کارشناس کنترل کیفیت مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: تعیین ناظر سلامت بر محصولات گلخانه ای لازم و جای خالی آن حس می شود .
کد خبر: ۶۳۱۴۶۲
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۶ 17 July 2018

حسین زارع بیدکی افزود: صرفه جویی در آب به همراه بهره گیری از بذرهای اصلاح شده همچنین حمایت های موثر دولتی، تولید محصولات گلخانه ای را به یکی از سود آورترین فعالیت های زراعی تبدیل کرده است.
وی اضافه کرد: کشت های گلخانه ای به شدت در حال گسترش بوده و پیش بینی می شود در آینده نزدیک، عمده محصولات صیفی از این طریق تولید شوند.
این کارشناس اظهار کرد: فضای داخل گلخانه ها به دلایلی برای رشد آفت ها مساعد است که این دلایل شامل رطوبت زیاد، نبود باد و آفتاب مستقیم و تغییرات بسیار اندک دما در شبانه روز است. 
زارع بیدکی با بیان اینکه استفاده از سموم آفت کش، توسط کشاورزان، اجتناب ناپذیر است تصریح کرد: تولید کنندگان این محصولات از خطرات سموم مصرفی، بی اطلاع نیستند ولی هیچگونه نظارت، منع و پیگرد قانونی بر آن حکمفرما نیست.
وی یکی دیگر از علل رویکرد کشاورزان به سم را نگرانی از کاهش سود اقتصادی بعلت شیوع آفت و بی اطلاعی کشاورزان از اهمیت و لزوم رعایت دوره کارنس یعنی مدت زمانی که پس از سمپاشی محصول دارای باقیمانده غیر مجاز سم است و نباید مصرف شود ذکر کرد. 
کارشناس کنترل کیفیت مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: در دسترس بودن انواع سموم و عدم اجرای قانون مربوط به فروش سموم که تاکید می نماید صرفا در قبال ارائه نسخه کارشناسان جهاد کشاورزی، فروشندگان، حق فروش آن را دارند هم از دیگر دلایل استفاده از سم توسط گلخانه داران است.
وی اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به نبود هیچ نظارتی در این حوزه، کشاورزان گلخانه دار عموما با تشخیص خود نوع و مقدار و زمان سمپاشی را تعیین نموده و اقدام به سمپاسی می نمایند و هیچ ارگان نظارتی با هدف تامین سلامت مصرف کنندگان اقدامی جهت تعیین مقدار باقی مانده سم در این محصولات نمی نماید.
این کارشناس یادآور شد: امروز ما در شرایطی قرار داریم که تردیدی های نگران کننده ای از احتمال آلوده بودن محصولات گلخانه ای به وجود آمده اند .
زارع بیدکی افزود: عوارض بسیار شدید ناشی از مصرف محصول آلوده به سم، انواع سرطان، معلولیت های جسمی و ذهنی مادر زادی، حساسیت های مختلف تنفسی و پوستی، بیماری های عصبی و تنفسی ، نازایی و سقط جنین است.
وی ادامه داد: لازم است دولت، یکی از سه ارگان سازمان غذا و دارو، جهاد کشاورزی و یا سازمان ملی استاندارد را به بعنوان مسئول و متولی نظارت بر تولیدات گلخانه ای انتخاب نماید تا ضمن آموزش به کشاورزان از عرضه احتمالی محصول آلوده به بازار مصرف جلوگیری و نگرانی مصرف کنندگان نیز برطرف شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار