یک متخصص تغذیه گفت: تغذیه سالم ضامن سلامتی شخص از نظر عملکرد جسمی و ذهنی است. به عبارتی دیگر فردی که از تغذیه سالم برخوردار باشد بسیار بهتر روی کارهای روزمره اش تمرکز می کند.
کد خبر: ۶۴۱۱۴۴
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۰ 09 August 2018

به گزارش «تابناک یزد»، دکتر کوروش صمدپور متخصص تغذیه و رژیم درمانی در خصوص اهمیت تغذیه در برخی از مشاغل بخصوص «خبرنگاری» به جام جم آنلاین گفت: استرس جزء اصلی ماهیت شغل خبرنگاری بوده و ممکن است به واسطه مشغله کاری زیاد نتوانند در وعده های غذایی مناسب غذا بخورند، لذا به سراغ میان وعده ها می روند. مصرف نان سبوس دار با پنیر و گردو یکی از بهترین گزینه ها برای میان وعده خبرنگاران است.

صمدپور خاطرنشان کرد: همچنین خبرنگاران به دلیل استرس های کاری میزان ترشح اکسیدان در بدنشان بالاست، علاوه بر آن به دلیل آلودگی هوا و مصرف برخی از مواد غذایی فرآوری شده رادیکال های آزاد در بدن تولید می شود به عبارتی ساده تر رادیکال های آزاد عامل انواع های بیماری سخت در بدن مانند سرطان ها، بیماری های قلبی و ... هستند. بنابراین برای خنثی کردن این رادیکال ها تنها باید مواد حاوی آنتی اکسیدان استفاده کنیم .

وی معتقد است، آنتی اکسیدان ها طیف وسیعی را شامل می شوند اما مهم ترین منابع آن انواع کلم ها اعم بروکلی،گل کلم، کلم سفید و قرمز است. همچنین چای سبز، کدو تنبل، زردآلو، هویج، زیتون از منابع سرشار آنتی اکسیدان بوده که مصرف روزانه آن برای بدن هیچ مشکلی ندارد.

این متخصص تغذیه مصرف روزانه یک عدد تخم مرغ را به خبرنگاران توصیه کرد و گفت: تخم‌مرغ به لحاظ غذایی ماده‌ای بسیار مفید و مغذی است. هر تخم‌مرغ بزرگ حدود 70 کالری دارد و منبع سرشاری از پروتئین است که سطح قندخون را تنظیم می‌کند. در واقع پروتئین‌های موجود در تخم‌مرغ با توجه به کیفیت بالایی که دارند، اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند. زرده تخم‌مرغ نیز حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است. افرادی که کلسترل بالایی دارند می توانند هفته ای دو عدد مصرف نمایند.

وی تاکید فراوانی به نوشیدن آب فراوان کرد و گفت: خبرنگاران روزانه از مایعاتی همچون آب و چای کمرنگ بیشتر استفاده کنند و درهنگام مصاحبه و تهیه گزارش استفاده ازآب و چای گزینه مناسبتری نسبت به آب میوه های صنعتی و شربت های شیرین است و از مصرف زیاد قهوه که حاوی کافئین است جدا خودداری کنند، زیرا خبرنگاری شغل پر استرسی است و کافئین اضطراب را زیاد می کند.

صمدپور به خبرنگاران توصیه کرد: هنگام فعالیت از مصرف میان وعده های ناسالم همچون انواع بیسکویت و کیک های صنعتی به دلیل اینکه حاوی مقدار زیادی شکر هستند و با روغن های ناسالم که دارای اسید ترانس بالاست، خودداری کنند زیرا فرد را درگیر بیماری هایی چون بیماری های قلبی و عروقی، کبد چرب می کند.

وی گفت: در نتیجه خبرنگاران برای تجدید قوا از میان وعده های سالم مثل میوه ، بادام ،گردو، خرما، مویز، ماست کم چرب، یا ساندویچ های کوچک که حاوی کربوهیدرات، پروتئین و روغن های سالم است، استفاده کنند.

صمدپور تاکید کرد: خبرنگاران علاوه بر تغذیه مناسب باید خواب کافی و به اندازه ای داشته باشند. همچنین هر 30 دقیقه از میز کاری خود فاصله بگیرند و با انجام حرکات ورزشی منظم و مصرف میان وعده های سالم استرس را از بدن خود دور کنند تا بتوانند ادامه روزتان را با آرامش و فکری آسوده سپری کنند.

این متخصص در پاسخ به این پرسش که تغذیه سالم در چه خوراکی هایی یافت می شود به جام جم آنلاین گفت: گروه های اصلی مواد غذایی اعم از سبزی و میوه، لبنیات، غلات و پروتئین ها هستند که قسمت اعظم غذای ما باید از غلات (نانها، برنج، ماکارونی و ...) باشد. متاسفانه امروزه از نان سفید و برنج سفیدی که فاقد سبوس است در وعده هایی غذایی خود استفاده می کنیم که جزء غلات مناسب نیستند. چرا که باعث بالارفتن سریع قندخون شده و فرد را از ویتامین های گروه ب و املاح محروم می نماید.

صمدپور هشدار داد: اگر از برنج قهوه ای استفاده نمی کنید حداقل از نان های سبوس دار، غلات کامل و نان جو در وعده های غذایی استفاده شود. 55 درصد انرژی روزانه انسان باید از غلات کامل تامین گردد. لذا هرچه نان سفید و سیب زمینی کمتر باشد مسلما بدن سالم تر خواهید داشت.

این متخصص مصرف روزانه میوه و سبزیجات را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: بسیار توصیه می شود روزانه بین 5 تا 8 واحد از این گروه استفاده شود چرا که به دلیل فیبر و ویتامین های سرشار نیاز بدن به انواع ویتامینها را تامین می کند. افراد از میوه های همه رنگ استفاده کنند زیرا هر میوه به علت رنگ و مواد موجود فواید خاص خود را داراست، چرا که برخی از میوه ها حاوی ویتامین های آ بیشتر و برخی دیگر سرشار از ویتامین سی هستند.

وی در ادامه بیان کرد: متاسفانه مصرف گروه شیر و لبنیات که سرشار از کلسیم و ویتامین دی است در کشور ما بسیار پایین بوده لذا توصیه می شود مصرف این گروه را در نوع کم چرب در وعده های غذایی خود بگنجانیم.

صمدپور گوشت و پروتئین را یکی از مهم ترین گروه های غذایی دانست و گفت: مصرف گوشت سفید (مرغ و ماهی) از گوشت قرمز بسیار مفید تر است همچنین نحوه پخت گوشت نیز یکی از نکات مهم دیگر در مصرف گوشت است، چرا که اگر گوشت فراوری شود و یا در روغن بسیار و روی آتش سرخ یا کبابی گردد قطع به یقین ضرر زیادی برای بدن داشته و در برخی مواقع باعث بروز سرطان نیز می شود. گوشت های داخل خورشت و گریل شده بهترین نحوه پخت گوشت به حساب می آید.

 

 

//جام جم آنلاین

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار