مدیر مرکز مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی استان یزد، با اشاره به این‌که عوامل زیادی در افزایش سن ازدواج و در پی آن کاهش جمعیت کشور نقش دارد، گفت: افراطی‌گری در سیاست کنترل جمعیت عامل اصلی بحران جمعیتی در کشور است.
کد خبر: ۶۴۰۹۵۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰ 08 August 2018

یکی از مواردی که باعث بوجود آمدن چالش جمعیت در کشور می‌شود افزایش سن ازدواج جوانان است .

براساس بررسی‌های انجام شده از جمله مهمترین چالش‌های افزایش سن ازدواج، کاهش تعداد فرزندان در خانواده‌ها و تفاوت دیدگاه‌های بین نسلی است که این چالش ما را با کودکانی افسرده مواجه می‌کند .

بنابراین برای پیشگیری از این آسیب باید نگاهی جامع به علل افزایش سن ازدواج و تبعات آن داشته باشیم .

«بهروز اسلامی» با اشاره به این‌که افزایش سن ازدواج جوانان ایرانی یکی از معضلاتی است که جامعه ما با آن مواجه است، اظهار کرد: شیوع تک فرزندی در کشور یکی از مهمترین پیامدهای دیر ازدواج کردن جوانان است .

وی با بیان این‌که عوامل زیادی در گرایش افراد به تک فرزندی نقش دارد اما یکی از دلایل مهم آن ازدواج دیر جوانان است، افزود: تک فرزندی با عث کم شدن روابط اجتماعی و عدم جامعه پذیری کودک می‌شود .

مدیر مرکز مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی استان یزد، تصریح کرد: ممکن است این افراد به علت توجه زیاد پدر و مادر از اعتماد به نفس کمتری برخوردار باشند بنابراین برنامه‌ریزی موثر برای جلوگیری از این معضلات نیازمند بررسی علل افزایش سن ازدواج و پیامدهای آن است .

وی با بیان این‌که باید تبعات افزایش سن ازدواج را قبل و بعد از ازدواج بررسی کرد، گفت:‌ علل افزایش سن را می‌توان تغییرات در سبک زندگی، مصرف‌گرایی، بیکاری، افزایش توقعات در داشتن مسکن دانست .

اسلامی افزود: ترس از آینده، کاهش مسئولیت پذیری اجتماعی جوانان،‌ کمرنگ شدن ارزش‌های معنوی، افزایش طلاق و طلاق عاطفی از دیگر عوامل موثر درل افزایش سن ازدواج است .

وی با بیان این‌که افزایش انحرافات جنسی، ایجاد سوء پیشینه برای افراد، فشار روانی به افراد به ویژه دختران و افزایش نا امنی از جمله تبعات قبل از ازدواج جوانان است،‌ خاطرنشان کرد: در رابطه با تبعات افزایش سن ازدواج در زمان بعد از ازدواج می‌توان به کاهش جمعیت، کاهش درخواست باروری، افزایش تک فرزندی، افزایش ریسک طلاق و افزایش روابط فرا زناشویی اشاره کرد .

اسلامی گفت: موارد ذکر شده نشان‌دهنده آینده نگران کننده است که پیشگیری از آن مستلزم برنامه‌ریزی درست است .

«مروارید عارف‌منش» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه یزد، با اشاره به این‌که رشد منفی جمعیت کشور یکی از مهمترین دغدغه‌های مسئولان کشوری است، اظهار کرد:‌ کشور ما در دهه شصت و بعد از انقلاب اسلامی با رشد چشمگیر جمعیت مواجه شد که با تبلیغات وسیع و سیاست‌های حمایتی دولت وقت، خطر انفجار جمعیت کنترل شد .

وی با بیان این‌که افراطی‌گری در سیاست کنترل جمعیت عامل اصلی ایجاد بحران جمعیت در ایران کنونی شد، افزود: تغییرات سبک زندگی و مصرف گرایی یکی از مهم‌ترین عوامل زمینه ساز سقوط نرخ رشد جمعیت است که خود منجر به افزایش سن ازدواج و تجرد قطعی جوانان شده و سهم بزرگی در پیدایش آسیب‌های اجتماعی دارد .

کارشناس مرکز افکار سنجی یکی از بارز‌ترین تبعات چالش جمعیت را کاهش جمعیت جوان و به عبارتی سالمند شدن جمعیت کشور عنوان کرد و گفت:‌ این خطر می‌تواند منجر به کاهش نرخ توسعه اقتصادی، اجتماعی و همچنین پایین آمدن نشاط، پویایی، خلاقیت و نوآوری شده است .

وی ادامه داد:‌ از طرفی دیگر کاهش جمعیت جوانان فشار مالی مضاعفی نیز در راستای پرداخت بیمه‌های بازنشستگی، هزینه‌های درمانی و تأمین اجتماعی سالمندان به دولت وارد می‌کند .

عارف‌منش، با بیان این‌که کم شدن نیروی کار جوان، ورود اتباع خارجی و به تبع آن ایجاد گسست فرهنگی در کشور پیامد دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: با افزایش تک فرزندی در خانواده‌ها مشکلات تربیتی ناخواسته‌ای گریبان‌گیر این خانواده‌ها می‌شود .

وی این مشکلات را اختلال در مسئولیت پذیری و جامعه‌پذیری فرزندان دانست و گفت: همچنین بیگانگی آن‌ها را با ارزش‌های اخلاقی نظیر ایثار، قناعت، صبر و شکیبایی نیز در پی دارد .

این کارشناس در پایان اظهار کرد:‌ با توجه به مطالب گفته شده و مخالفت صریح مقام معظم رهبری در خصوص تعدیل جمعیت کشور و ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت، منطقی است که با در نظر گرفتن سیاست‌های حمایتی و مشوق‌ها، قدم بزرگی در جهت خروج ایران از این بحران بزرگ برداشته شود .

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار