراث فرهنگی یزد، عواقب دهشتناکی برای کشور رقم خواهد زد. به نظر می رسد به قدری مدیران ارشد میراث فرهنگی کشور سرشان شلوغ است که اصلا یادشان رفته برای شهری که چندین اثر ثبت شده جهانی دارد، تدبیری بیاندیشند.
میراث فرهنگی یزد و دایره تاثیرگذاری عملکردش، صرفا منوط به شهر یزد و استان یزد نمی شود. مسئولان یادشان باشد که شهر یزد، ثبت جهانی شده و یکی از شش شهر ارزشمند در منظر جهانیان قلمداد می شود.
وثتی در یونسکو، اثر یا مکانی ثبت می شود، علاوه بر سایر امتیازاتش، توجه این نهاد معتبر بین المللی برای حفاظت از آن معطوف می شود. یکی از دلایل محافظت از مکان های ثبت شده، حفظ آنها برای آیندگان است. در غیر اینصورت در معرض تهدید قرار می گیرند. باید بدانید که لیست این آثار توسط بخشی از یونسکو با عنوان برنامه میراث جهانی یونسکو که در اختیار کمیته ای با همین نام است، حفاظت می شود. گفته می شود که در این کمیته 21 نماینده از 21 کشور جهان عضویت دارند که توسط مجمع جهانی انتخاب می شوند.
یزد، شهر ثبت شده در فهرست آثار جهانی است. بدین معنی که یونسکو خیلی حواسش به رخدادهای این شهر خشتی است. اندک خدشه‌ای به این شهر با عواقب بدی در عرصه بین الملل مواجه خواهد شد. در خبرها آمده بود که کارشناسان یونسکو از طریق ابزارهایی همچون گوگل( تماشای آنلاین تصاویر ماهواره‌ای) به صورت مرتب، اتفاقات درون بافت تاریخی یزد اعم از تخریب و مرمت و سایر رخدادها را رصد می کنند و اگر در این زمانه، مسئول فکرمیکند با پنهان کاری می تواند از دست یونسکو، خلاص شود، بیسوادی بیش نیست.
طبق قوانین یونسکو، چنانچه یکی از آثار ثبت شده این سازمان به دلایلی مورد خدشه قرار گیرد نام آن اثر به فهرست آثار در معرض تخریب گنجانده می شود.
فکرش را بکنید، دولت و نظام کلی برای ثبت جهانی شدن یزد، تبریک گفته‌اند و ناگهان به دلایل مختلف، اسم این شهر تاریخی در فهرست میراث در معرض تخریب یا نابودی جهانی گنجانده شود. ناسزا به این رساتر در عرصه بین الملل به ممکلتمان خواهیم شنید؟ که یک کشور که به تمدن چند هزارساله مفتخر است نتوانسته یک شهر تاریخی‌ ارزشمندش را حفظ کند؟
طبق قوانین یونسکو، از بین رفتن ساختار و مواد ساخته شده و از دست دادن اصالت تاریخی، سیستم‌های مدیریت ناکافی یا تغییر در وضعیت حفاظتی باعث می شود یک اثردر فهرست میراث جهانی در معرض خطر قرار گیرد.
رفتار مدیران و متولیان استان نشان میدهد گردشگری و میراث فرهنگی در اولویت های دست چندم استان است و با همین روند مدیریت در بافت تاریخی، به زودی بازرسان یونسکو، گزارش خود را خواهند داد. آیا مدیران کشور و استان، حواسشان هست؟

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار