ایجاد فروچاله و نشست زمین طی سال های اخیر در برخی مناطق ابرکوه نتیجه کاهش بارندگی، ادامه 2 دهه پدیده خشکسالی و برداشت بی رویه آب های زیرزمینی در حوزه آبریز شهرستان واقع در شمال استان فارس و نیز در ابرکوه ، زنگ خطر را برای مردم و کشاورزان منطقه به صدا در آورده است.
کد خبر: ۶۴۰۰۳۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۳ 06 August 2018

برای توسعه پایدار و حفظ کشاورزی از جمله الزامی که باید در دستور کار کشاورزان ، مسئولان واحدهای صنعتی ، زنان خانه دار و مسئولان باشد « مدیریت علمی» نحوه برداشت آب است. 
فرونشست زمین پدیده ای است که به علت برداشت بی رویه از منابع آب های زیرزمینی رخ می دهد، در این حالت زمین آب های میان بافت های خود را از دست می دهد و حالت اسفنجی پیدا می کند که در این شرایط زمین فرو می رود که به اصطلاح گویند زمین دچار فرونشست شد.
از سال 1373 پدیده فرونشست در دشت ها و مزارع و باغ های ابرکوه آغاز شد که تاکنون 35 فروچاله ایجاد شده است. 
رئیس شورای حفاظت منابع آب ابرکوه گفت: وجود 35 فروچاله ناشی از کسری یک میلیارد مترمکعب آب در آبخوان های این شهرستان است.
محمد کاظمی نسب اظهارداشت : فروچاله ها اغلب در اطراف چاه های کشاورزی منطقه که در معرض خطر خشک شدن قرار دارند، ایجاد شده است. 
وی با بیان اینکه طی 2 دهه خشکسالی، 21 متر سطح آب های زیرزمینی منطقه افت کرد، افزود: برای جلوگیری از ادامه ایجاد فروچاله ها و شکاف های عمیق در اراضی منطقه، با مشارکت کشاورزان و تصمیم شورا تدابیری اتخاذ شد.
فرماندار ابرکوه ادامه داد: مدیریت برداشت مصرف آب در بخش کشاورزی از سال 1395 با اجرای طرح خاموشی 30 روزه و 45 روزه چاه های کشاورزی و نصب سامانه کنتور هوشمند بر روی چاه ها از سال 1393و اجرای طرح های آبیاری نوین و تغییر الگوی کاشت در دستور کار قرار گرفت. 
کاظمی نسب اضافه کرد: با توجه به کاهش بارندگی روند افت سطح آب های زیرزمینی در حال افزایش است و این امر باعث شد در کنار کم آبی ، هجوم آب های شور از کفه ابرکوه به سمت آبخوان ها آغاز شود که شوری و تلخی آب چاه های کشاورزی این معضل را دو چندان کرده است.
 مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه هم گفت: سالانه 140 میلیون متر مکعب آب از منابع آبی منطقه برداشت که افزون بر 85 درصد آن صرف کشاورزی می‌شود و در خوش بینانه ترین حالت میزان بهره وری در آبیاری سنتی 35 تا 40 درصد است .
مهدی غیب الهی بر صرفه جویی مصرف آب در بخش های مختلف تاکید کرد و گفت: کشاورزان با اجرای طرح آبیاری نوین (قطره ای و تیپ) در باغ ها، مزارع و اصلاح الگوی کشت محصول ، برداشت آب در این بخش را مدیریت کنند.
وی افزود: مردم خصوصا فعالان بخش کشاورزی تبعات تداوم 2 دهه خشکسالی و کم آبی را نیز جدی بگیرند. 
غیب الهی تصریح کرد: به دلیل افت سطح آب های زیرزمینی از سوی کشاورزان شاهد درخواست‌ جا به جایی و کف شکنی از سوی اغلب مالکان و بهره برداران چاه ها هستیم .
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه در ادامه افزود: بیش از 170 مورد محل چاه های کشاورزی تا 9 بار تغییر داده شد و در کنار هزینه های بالای حفاری، نتایج قابل توجهی نیز برای افزایش آب به دست نیامد. 
غیب الهی تصریح کرد: برای بهره وری آب تاکنون سه هزار هکتار از باغ ها و اراضی کشاورزی با مشارکت کشاورزان و کمک های بلاعوض دولت به سیستم آبیاری تحت فشار تجهیز شده است.
وی تاکید کرد: با اجرای سامانه هوشمند برداشت آب از پنج هزار و 500 لیتر در ثانیه به سه هزار و 500 لیتر در ثانیه در چاه های کشاورزی کاهش یافت.
این مسئول بخش کشاورزی شهرستان یادآور شد: امسال برای افزایش بهره وری با تجهیز یکهزار هکتار باغ ها و اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری تحت فشار ، توسعه کشت محصول گلخانه ای ، زعفران و گل محمدی در دستور کار است.
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه می گوید : در 2 سال گذشته سطح زیرکشت زراعی کاهش یافت و وسعت باغ های منطقه به هشت هزار هکتار رسید .
وی با تاکید بر اصلاح الگوی کشت در بخش کشاورزی یادآور شد: توسعه باغ های پسته ، کشت محصولات کم آبخواه ، زعفران و گلخانه ای دلیل افزایش سطح زیرکشت باغ هاست. 
غیب الهی ادامه داد: تاکنون برای استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی با حمایت ها و کمک های بلاعوض دولت سه هزار و 200هکتار از باغ ها و اراضی زراعی در سال های گذشته به سیستم آبیاری تحت فشار تجهیز شد.
این مسئول اضافه کرد: جلوگیری از برداشت های بی رویه و هدر رفت آب و افزایش راندمان تولید در واحد سطح در بخش کشاورزی از مزایای اجرای این طرح است.
وی اظهار داشت : متوسط بارندگی در ابرکوه یک چهارم متوسط بارندگی کشور و نصف استان یزد است که سال قبل این میزان نسبت به متوسط سالیانه 30 درصد کاهش داشت.
متوسط بارندگی کشور 250 و استان یزد 110میلی متر است. 
همچنین یکی از کشاورزان ابرکوه اظهار کرد: اگر بخواهیم مهاجرت نشود و با حفظ آب موجود کشاورزی را ادامه دهیم ، فقط با تغییر الگوی کاشت محصول و اجرای آبیاری نوین میسر خواهد بود.
علی محمد اکرمی افزود: با کاشت زعفران ،توسعه باغ های پسته و رعایت اصول فنی و کشت گیاهان کم آبخواه می توان کشاورزی منطقه را زنده نگه داشت. 
همچنین حسین فلاح زاده دیگر کشاورز اظهار داشت: ابرکوه یکی از قطب مهم کشاورزی یزد است، لذا مسئولان استان بایستی با حمایت بیشتر از این قشر زمینه توسعه آبیاری نوین را تداوم دهند.
35 درصد اشتغال مردم ابرکوه وابسته به فعالیت های کشاورزی ، دامداری و دامپروری است و هفت هزار و 500 خانوار از این طریق امرار معاش می کنند.
سطح زیرکشت محصول زراعی و باغی شهرستان 15 هزار هکتار است که سالانه 190 هزار تن محصول کشاورزی و دامی تولید و بخشی از هزینه های زندگی آنها را تامین می کنند.
مرکز شهرستان 53 هزار نفری ابرکوه در 140 کیلو متری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار