مدیر دفتر مدیریت مصرف آب شرکت آب و فاضلاب یزد گفت: ‌با نصب سایبان بر روی تمام کولرهای آبی در این استان، 226 لیتر بر ثانیه در مصرف آب صرفه جویی می شود . نصب سایبان، مصرف آب کولر را 226 لیتر کاهش می دهد
کد خبر: ۶۳۲۰۴۵
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۰ 19 July 2018

 سیاوش پاکدل با اشاره به وجود حداقل 400 هزار کولر آبی در سطح استان اظهار داشت : اگر تمامی این کولرها به سایبان مجهز شود میزان صرفه جویی معادل وجود 11 حلقه چاه آب شرب در شبکه آبرسانی استان خواهد بود.
وی با بیان این که کولرهای آبی به عنوان یکی از مصرف کنندگان عمده مصرف آب در فصل تابستان هستند افزود : سالانه حدود 18 میلیون متر مکعب آب توسط کولرهای آبی استان یزد تبخیر و مصرف می شود.
وی اضافه کرد: با نصب سایبان بر روی کولرها و استفاده از رنگ سفید در بدنه آنها می توان تا 15 درصد( یعنی بیش از 2.5 میلیون متر مکعب ) مصرف آب را کاهش داد و به میزان 3 تا 5 درجه سانتیگراد از هوای خنک تری بهره برد .
به گفته مدیر دفتر مدیریت مصرف آبفای یزد، بازدیدهای منظم از کولر ، جلوگیری از نشتی به واسطه تنظیم شناور و تعویض شیلنگ های فرسوده کولر از دیگر راهکارهای جلوگیری از هدرروی آب است.
پاکدل ، انتخاب کولر مناسب متناسب با متراژ فضا و شرایط آب و هوایی منطقه ، عایق کردن کانال کولر برای جلوگیری از هدر رفتن سرما در اثر تابش مستقیم نور خورشید، تعویض پوشال های کولر، تمیز کردن و رفع اشکالات کولر پیش از شروع به کار آن در فصل گرما ، پرهیز از روشن نگه داشتن مداوم کولر در طول روز را از دیگر راههای کاهش مصرف آب اعلام کرد.
وی مزیت های استفاده از پوشال سلولزی نسبت به پوشال های معمولی را ساختار همگن و کاملا یکنواخت آن ، توزیع یک نواخت آب در بین پوشال و ایجاد خنکی بسیار بیشتر برشمرد.
این مسئول در عین حال درباره جایگزینی کولرهای گازی به جای آبی هم گفت: هر دستگاه کولر آبی که حذف شود از مصرف 45 متر مکعب آب شرب در استان یزد جلوگیری می کند.
بنا بر اعلام مسئولان شرکت آب و فاضلاب (آبفا) یزد 80 درصد کولرها بدون سایبان است.
کارشناسان معتقدند که مصرف آب کل در کولر آبی در حدود 26.5 متر مکعب در یک فصل است به همین دلیل بهتر است از کولرهای گازی استفاده کرد.
در مقابل عده دیگری هم معتقدند با توجه به مصرف آب غیر مستقیم در کولر گازی ( آبی که برای تولید برق آنها در نیروگاه های کشور استفاده می شود ) که 10 مترمکعب محاسبه شده و با به نیاز یک واحد مسکونی به حداقل 3 کولر گازی، مصرف آب غیرمستقیم هر خانه به رقم 30 مترمکعب می رسد که نشان می دهد جایگزینی کولرهای گازی باعث ایجاد بحران آبی بزرگتری می شود.
حدود نیمی از نیاز آب شرب استان یزد از طریق انتقال آب از استان چهارمحال وبختیاری تامین می شود که تداوم خشکسالی و کاهش بارش ها باعث شده، در سال جاری چندین بار تاسیسات این خط در مناطق شرق اصفهان مورد تخریب قرار گیرد.
از چندی قبل به دلیل کاهش ذخایر آب کشور ، با تصمیم وزارت نیرو سهمیه آب یزد از خط انتقالی کاهش یافت و موجب شد مسئولان استان برای تامین نیاز آب استان، چند حلقه چاه کشاورزی داخل شهر یزد را وارد مدار کنند که باعث کاهش کیفیت و افزایش سختی آب شده است.
دمای هوای یزد اکنون بالای 40 درجه است و ای سی یا شوری آب نیز در برخی نقاط یزد به حدود 2 هزار رسیده در حالی که حداکثر مجاز آن برای آب شرب 700 تا یکهزار اعلام می شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار