معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی یزد:
دهقان مهرجردی گفت: بخشنامه ممنوعیت دریافت ارزش افزوده از تولیدکنندگان صنایع دستی در قالب یک نامه برای ما ارسال شده که انشاالله با اجرائی شدن مخصوصاً در بحث زیورآلات شاهد گشایش های بسیاری خواهیم بود.
کد خبر: ۶۳۶۹۲۹
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۶ 30 July 2018

اخیراً نمایندگان مجلس به منظور تشویق و حمایت از رشد و ترویج تولیدات صنایع دستی و هنرهای سنتی بومی و اصیل، مصوب کردند که تمامی تولیدات صنایع دستی داخلی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی یزد در مورد اجرای این طرح در یزد گفت: بخشنامه ممنوعیت دریافت ارزش افزوده از تولیدکنندگان صنایع دستی در قالب یک نامه برای ما ارسال شده ولی هنوز تا اجرایی شدن آن زمان نیاز است. البته رایزنی هایی در این مورد انجام داده ایم. با توجه به اینکه در مجلس مصوب شده انشاالله با اجرائی شدن مخصوصاً در بحث زیورآلات شاهد گشایش های بسیاری خواهیم بود.

محمد رضا دهقان مهرجردی افزود: برای مثال در بحث تولید زیورآلات که کاملاً دستی است مشکل داشته ایم و قطعاً به دنبال این هستیم که صنعتگرانی که با کار دست به تولید زیورآلات می پردازند از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شوند.

وی با اشاره به اهمیت این طرح گفت: اکنون حدود هزار نفر صنعتگر طلاساز در استان یزد مشغول به فعالیت هستند این در حالی است که متاسفانه بر اثر دریافت همین مالیات برارزش افزوده ها در سنوات گذشته در حدود ۵۰۰ نفر از این افراد از گردونه اشتغال خارج شده اند.

این مقام مسئول اذعان داشت: البته مقداری از این وضع هم به علت جوار روانی بود. چون در واقع مبلغ مالیات را تولید کننده پرداخت نمی کند بلکه مصرف کننده پرداخت می کند. ولی خوب چون در قیمت نهایی اجناس هم تاثیر داشت یک مقدار مشکل ساز بود. البته هیچ کجای دنیا هم 9 درصد کل قیمت طلا و کار انجام شده به عنوان مالیات اخذ نمی‌شود، درست این بود که بر کار انجام شده بر روی طلا مالیات وضع می شد. همین عامل باعث شد فاکتورهای سوری رد شود یا اجناس قاچاق به کشور وارد شود حتی به صرفه بود که افراد طلای خود را در سفر خارجی خریداری کند و با اختلاف قیمت در کشور ما و کشور مقصد تقریباً سفر برایشان رایگان می شد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی یزد تاکید کرد: بسیاری از کارگاه ها در شرایط فعلی و رکود بازار یا نیمه وقت هستند و یا تماماً تعطیل شده اند.

وی عنوان کرد: بسیاری از تولیدکنندگان صنایع دستی چون به صورت کارگاهی فعالیت نمی کردند و در واقع انفرادی اشتغال داشتند تا قبل از این هم مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت نمی کردند، چرا که محصولاتشان را به فروشگاه ها می فروختند. البته نهایتاً این فروشگاه ها می بایست این مبلغ مالیات بر ارزش افزوده را می پرداختند.

دهقان مهرجردی اظهار داشت: کارگاه های تولید صنایع دستی نیز از مالیات معاف هستند و فقط مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت می کنند آن هم تنها در صورتی که مجوز خود را از اصناف دریافت کرده باشند. البته با قانونی که جدیداً ابلاغ شده مشکل مالیات این عده هم بر طرف خواهد شد.

وی در مورد مالیات بر ارزش افزوده فروشگاه های عرضه صنایع دستی گفت: قرار بر این شده که مجوز فروشگاه های عرضه صنایع دستی نیز به جای اتاق اصناف به سازمان میراث فرهنگی واگذار شود در صورت اجرای این طرح نیز مشکل مالیات بر ارزش افزوده این گروه نیز حل خواهد شد.

منبع:یزدآوا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار