مسئول فنی پایگاه میراث جهانی بافت تاریخی یزد، با اشاره به این‌که ضعف اطلاع رسانی و آگاهی بخشی یکی از مهمترین نقاط ضعف در مدیریت بافت تاریخی یزد است،‌ گفت: عدم هماهنگی و جهت‌دهی مناسب به برخی فعالیت‌های انجام شده، عامل بروز آشفتگی در بافت تاریخی و جهانی یزد است .
کد خبر: ۶۲۹۰۶۶
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۵ 11 July 2018

در میان کلیه صنایع خدماتی، صنعت گردشگری به دلیل نقش موثر اقتصادی خود از اهمیت زیادی برخوردار است .

استفاده از همه ظرفیت‌ها و ایجاد اشتغال برای ساکنین بافت تاریخی مستلزم برنامه‌ریزی است که توجه به سطح کیفیت خدمات ارائه شده به گردشگران مهمترین گام برای افزایش رضایت آن‌ها و رشد سریع تغییرات اجتماعی و اقتصادی است .

در میان سایر استان‌ها، استان یزد دارای جاذبه‌های گردشگری متعددی است اما برای جذب گردشگران و ارائه خدمات به آنان دارای کاستی‌هایی است .

این کاستی‌ها باعث شده تا این شهر نتواند آن گونه که شایسته است نظر گردشگران را جلب کند .

«نجمه نادری» در گفت‌وگو با ایسنا-منطقه یزد، با اشاره به ارائه خدمات گسترده و متنوع در عرصه میراث جهانی به گردشگران نوروزی، اظهار کرد:‌ با وجود ارائه این خدمات، همچنان کمبودهایی احساس می‌شود .

وی با بیان این‌که در نوروز 97 بسیاری از دستگاه‌های دولتی و نهادهای خصوصی و مردمی به ارائه خدمات و برگزاری رویدادهای گوناگون پرداختند، گفت:‌ این خدمات علاوه بر جریان یافتن روح زندگی و پویایی شهر تاریخی، فرصت بسیار مناسبی را در راستای رشد و توسعه گردشگری این شهر در سال‌های آتی فراهم می‌کند .

مسئول فنی پایگاه میراث جهانی بافت تاریخی یزد، عدم هماهنگی و جهت‌دهی مناسب به برخی از فعالیت‌های انجام شده را عاملی برای بروز آشفتگی و مسائلی از قبیل ازدحام و ترافیک در عرصه میراث جهانی برشمرد و افزود:‌ این پایگاه سعی کرده با ارائه راهکارهایی از بروز این مشکلات در سال‌های آینده پیشگیری کند .

وی با بیان این‌که ضعف اطلاع رسانی و آگاهی بخشی یکی از مهمترین نقاط ضعف در ارائه خدمات نوروزی سال جاری بود، تصریح کرد:‌ به علت عدم آگاهی ساکنان محلی از برخی ضوابط و چارچوب‌ها، بدون دریافت مجوزهای لازم از سازمان میراث فرهنگی به برپایی فعالیت‌های تجاری پرداخته‌اند .

ناردی ادامه داد: در مقابل مسافران نوروزی نیز به دلیل آگاهی نداشتن از وجود و ارائه برخی خدمات استقبال شایانی از آن نداشته‌اند که استفاده از روش‌های گوناگون آموزشی و اطلاع رسانی در فضای مجازی و حقیقی می تواند راهکار مناسبی برای رفع بسیاری از مسائل مربوط به این حوزه باشد .

وی از دیگر مسائلی که موجبات نارضایتی ساکنان محلی و مسافران را پدید آورد، حمل و نقل و ترافیک در محدوده شهر تاریخی برشمرد و اظهار کرد: در این رابطه نیز برنامه‌های ساماندهی تردد سوراه و پیاده در بافت تاریخی یزد از اهمیت بالایی برخوردار است .

نادری با بیان این‌که تسهیل تردد بهتر و ایمن تر پیاده در مسیرهای گردشگری از اولویت‌های اصلی به شمار می‌رود، تصریح کرد:‌ این اولویت‌ها اقداماتی نظیر بهبود وضعیت کفسازی، جداره سازی، نور پردازی مسیرها، استفاده از علائم و تابلوهای راهنما، ساماندهی اولویت تردد پیاده در هنگام تداخل عبور سواره و پیاده را در برمی‌گیرد تا گردشگران بتوانند مسیر بین نقاط اصلی را در مسیرهایی ایمن و جذاب طی کنند .

وی افزود:‌ ارائه خدمات مناسب در طول مسیرها نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است که طیف گسترده‌ای از خدمات مورد نیاز گردشگران را دربر می‌گیرد .

مسئول فنی پایگاه میراث فرهنگی با اشاره به این‌که هتل‌ها و رستوران‌ها از جمله پتانسیل‌های مهم برای ارائه برخی خدمات به گردشگران است، اظهار کرد:‌ این خدمات نیازمند برنامه‌ریزی مناسب است تا با نظارت بیشتر در تعداد و نحوه پراکندگی اقامتگاه‌های مستقر در بافت تاریخی از وجود این پتانسیل در راستای رفع برخی از ضعف‌های موجود بهره‌مند شد .

این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد:‌ با برنامه ریزی در جهت رفع موانع و کاستی‌ها می‌توان زیرساخت‌های مورد نیاز برای معرفی شهر تاریخی، ارائه خدمات مناسب به گردشگران همراه با حفظ ارزش‌های بافت در سال‌های آتی فراهم کرد .

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار