رییس نظام پزشکی استان:
رییس سازمان نظام پزشکی استان یزد از آقایان دکترها حاجب مرتاض و جلال مجیبیان، بعنوان بنیانگذاران هسته پزشکی تخصصی در این استان نام برد.
کد خبر: ۶۲۹۰۶۷
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۶ 11 July 2018

دکتر 'احمد حائریان' افزود: این 2 پزشک حاذق و قدیمی که یکی به رحمت خدا رفته و دیگری همچنان کمر همت به خدمت مردم بسته، نخستین پزشکانی بودند که با دائر کردن مراکز درمان بستری و جراحی خصوصی، هسته پزشکی تخصصی را در این استان بنیان نهادند.
به گفته وی همین امر، سبب جذب دیگر متخصصان به این مراکز شد و نام یزد را پر آوازه کرد.
دکتر مجیبیان، فعالیت تخصصی خود را در شهر یزد با تاسیس زایشگاه در اوائل دهه 30 آغاز کرد و در سن 92 سالگی در سال 1396 پس از 6 دهه خدمت به رحمت ایزدی پیوست و علاوه بر خدمت صادقانه به بیماران، بیمارستان دکتر مجیبیان را هم از خود به یادگار گذاشت. 
دکتر حاجب مرتاض، بنیانگذار بیمارستان مرتاض در اوایل دهه 40، فعالیت‌های تخصصی خود را در یزد آغاز کرد و هم اکنون در سن 87سالگی در بیمارستان خود به مردم خدمت می‌کند. 
دکتر حائریان با تمجید از پزشکان استان یزد اظهار داشت: یزد به لحاظ متخصص به نسبت جمعیت، در کشور حرف اول را می زند.
حائریان تعداد پزشکان استان یزد بر اساس پروانه صادر شده توسط نظام پزشکی را پزشک عمومی یکهزار و 164 نفر، متخصص 581 نفر، فوق تخصص 50 نفر، فلوشیپ 30 نفر، دندانپزشک عمومی 389 نفر، دندانپزشک متخصص 68 نفر، داروساز 183 نفر، دکترای علوم آزمایشگاهی 40 نفر، ماما 77 نفر و کارشناسان پروانه دار 125 نفر ذکر کرد. 
رییس سازمان نظام پزشکی یزد، سال تاسیس تشکل صنفی جامعه پزشکی را سال 1347 اعلام کرد و گفت: هیات مدیره نظام پزشکی یزد 17 عضو دارد که شامل 10 پزشک، 2 دندانپزشک، 2 داروساز، یک دکترای علوم آزمایشگاهی، یک ماما و یک کارشناس پروانه دار است. 
وی وظیفه نظام پزشکی را صیانت از سلامت مردم و حرفه و جامعه پزشکی دانست که بخشی از وظایف آن با همکاری و تعامل با دیگر سازمان‌ها و نهادها محقق می شود ضمن آنکه به امور مردم و از جمله گلایه ها و شکایات آن‌ها از نحوه درمان در مراکز درمانی و بیمارستان ها رسیدگی می‌کند. 
این متخصص لثه، شهرستان‌های دارای نظام پزشکی در استان یزد را میبد، اردکان و یزد اعلام کرد که با توجه به تعداد پزشکان آن، مشمول داشتن سازمان نظام پزشکی شده‌اند. 
وی در ادامه به اهمیت نظام مراقبت از سلامت اشاره کرد و با بیان اینکه در حقیقت، ما چنین نظامی با جامعیت لازم در کشور نداریم یادآور شد: نظام مراقبت از سلامت، نیاز به پزشک خانواده (مثلا هر 50 خانواده، تحت مراقبت یک پزشک باشند) دارد. 
دکتر حائریان اظهار داشت: استقرار و کارآمدی این نظام مراقبتی، مستلزم ایجاد ساختار کارآمد اجرایی، سازو کار مناسب اقتصادی و همچنین برنامه‌های متناسب آموزشی برای تربیت 'پزشک خانواده' و کار فرهنگی در سطح جامعه است. 
این متخصص لثه یادآور شد: زمانی که عبارت انگلیسی Health وارد زبان فارسی شد آن را به نادرست، 'بهداشت' ترجمه کردند و بعد از آن لازم شد عبارت درمان هم در کنار آن قرار گیرد؛ در نتیجه 'بهداشت و درمان' به عنوان 2 موضوع و 2 پدیده و عمدتا به طور جدا از هم مطرح شدند. 
به گفته او این در حالیست که 'سلامت' یک مجموعه واحد است و هدف اصلی نظام مراقبت از سلامت (Health Care System) و
حفظ و ارتقای آن است که در صورت لزوم، 'درمان' هم جزئی از این مراقبت است.
وی تاکید کرد: ترجمه درست عبارت انگلیسیِ Health 'سلامت' است نه 'بهداشت' و محور این بخش هم سلامت است نه درمان یا به عبارتی، اساس کار در این بخش، توجه به سلامت، حفظ و ارتقا آن است که بخشی از آن با درمان انجام می‌شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار