کد خبر: ۶۳۸۱۶۶
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵ 02 August 2018

 علیرغم افزایش مهلک شیوع افسردگی در بانوان در سطح کشور؛ این مهم در استان یزد با سایه سنگین سکوت مسئولان، کارشناسان و متولیان سلامت روان مواجه شده است.

به گزارش تابناک یزد؛ با بررسی آمار و ارقام وزارت بهداشت و مراکز اجتماعی با روند افزایشی بیماری افسردگی در کشور مواجه هستیم. این بیماری که وضعیتی تکرار شونده دارد می تواند در صوت عدم درمان چند سال ادامه پیدا کند هرچند درمان شدنی است.

در شرایط فعلی جامعه بسیاری از آسیب های اجتماعی زنانه شده اند و زنان برای آرام کردن جسم و روان لطیف خود به انواع آسیب های اجتماعی پناه می برند و بستری برای افزایش افسردگی در بین بانوان فراهم می آورد.

به گفته کارشناسان طی 26 سال گذشته میزان شیوع افسردگی در ایران دو برابر شده و افسردگی چهارمین بیماری در ایران است. در این آمار 5/16 درصد از زنان ایرانی دچار افسردگی هستند که اختلاف 10 درصدی با مردان حاکی از وضعیت بحرانی سلامت روان در زنان است که می تواند تبعات اجتماعی مهلکی برای جامعه ایرانی داشته باشد.

 براساس مطالعات در ایران در سال ۲۰۱۵ شیوع اختلال‌افسردگی در زنان به ازای هر ۱۰۰‌هزار نفر ۵۰۳۷ نفر است که این تعداد در دنیا ۴۹‌هزار نفر می باشد. این مهم در حالی است که در سنین بین ۱۱ تا ۱۳سال میزان افسردگی در دختران افزایش یافته و تا سن ۱۵ سالگی، دختران دو برابر بیش از پسران دچار افسردگی می‌شوند.

 سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه افسردگی بر روابط شخصی و اجتماعی افراد تاثیر می گذارد و باعث پرخاشگری و اثرات ناخوشایند اجتماعی می شود؛ بیان داشت: افسردگی در جهان رو به افزایش است و اکنون به رتبه چهارم از نظر بار بیماری ها رسیده است. پیش بینی سازمان بهداشت جهانی این است که تا سال 2030 افسردگی به رتبه دوم از نظر بار بیماری ها در دنیا می رسد.
هاشمی افزود: افسردگی شدید و عمیق یکی از انواع افسردگی است که زندگی روزمره فرد را مختل می کند، این شاخص در دنیا حدود دو هزار و 924 نفر و در ایران سه هزار و 328 نفر به ازای هر 100 هزار نفر است و از این نظر استان های تهران، فارس، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، بیشترین شیوع افسردگی عمیق را در کشور دارند و گیلان و یزد از نظر افسردگی شدید کمترین میزان را دارند.

انتشار این آمار توسط مقام وزارت در سال 96 در حالی صورت می گیرد که در سال 1391 مرکز جهاد دانشگاهی کشور در انتشار آماری اذعان داشته بود که یزدی ها از کمترین میزان شادکامی در کشور برخوردارند. آماری که در سال 1394 مجدد انتشار یافت تا ادعای وزیر بهداشت نسبت به اینکه یزد کمترین میزان افسردگی در کشور را دارد در هاله ای از ابهامات باقی بماند و البته سوالات زیادی را برای مسئولان و کارشناسان یزدی مطرح کند.

در سال 1392 نیز بررسی هایی در شیوع افسردگی، اضطراب و استرس با 400 نفر از شهروندان یزدی به روش خوشه‌ای انجام شد و 16 خوشه 25  خانواری بررسی شدند.

نتایج بدست آمده از آنالیز رگرسیون لجستیک نشان داد سابقه داشتن بیماری مزمن و میزان درآمد پایین متغیرهای پیش‌بینی‌کننده افسردگی در یزد بودند.

نتایج پژوهش حاکی از بالا بودن افسردگی، اضطراب و استرس در یزد بود.

استاندار سابق یزد جز محدودترین افرادی است که به افسردگی در یزد اشاره کرده است. اشاره ای که منجر به بحث و جدل های سیاسی مقامات پیرامون لزوم یا عدم لزوم برگزاری برنامه هایی چون کنسرت در این شهر در راستای افزایش نشاط اجتماعی شد.

سیدمحمد میرمحمدی در خردادماه 1393 نیز با تاکید بر اینکه ضریب افسردگی در یزد بالا است؛ بیان داشته بود: بحث افسردگی یک نظر نیست بلکه نتیجه تحقیقات کارشناسی است که نشان می‌دهد که ضریب افسردگی در یزد بالا است.

وی در ادامه تصریح کرد: البته در مقابل این نتایج می‌توان دو عکس‌العمل نشان داد، یکی این که چنین چیزی نیست و تبعات آینده آن را در چند سال آینده بپذیریم و دیگر این که چنین موضوعی را بپذیریم و برای کنترل و مهار آن برنامه‌ریزی کنیم.

استان یزد نیز مطابق با آمارهای کشوری مبنی بر شیوع مضاعف افسردگی در بانوان، با این روند تلخ دست و پنجه نرم می کند. افسردگی بانوان در یزد غریبانه تر از مبحث کلی افسردگی با سکوت مسئولان مواجه شده و هیچ آمار و ارقام دقیقی پیرامون افسردگی بانوان توسط هیچ یک از نهادهای متولی این امر ارائه نشده است. سکوتی که می تواند بهای سنگینی برای جامعه اصیل و پویای یزد در سال های پیش رو به بار آورد و سلامت بانوان یزدی را به جد تهدید کند.

فخرالسادات خامسی هامانه، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد در گفت و گو با تابناک یزد با تاکید بر اینکه برنامه های این دفتر با رویکرد نشاط اجتماعی تعریف شده است؛ تصریح کرد: بررسی به موضوع افسردگی تنها در نشاط اجتماعی خلاصه نمی شود. باید در آموزش مهارت های زندگی و افزایش توانش ارتباطی می توانیم شاهد کاهش افسردگی در جامعه باشیم.

مدیرکل اسبق دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد با اشاره به اهمیت سلامت زن؛ عنوان کرد: سلامت زن یعنی سلامت خانواده و سلامت خانواده یعنی سلامت جامعه. زن نقش کلیدی در خانواده دارد. اگر سلامت زن به خطر بیفتد خانواده به خطر افتاده است و اگر تعداد خانواده های ناسالم زیاد شود بی شک جامعه ناسالم تر خواهد شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار