/گزارش/
استان يزد توسعه كشاورزي و بخش صادرات توليدات اين بخش را با افزايش واردات آبهاي مجازي دنبال مي‌كند.
کد خبر: ۶۴۰۹۵۳
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۲ 08 August 2018

یزد به رغم خشكسالي و كم‌آبي شديد به ويژه در سال‌هاي اخير در زمینه کشاورزی و طیور از جایگاه قابل توجهی در بازارهای خارج از کشور برخوردار است .

در حال حاضر محصولات گلخانه‌ای و پسته یزد به دلیل کیفیت و محبوبیتی که دارند با استقبال خوبي در بازارهاي جهانی برخوردار هستند لذا در سال‌هاي اخير شاهد رشد صادرات در حوزه کشاورزی استان هستیم .

البته از سوي ديگر با افزايش جمعیت و رشد تقاضاي محصولات كشاورزي، اهميت توسعه كشت و توليد محصولات كشاورزي و دامي هر ساله افزايش مي‌يابد و اين در حالي است كه كشور و بالاخص يزد با كمبود شديد منابع آبي مواجه است، هر چند كه در حال حاضر نيز بيشترين مصرف آب كشور و استان در اين بخش صرف مي‌شود.

تصميم‌گيران حوزه كشاورزي استان با توجه به موضوعات و محدوديت‌هاي ذكر شده، ‌توسعه اين بخش را با محوريت تقويت كشت‌هاي گلخانه‌اي، دامداري و دامپروري با واردات بيشتر آب‌هاي مجازي دنبال مي‌كنند.

توسعه دامپروري يزد با تكيه بر آب‌هاي مجازي

«سید جمال سجادی‌پور» رییس سازمان جهادکشاورزی استان یزد با اشاره به افزایش تولیدات دامی با تکیه بر آب مجازی، اظهار مي‌كند: با اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های متناسب از قبیل اصلاح نژاد دام سبک و سنگین، ایجاد زنجیره‌های تولید محصولات دامی، تجهیز و نوسازی واحدهای دامی و سایر برنامه‌های مرتبط میزان تولیدات دامی استان از 338 هزار تن در حال حاضر به 400 هزار تن در سال 1400 خواهد رسید .

وی با اشاره به مشكلات كم‌آبي عمومي استان، تاكيد مي‌كند: تحقق این امر صرفاً با تکیه بر آب مجازی خواهد بود .

این مسئول در رابطه با میزان نهاده‌های مصرفی دام و طیور استان نيز تصریح مي‌كند: در حالي در سال 91 با وارد کردن 750 هزار تن نهاده به نحوی 825 میلیون مترمکعب آب مجازی وارد استان شده كه اين ميزان در در سال 95 به 1100 هزار تن يا به عبارتي 1210 میلیون مترمکعب آب مجازي افزايش يافته است.

سجادی‌پور با اشاره به افزايش ميزان نهاده‌هاي مصرفي بخش دام و طيور استان به 1650 هزار تن در افق سال 1400، عنوان مي‌كند: براساس برنامه سازمان جهادكشاورزي استان 1370 هزار تن از نهاده دامی از خارج استان تامين خواهد شد و مابقی آن نیز در داخل استان تولید می‌شود.

به گفته وي، ميزان توليد نهاده‌هاي دامي داخل استان با روندي كاهشي از 350 هزار تن در سال 91 به 280 هزار تن در سال 1400 خواهد رسيد.

افزايش صادرات محصولات كشاورزي با واردات آب‌هاي مجازي

«سید حسین بخشایش» مدیر توسعه بازرگانی جهادکشاورزی استان نيز در رابطه با واردات آب‌هاي مجازی بخش كشاورزي به استان، بیان مي‌كند: تولید فرآورده‌های دامی و طیور نیازمند استفاده از نهاده‌هاي دامي مانند کنجاله‌ی سویاست که با توجه به محدوديت منابع آبي، واردات این نهاده‌ها نسبت به كاشت و توليد آنها در داخل استان و حتي كشور، ارجحيت بيشتري دارد و عاقلانه‌تر است.

وی با اشاره به افزایش واردات آب‌هاي مجازی متناسب با افزایش جمعیت، عنوان مي‌كند: همزمان با رشد جمعیت و افزایش تولیدات دام و طیور، واردات آب‌هاي مجازی در قالب نهاده‌هاي دام و طيور نیز افزایش خواهد یافت .

این مسئول در ادامه نيز با اشاره به روند رو به رشد صادرات محصولات کشاورزی استان اظهار مي‌كند: عمده محصولات کشاورزی استان شامل پسته و انواع محصولات گلخانه‌ای است که به سایر استان‌ها و کشورهایی چون روسیه، عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود .

وی اضافه مي‌كند: محصولات گلخانه‌ای صادارتی استان شامل خیار سبز، گوجه فرنگی، بادمجان و فلفل دلمه از عمده محصولاتی هستند که از يزد به کشورهای دیگر صادر می‌شوند .

صادرات یزد به کام گمرکات دیگر شهرها

این مسئول در مورد مشکل صادارت محصولات کشاورزی استان بیان مي‌كند: متاسفانه صادرات عمده محصولات كشاورزي استان از گمرکات شهرهای دیگر مانند آستارا صورت می‌گیرد لذا آمار دقیقی از صادرات محصولات استان در دسترس نیست .

وی با اشاره به صادرات فرآورده‌های مازاد طیور به عنوان یکی از پتانسیل‌های اقتصادی استان، مي‌گويد: خوشبختانه در زمینه پرورش طیور وضعیت استان به گونه‌ای است که فرآورده‌هایی چون تخم مرغ و گوشت مرغ و انواع طیور به صورت مازاد در استان توليد مي‌شود .

بخشایش اضافه مي‌كند: طيوري مانند بلدرچین، قرقاول و کبک در استان نيز تولید و مازاد آن‌ها به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و عراق صادر می‌شوند .

صادرات غیرمستقیم 50 درصدی فرآورده‌های دامی

بخشایش در مورد صادرات غیرمستقیم فرآورده‌های دامی استان نیز بیان مي‌كند: محصولات خام دامی استان به هیچ کشوری صادر نمی‌شود اما حدود 50 درصد فرآورده‌هایی مانند شیر از یزد به سایر استان‌های همجوار و شرکت‌های لبنی صادر و تحت فرآورده‌های لبنی به دیگر کشورها صادر می‌شود .

وی در خصوص صادرات گوشت دام به کشورهای دیگر هم مي‌گويد: اولویت در اين رابطه تامین نیازهای بازار داخل کشور است لذا صادرات گوشت به دلیل نیاز فعلی بازار صورت نمی‌گیرد .

این مسئول عمده واردات استان در حوزه دام را شامل گوشت گرم گوسفندی و گوشت منجمد گوساله مي‌خواند كه به صورت مستقیم به داخل استان ارسال می‌شود .

وی در اين باره اضافه مي‌كند: گوشت گرم گوسفندی از کشورهای استرالیا، ارمنستان، آسیای میانه و مغولستان و گوشت منجمد گوساله از کشورهای بزریل و آمریکای لاتین وارد ایران می‌شوند .

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار