کاروان‌های زیر سایه خورشید در قالب ۸۰ کاروان خدام رضوی ۱۵ کشور در ۳ قاره جهان را به نور خود روشن می‌کنند.
کد خبر: ۶۳۰۸۳۶
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۶ 16 July 2018

اگرچه خورشید هر روز اولین رشته‌های نور خود را از سوی خراسان بر سر ایران پهن می‌کند اما نور عالم تاب هشتمین خورشید از شجره طیبه امامت بیش و پیش از آن، روز ایرانیان را روشن کرده است.

آغاز دهه کرامت و میلاد کریمه اهل‌بیت(ع) دل عاشقان اهل‌بیت(ع) را بی‌تاب کرده و این روزها شوق حضور در بارگاه منور رضوی حرف مشترک قلوب تمام ارادتمندان ولایت است. این شوق و عطش تنها با جلوه‌ و کرامتی از سوی خاندان کرامت سیراب و آرام می‌شود و بی‌تردید کاروان‌های «زیرسایه‌ خورشید» گوشه‌ای از لذت وصل بارگاه امام رضا(ع) را برای ساکنان تمامی شهرستان‌ها در تمام استان‌های ایران به ارمغان می‌آورد و 15 کشور دیگر از 3 قاره جهان را هم به نور خود روشن می‌کند.

تا امروز تجربه 10 دوره برگزاری «جشن‌های مردمی و بین‌المللی زیر سایه خورشید»از سوی مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی نشان داده که معنای زیارت و معنویت آن، نه‌تنها برکات غیبی، بلکه ثمرات عینی دارد. در سایه‌ی خورشید هم قفل کینه از قلب‌ها باز می‌شود و عفو جای قصاص را می‌گیرد و... .

خام‌ترین خیال این است که گمان کنیم این گره‌ها به دست خُدام یا مسئولان باز می‌شود. حقیقت را بخواهید برای دیدن دست خدا و برای فهم کرامت خاندان جود کافی است 10 روز چشم‌هایمان را باز و گوش‌هایمان را تیز کنیم تا ببینیم و بشنویم زیر سایه‌ی خورشید چندین هزار گره در چند هزار نقطه از این کره خاکی باز می‌شود.

هم‌زمان با ولادت کریمه اهل‌بیت حضرت معصومه سلام‌الله‌علیه کاروان‌های «زیر سایه‌ی خورشید» فعالیت خود را آغاز کردند.

در این طرح که امسال وارد دهه‌ی دوم فعالیت خود شده است صحن و سرای امام رضا(علیه‌السلام) در گستره جهان پخش می‌شود و 2هزار نقطه از 3 قاره جهان میزبان کاروان‌های زیر سایه‌ی خورشید خواهند بود.

2 هزار تشکل مردمی میزبان کاروان‌ها و نمایندگان حضرت امام رضا(ع) خواهند بود تا شیعیانی که در دهه کرامت امکان حضور در صحن و سرای امام هشتم شیعیان را ندارد جلوه‌ای از این معنویت را درک کنند.

9 هزار برنامه فرهنگی در سایه خورشید

در ایام دهه کرامت 2 هزار تشکل مردمی همکار با مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی در 2 هزار نقطه از کره خاکی میزبان کاروان‌های زیر سایه خورشید خواهند بود و 9 هزار برنامه فرهنگی در قالب 42 عنوان پیش‌بینی‌شده، در این مدت برگزار خواهد شد. 

از امروز هم‌زمان با ولادت حضرت معصومه(س) جشن‌های «مثل معصومه» نیز به‌عنوان اولین برنامه فرهنگی ایام دهه کرامت برگزار شده است و 80 کاروان رضوی متشکل از خدام، فعالان فرهنگی، مداحان و مبلغان که به استان‌های مختلف کشور سفر می‌کنند برنامه آغازینشان برگزاری همین جشن است که به‌صورت ویژه برای دختران برگزار می‌شود.

برگزاری جشن‌های معنوی، هدف ابتدایی

با این وجود، هدف اصلی کاروان‌های زیر سایه خورشید تنها برگزاری جشن‌های ارزشمند معنوی و مذهبی نخواهد بود و برنامه بازدید از بیمارستان‌ها، پادگان‌ها و مراکز دانش‌بنیان در دستور کار قرار دارد. همچنین با توجه به شعار سال و برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی، پرچم بارگاه منور امام رضا(علیه‌السلام) به مراکز صنعتی سنگین و سبک و فروشگاه‌های تولیدی و توزیعی می‌رود.

80 کاروان زیر سایه خورشید متشکل از 20 هزار نفر کادر اجرایی به‌تمامی شهرستان‌ها در همه‌ی استان‌ها خواهند رفت و 3میلیون بسته متبرک را در میان عاشقان ولایت و امامت توزیع می‌کنند. 

افزایش کمی و کیفی برنامه‌های کاروان‌های زیر سایه خورشید، بارزترین ویژگی یازدهمین دوره برگزاری این طرح است؛ حضور در تمامی شهرستان‌های کشور که شامل 400 منطقه عشایر و روستایی در استان‌های هرمزگان، کرمان و سیستان بلوچستان خواهد بود، ویژگی منحصربه‌فرد کاروان‌های این دوره است.

اگرچه کاروان‌های زیر سایه خورشید در ظاهر بیشتر معنوی و احساسی به نظر می‌رسد اما به برکت توجه ائمه معصومین(علیهم‌السلام) این طرح تاکنون ابعاد گوناگونی پیداکرده است. طبق آمارهای اعلامی، ساخت راه و آبادانی جاده‌ها، تأسیس مراکز درمانی، تأمین آب شرب و روشنایی بسیاری از روستاها از برکات حضور کاروان‌های زیر سایه خورشید و پیگیری این موارد از سوی مسئولان همراه کاروان‌هاست. 

طرح زیر سایه خورشید هم فضای دلدادگی است و هم موجب افزایش امنیت در کشور می‌شود. زیرا افراد مختلف زیر یک پرچم جمع می‌شوند. اگرچه بزرگ‌ترین عرصه خدمتی در کاروان‌های زیر سایه خورشید ایجاد حس زیارت است اما هرساله اتفاقات مثبتی از جمله آزادسازی زندانیان، تأمین جهیزیه، اطعام ساکنان مناطق محروم و افتتاح فعالیت‌های جهادی نیز اتفاق می‌افتد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار