یک معلم مهریزی برای صرفه‌جویی در مصرف آب منزل خود دست به ابتکاري ساده زده است.
کد خبر: ۶۳۱۸۶۴
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۶ 18 July 2018

مردم سخت‌کوش مناطق كويري همچون یزد از گذشته همواره در تلاش براي وفق دادن زندگي خود با شرايط کم‌آبی و گرماي زياد بوده‌اند و ايجاد قنات‌ها و نوع عناصر معماري خانه‌هاي آنها از جمله بادگير، سقف‌هاي ضربی بناها و امثالهم حكايت از همين همزيستي دارد.

البته خوي قناعت مردمان کویر نيز نمودی ديگر از این تلاش برای غلبه بر محدودیت‌های طبيعت است كه تاكنون نيز اين ويژگي هر چند در بين مردم كمرنگ‌تر شده ولي هنوز هم تکنیک‌ها و روش‌هاي جديدتري وجود دارد.

«محمد زارع بیدکی» یکی از اهالی شهرستان مهریز و دبیر آموزش و پرورش است که به دنبال كاهش نزولات جوي و كم‌ابي در استان، با اقدامی ابتکاری گامی جهت کاهش مصرف آب در منزل شخصی خود برداشته است .

اين معلم مهريزي در گفت‌وگوگ با خبرنگار ايسنا – منطقه يزد مي‌گويد: چند سال قبل به نظرم رسید كه مي‌توان در راستاي کاهش مصرف آب، پساب ناشي از شست‌وشوي میوه و سبزیجات يا دست و صورت یا به طور کلی هر گونه پسابي در آشپزخانه که با مواد شوینده مخلوط نشده را به طریقی به حیاط منزل منتقل و از طريق آن درختان باغچه کوچک‌مان را از این طریق سیراب کنم .

زارع بیدکی ادامه مي‌دهد: به همین منظور يكي از لگن‌هاي سينك ظرف‌شويي را به اين امر اختصاص دادم و با مسدود كردن دریچه خروجي آن، از اين بخش سينك براي ذخيره كردن آب‌هاي مصرفي استفاده كردم، البته در ابتدا اين آب جمع‌‌آوري شده را با سطل به حیاط منتقل می‌کردم.

وي اظهار مي‌كند: با توجه به اين كه چندين بار در روز اين اتفاق انجام مي‌شد، توليد اين حجم از پساب در انجام امور عادي برايم باوركردني نبود لذا مصمم‌تر شدم تا برای جلوگیری از اسراف اين مقدار آب و نيز استفاده سهل‌تر از اين پساب راهكار ديگري بيانديشم.

اين شهروند مهريزي مي‌گويد: به همين دليل نيز نهایتاً یک لگن را به پساب فاضلاب اختصاص دادم که اگر مواد شوینده‌ای که برای درخت ضرر دارد، استفاده شد، پساب آن به فاضلاب هدات شود و از لگن دیگر هم لوله‌ای را تا باغچه ايجاد كردم تا آب به راحتی به درختان منزل برسد تا هر روز با استفاده از اين آب، یکی از درختان باغچه را آبیاری کنم .

زارع بیدکی با اشاره به كاهش بهاي قبوض آب خود، عنوان مي‌كند: شاید با اين اقدام نتوان همه درختان را با این آب آبیاری کرد ولی حداقل جوابگوی نیاز تعدادی از درختان خواهد بود و تا حدودی از مصرف آب جلوگیری خواهد شد.

وی در مورد هزینه اجراي این روش مي‌گويد: من تنها حدود ۲۰۰ هزار تومان براي اين كار هزینه کردم ولي قطعاً چنين هزينه‌اي براي حفظ آب با ارزشي كه هر روز با كمتر شدن آن ارزشش بيشتر مي‌شود، به صرف است.

اين معلم مهريزي بر لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب نيز تاكيد و پیشنهاد می‌کند كه کسانی که برایشان مقدور است این شیوه را در منزل خود اجرایی کنند.

زارع بيدكي همچنین از خانواده‌ها می‌خواهد تا با آموزش فرزندان خود در خصوص اهميت کاهش مصرف و جلوگیری از اسراف آب، به فرهنگ‌سازي در اين رابطه کمک کنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار