عضو سازمان نظام پزشکی کشور گفت: برای درمان باید نگاهی منطقی به 2 طب سنتی و مدرن داشته باشیم.
کد خبر: ۶۳۹۹۶۹
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۶ 06 August 2018

حسین زارع بیدکی' افزود: طب مدرن، حاصل تکامل تدریجی همان طب سنتی یا قدیم است که مانند درختی شاخ و برگ زده و قستهای نادرست آن هرس شده است. 
وی اظهار داشت: از دیرباز کشور ما به پاس نبوغ و تالیفات اندیشمندانی چون رازی و بوعلی، مرکز ثقل طب سنتی جهان به شمار آمده و کتاب قانون بوعلی با موضوع بیماری و درمان به مدت 700 سال در اروپا تدریس میشده است. 
عضو سازمان نظام پزشکی کشور تصریح کرد: در حال حاضر در اذهان عموم مردم، با 2 نوع طب روبرو هستیم که یکی طب رایج با داروهای شیمیایی و دیگری طب سنتی با داروهای گیاهی، حجامت، زالو و ..... 
وی به جایگاه امروزی طب سنتی در درمان اشاره کرد و یادآور شد: این که بشر در گذشته، دارای دانشی به نام طب بوده و با آن برای مداوای امراض تلاش می کرده واقعیتی انکار ناپذیر است 
باید دید آیا آن دانش، امروز هم کارایی دارد؟. 
وی با طرح این سوال که در گذشته، بشر در سایر حوزه های فکری مانند نجوم و جغرافیا هم از دانشی مشابه طب برخوردار بوده ولی آیا امروز آن دانش ها کارآمد هستند؟ گفت: آیا می شود امروز از شرکت های هواپیمایی خواست برای انتخاب مسیر خود یکی از 2 روش رایج و یا سنتی را انتخاب کنند و یا در تدارک راه اندازی دانشکده جغرافی سنتی باشیم؟ که قطعاً جواب، منفی است. 
عضو سازمان نظام پزشکی کشور اظهار داشت: البته این به معنای این نیست که علوم قدیم، یکسره نادرست بوده و هیچ ارزشی نداشته و ندارند، دانش طب قدیم اندک اندک در گذر زمان و با افزایش دانش بشری، تحول یافت و شاخ و برگ کرد و اضافات نادرستش هَرَس و هرچه بود با گذر زمان تبدیل به دانش روز شد. 
زارع افزود: در حوزه درمان، پزشکی رایج و مدرن را داریم که مبتنی بر آخرین دستاوردهای پژوهشی است و به آن اتکا داریم و هر 10 سال بین 10 تا 15 درصد اطلاعات امروز آن منسوخ و کنار گذاشته می شود. 
وی با بیان اینکه طی چند دهه اخیر، کاهش حساسیت بدن بیماران به بعضی از داروها، متنوع شدن امراض و عدم رضایت مردم از روند درمان در برخی مراکز درمانی باعث گرایش به طب سنتی شده است اضافه کرد: اگر شخصی با نسخه ای از طب سنتی مداوا شد، تصور می کند دیگران نیز با همان نسخه شفا می یابند، غافل از این که عموما بیماریها سیری طبیعی دارند که با طی آن بهبودی حاصل می شود. 
وی با بیان اینکه پیرو اقبال شدید عمومی به این طب، امروز حتی امکان ادامه تحصیل در رشته طب سنتی مهیا شده تصریح کرد: هنوز هیچ دستاوردی از این حوزه به متون درسی دانشجویان پزشکی اضافه نشده، همچنین در بخش داروسازی شاهد تولید برخی قرص ها و محلولهای گیاهی هستیم. 
زارع یادآور شد: شرکت‌های داروسازی با استخراج ماده موثر در این گیاهان در حال تهیه دارو با دز دقیق هستند. 
این دانش آموخته رشته تغذیه افزود: بسیاری به دلیل گیاهی بودن داروها در طب سنتی، بر این باور هستند که این داروها عوارضی ندارند، غافل از اینکه داروهای گیاهی نیز دارای عوارض مختلفی چون مسمومیت ناشی از مصرف بیش از حد هستند، به عنوان مثال، استفاده نابجا از کاواکاوا منجر به تخریب شدید کبد می شود و یا جینکو که خونریزی حین جراحی را به شکل کشنده ای افزایش می دهد. 
زارع ببدکی اظهار کرد: مهمتر این که در بسیاری از بیماری ها مانند سکته، سرطان و عفونت، یک زمان طلایی برای نجات بیمار وجود دارد که اتکا به طب سنتی منجر به مرگ بیمار خواهد شد. 
عضو سازمان نظام پزشکی کشور افزود: آنچه امروز تحت عنوان طب سنتی مطرح است، بخشهایی از علم طب قدیم است که مکانیسم اثر و درست بودن آنها در چهارچوب علوم جدید قابل اثبات نیست ولی گروهی به موثر بودن آن روشها در درمان ایمان و اصرار دارند و از آن تحت عنوان طب مکمل یاد میکنند. 
به گفته وی تایید یا رد ادعای موثر بودن یه روش درمان نیاز به چارچوب تعریف شده خود دارد و کار پژوهشی دقیق و گسترده را در این عرصه می طلبد. 
وی افزود: با روش های تشخیص طب سنتی نه می شود یک بیماری مسری مانند وبا را توضیح داد و نه همه گیر شدن آن را پیش‌بینی کرد. 
زارع بیان داشت: مداواگران این طب مدعی هستند با شناخت طبع بیمار و اخلاط اربعه که مثلا صفرایی بوده او را درمان می کنند اما قادر به ارائه هیچ توضیح قانع‌کننده‌ای مبنی بر اینکه صفرایی بودن دقیقا چگونه و چه است و چه مکانیسمی دارد نمی باشند و با علت بروز بیماری بیگانه اند. 
به گفته او در طب سنتی از اعمالی چون حجامت، فصد ،زالو و... استفاده می شود که بیشتر تاثیر روانی دارد تا واقعی. 
وی اضافه کرد: امروزه شاهدیم که برخی که هیچ تخصص و مجوزی برای درمان ندارند به نام طب سنتی با روشهای غیر علمی و بعضاً عجیب و غریب مشغول درمان بیماران بوده و علیه واکسن و مسواک هم صحبت می کنند و این بر عهده مردم فهیم و مسئولان است که عاقلانه گزینش و جلو دخالت افراد فاقد تخصص در درمان را سد کنند. 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
عالی بود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار