معاون امور اقتصادی استانداری یزد
مجوزهای زیست محیطی پرورش ماهی تیلاپیا در بافق صادر شده و یزد به عنوان مرکز تکثیر و پرورش ماهی تیلاپیا شناخته شده است.
کد خبر: ۶۳۸۲۹۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸ 02 August 2018

به گزارش «تابناک یزد»، زینی وند در نشست کارگروه تخصصی اقتصادی بافق گفت: ایجاد ایستگاه تحقیقاتی پرورش آبزیان در آب های شور بافق، وجود سطح و کیفیت مناسب برای پرورش ماهیان، اشتغال زایی، سرمایه و آب مصرفی کم از مزیت های اجرای این طرح در بافق است.

وی با اشاره به اهمیت پرورش و تکثیر این ماهی در کشور افزود: افزایش سطح تولید این ماهی به ۵میلیون تن در دنیا، نیاز کشور برای تامین این محصول و آینده روشن آن از اهمیت های پرورش این ماهی برای کشور محسوب می شود.معرفی یزد بعنوان مرکز تکثیر وپرورش ماهی تیلاپیا

معاون امور اقتصادی استانداری یزد افزود:ایران می تواند با محوریت بافق یکی از قطب های تولید،تکثیر و پرورش آبزیان و ایستگاه تحقیقاتی تکثیر و توزیع بچه ماهی برای کل کشور باشد.

زینی وند گفت: کمیته ای برای بررسی مشکلات و کمبودهای طرح پرورش این ماهی در بافق و رسیدن به نتیجه ای قطعی تا یک ما آینده تشکیل شده است و در صورت رفع نشدن مشکلات در سطح استان، با وزرای مربوطه نشستی برگزار می شود.

زینی وند تامین آب را یکی از مشکلات این حوزه دانست و پرورش این گونه جانوری بصورت دانش بنیان در گلخانه را بعنوان راهکاری برشمرد.

وی افزود: دراین طرح در کمتر از یک هکتار، با میانگین تولید ۳۰۰تن ماهی، اشتغال زایی بین ۲۰تا ۲۵نفر، با آب مصرفی کمتر از ۲ونیم لیتر و با هزینه کمتر از یک میلیارد تومان در حال انجام است.

فرماندار بافق نیز در این نشست به ظرفیت های شهرستان در رابطه با پرورش ماهی تیلاپیا اشاره و تقویت مرکز تحقیقات و توسعه زیرساخت آن تا دو سال آینده و تولید تجاری و گسترش واحدهای تولیدی این ماهی در بافق از راهکارهای پرورش این گونه جانوری در سطح وسیع دانست.

محمد زاده رحمانی افزود: یکی از مصوبات این نشست برای توسعه این مراکز را اختصاص 5 میلیارد ریال بودجه از محل اعتبارات استانی عنوان کرد.

وی گفت: زمینه سوق دادن دانش و تحقیقات به سمت تولید تجاری نیز فراهم شده است که علاوه بر گسترش واحد های تولیدی تیلاپیا در شهرستان، واحد های تولید و تکثیر این بچه ماهی نیز گسترش یابد.

فرماندار بافق حداقل اعتبار تخصیص یافته در این زمینه را ۵ میلیارد ریال از بودجه های استانی عنوان کرد که اقداماتی در رابطه با توسعه زیرساخت های آن صورت بگیرد.

در حاشیه این نشست،معاون امور اقتصادی استانداری یزد، فرماندار بافق و جمعی از مسئولان استانی و محلی از مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب های شور بافق بازدید و با مسائل و مشکلات آنها آشنا شدند.

هم اکنون در شهرستان بافق 4 مزرعه پرورش ماهی تیلاپیا مشغول فعالیت است و این مزارع قابلیت افزایش تا 6 مزرعه را نیز داراست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار