کد خبر: ۶۳۷۲۸۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۸ 31 July 2018

 بافتی تاریخی در یزد در کمین جرقه ای است تا با باروت پارچه و لباس و پلاستیک، پلاسکویی بسازد از مذاب پلاستیک روان و آهن.
حادثه تلخ پلاسکو تلنگری بود تا بیش از پیش توجه مردم و مسئولان را جلب اماکنی کند که در کمین خط هستند.

حادثه ای که سبب شد در گوشه و کنار این سرزمین پهناور هر شخصی به این مهم بیندیشد که هم اکنون آتش پلاسکو می تواند در کمتر از چند دقیقه خاطرات و سرمایه های انسانی را در خود ببلعد، له کند و از آن ویرانه ای داغ و مذاب بسازد؛ ویرانه ای که می تواند مقبره عزیزان ما باشد؛ اگر شامل حال خودمان نشود...

بازار ها و مراکز تجاری از جمله اماکنی هستند که روزانه پذیرای خیل عظیمی از مردم بوده و اگر این مراکز با بافت سنتی در اماکنی تاریخی باشند؛ علاوه بر شهروندان و گردشگران داخلی، مکانی دیدنی برای گردشگران خارجی نیز به شمار می روند.

بازار سنتی یزد یکی از مکان هایی است که روزانه میزبان گردشگرانی است که به شوق بازدید سنت و تاریخ کهن شهر جهانی یزد آمده اند اما از خطری که در کمین آن ها است نیز بی اطلاع اند.

خطری که مدت ها است توسط سازمان آتش نشانی شهرداری یزد هشدار داده شده اما نه کسبه یاری می کنند و نه طبق معمول مسئولان دغدغه یاری دارند.

این مکان مسقف تاریخی نا ایمن و در کمین خطر، همچون انبار باروتی از پارچه و لباس است که انتظار جرقه های سیم کشی های نامناسب و غیر استاندارد این بازار را می کشد تا پلاسکویی بسازد از مذاب پلاستیک روان و طلا و آهن...

سید محمد میرجلیلی مدیرعامل سابق سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد در زمان تصدی گری خود بر این سازمان بارها ضمن هشدار در خصوص وضعیت بازار یزد و خطر در کمین آن از ناتوانی این سازمان در مهار آتش سوزی احتمالی خبر گفته بود.

وی با بیان اینکه مسدود بودن ورودی بازار، ترافیک خیابان قیام، نبود سیستم اعلام حریق و شیر آتش نشانی را از جمله عواملی دانسته بود که موجب ناتوانی این سازمان در مهار آتش سوزی احتمالی است و عنوان کرد: سیم کشی غیراستاندارد در بازار و عدم همکاری مسئولان و کسبه بازار نیز از عواملی است که در صورت رویداد احتمالی این حادثه شوم سبب ایجاد خسارات جبران ناپذیری می شود.

امروزکه میرجلیلی در قامت مدیرعامل سازمان آتشنشانی حضور ندارد و صندلی خدمت را به میرشمسی داده است هنوز هم مشکلات به قوت خود باقیست و ثبت جهانی شهر تاریخی یزد نیز تغییر چندانی در وضعیت موجود ایجاد نکرده است.

تلاش های خبرنگار تابناک برای کسب اطلاعات بیشتر از مدیرعامل جدید این سازمان بی نتیجه ماند چراکه سیدعباس میرشمسی در پاسخ به تماس تلفنی با بیان اینکه در یک جلسه مهم هستم گفت: یک ساعت دیگر با من تماس بگیرید تا پاسخگوی سوالات شما باشم و پس از اینکه خبرنگار تابناک چندین بار با وی تماس گرفت پاسخی از آن سوی خط شنیده نشد تا سوالات مخاطبان و توانمندی احتمالی این سازمان را به نمایش بگذارد.

اما ساشا ریاحی مقدم معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه سازه های قدیمی با سیستم برق رسانی فرسوده و هوای گرم و خشک یزد در معرض آتش سوزی می باشند؛ اظهار داشت: تهدید جدی سلامت جان مردم به دنبال احتمال رویداد هرگونه خطری برای سازه های یزد است علاوه بر اینکه در صورت وقوع حادثه در چنین اماکنی مشکل خروجی ‎های اضطراری در هنگام رخداد حوادث را نیز شاهد هستیم.

این در حالی است که بازار سنتی یزد روزانه میزبان چهره هایی است که از حضور نمایندگان قاره های مختلف در این شهر جهانی خبر می دهد؛ این بافت تاریخی با همه زیبایی هایش عجب توانایی سوزاندن قاب لبخند گردشگران و شهروندان را دارد؛ البته اگر اتفاق تلخ دیگری نیفتد.

شاخصه های جهانی شدن شهر یزد تنها جلوه نمدار و حیرت آور بافت تاریخی نیست؛ از عواید ثبت جهانی یزد اگر منفعتی نصیب شهروندان یا کسبه نشود لااقل برای امنیت و حفظ جان گردشگران خارجی چاره ای اندیشیده شود تا فرهنگ و تمدن این سرزمین کهن بیش از پیش احساس یتیمی نکند.

مبادا سکوت متولیان این رویداد شوم در روز احتمالی حادثه با سلفی های متعدد و گزارش های اینستاگرامی، رزومه و گزارش عملکردی شود برای هرآنکس که دست یتیمی بر سر فرزند فرتوت تاریخ نکشید!

یک سال پیش اداره کل میراث فرهنگی استان یزد در خطاب به شهروندان شهر یزد در پیامی نوشت:

از امروز می­بایست در فضایی سرشار از آرامش و همدلی، دست در دست یکدیگر دهیم، از رهاورد های این راه تا به امروز بهره جوییم و راهی را که به درستی آن باور داریم و همانا تلاش برای پویایی و بالندگی میراث کهن سرزمینمان است، با گام­هایی استوار ادامه دهیم و تا آنجا بکوشیم که شهر تاریخی یزد در حفاظت از شهرهای تاریخی، الگویی برای جهانیان قرار گیرد.

حال یک سال از ثبت جهانی یزد می گذرد و این میراث تاریخی که به ثبت رسیدنش 9 سال به طول انجامید؛ 9 سال دیگر فرصت دارد تا شامل حال مدیریت یکپارچه و برنامه ریزی گسترده شهری شود و در حفاظت از شهرهای تاریخی، الگویی برای جهانیان قرار گیرد!

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار