کد خبر: ۶۳۷۸۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۹ 01 August 2018

سرانجام مجلس شورای اسلامی یک قانون قابل توجه برای چابک سازی سیستم دولتی تصویب کرد.نمایندگان در نشست علنی روز سه شنبه، 2 مردادماه مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان با ماده واحده این طرح با 194 رأی موافق، 36 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 240 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
براساس تبصره یک ماده واحده اصلاح شده؛ به کارگیری بازنشستگان در سمت های مذکور در بندهای (الف)، (ب) و (ج) شامل رؤسای سه قوه، معاون اول رئیس جمهور، نواب رئیس مجلس شورای اسلامی و اعضاء شورای نگهبان، وزراء، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونین رئیس جمهور در ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 86/7/8 و همچنین به کارگیری بازنشستگان نیروهای مسلح با تدابیر فرماندهی معظم کل قوا صرفا در دستگاه متبوع خود مجاز است.
به کارگیری بازنشستگان در وزارت اطلاعات تا سقف یک درصد (1) از مجموع نیروهای شاغل رسمی این وزارتخانه در هر رده مدیریتی صرفا در وزارتخانه مذکور مجاز می باشد.
دارندگان اجازات خواسته مقام معظم رهبری، جانبازان بالای پنجاه درصد (50)، آزادگان بالای سه سال اسارت و فرزندان شهدا از شمول این قانون مستثنی می باشند.
نگاهی به حضور بازنشسته ها در صدر نهادهای دولتی و عمومی، همیشه به عنوان یکی از معضل های سیستم دولتی در ایران یاد میشده است. افرادی که بعضا تا 35 سال سابقه فعالیت داشته اند ولی همچنان بازنشست نمی شوند و به هبانه عدم وجود نیروی مدبر و جایگزین، بر مسند مدیریت تکیه زده بودند.
این قانون اگر چه تا رسیدن به مرحله اجرا راه درازی در پیش دارد ولی قدم مثبتی برای چابک سازی سیستم دولتی و استفاده از مدیران جوان و با انگیزه است.
در استان یزد هم برخی مدیران به مرحله بازنشستگی رسیده اند که برخی از آنها تا 38 سال فعالیت در شرکت‌های عمومی و مرتبط با دولت را در کارنامه خود دارند. یزدی ها یک ضرب المثل قدیمی دارند که به فردی که در کنار سفره نشسته و از غذا خوردن دست بر نمی دارد، می گویند: سیر نشدی که هیچ، خسته هم نشدی؟
این ضرب المثل زبان حال این مدیران بازنشسته است که شوق خدمت چنان کورشان کرده که تمایلی برای ترک صندلی و پست و مقام ندارند و همچنان اصرار دارند بر سنگر خدمت به مردم تلاش بی وقفه کنند.
امید است این مدیران هرچه زودتر مراسم تودیع خود را جشن بگیرند و راه را برای فعالیت مدیران جدید و جوان و با انگیزه هموار کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار