کد خبر: ۶۳۸۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۴ 02 August 2018

زرتشتیان یزدی در دهم مردادماه به مناسبت چله تموز با حضور در زیارتگاه پیرنارکی، با سرود و نیایش؛ اهورامزدا را ستایش می کنند.

 

به گزارش تابناک یزد؛ با غروب خورشید دهم مردادماه؛ چله تابستان به نیز به طلوع تابستان سال 98 می رود.

جشن چله تابستان یکی از کهن ترین جشن های باستانی می باشد که پس از اسلام در زمان دیلمیان که خود را وارث حکومت‌هایی مانند اشکانیان و ساسانیان و هخامنشیان می‌دانستند رونق گرفت. زمان این اقدام مبدا جدید سال‌شماری دیلمی شد که این مبدا دقیقا برابر است با روز دوشنبه هرمزد روز اولین روز از سال پنج هزار و ۴۵۴ باستانی یزدگردی قدیم و ۷۱ هزار و ۸۲ روز پیش از مبدا هجری شمسی است.

تموز در تقویم کهن ایران گرم ترین ماه سال شمسی است که از ابتدای طولانی ترین روز سال در اول تیرماه شروع می شود و تا دهم مرداد ماه ادامه می یابد.

زرتشتیان یزدی در این روز به زیارتگاه پیرنارکی می روند و با سرود و نیایش، اهورامزدا به دلیل دادن مهر، نعمت و زندگی ستایش می کنند و سرودهایی از اوستا زمزمه می کنند.

در گذشته های این سرزمین، علیرغم اینکه ابزارهای دقیق سنجش زمان وجود نداشته و تنها از ابزاری چون ساعت آفتابی یا ساعت آبی استفاده می شده است؛ طولانی ترین و کوتاه ترین ایام سال  با اندک اختلافی معین می مردند و به پاسداشت آن اقدام می کردند.

در جشن هایی که در تابستان برگزار می شود بیشتر آب، آبیاری، گیاهان، سرسبزی و... یافت می شده است.

تموز و گرما نیز با آب و ابادی و سرسبزی در بلندترین روزهای سال بر مقاومت انسان در خشکی و گرما تاکید داشتند و کوشش مضاعف آدمیان را برای آبادانی این زمین می طلبیدند.

پاسداری از چنین سنت هایی در تقویم های مختلف شمسی، زرتشتی و شاهنشاهی به زحمت به نسل های بعدی انتقال یافت و آیین هایی که رو به فراموشی سپرده بودند با علایق و تلاش مردم به اشکال مختلفی به امروز رسیدند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار