برنامه های اوقات فراغت، همه ساله در فصل تابستان اجرایی میشود و هر چند انتقاداتی بر کمیت و کیفیت آن وارد است اما نفس برپایی آن مفید است.
کد خبر: ۶۲۹۰۶۴
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۲ 11 July 2018

 تا همین یک دهه پیش، هیچ چیز نمی توانست جایگزین اوقات فراغت دانش آموزان و نوجوانان شود و در حقیقت رقیبی همپای آن نبود.
شاید برنامه های اوقات فراغت دانش آموزان، سالمترین و ساده ترین برنامه تابستانی یک نوجوان باشد که همه ساله اجرا می شود هرچند ایراداتی چون موازی کاری دستگاهها، جذب نشدن همه دانش آموزان و برنامه های تکراری بر آن وارد شده اما باز هم علاقه مندان خاص خود را دارد.
قطعا نقش این کلاس ها در حفاظت جوانان و نوجوانان از اسیب های اجتماعی موثر است و می تواند بخشی از انرژی آنها را تخلیه کند.
اما در چند سال گذشته، برخی از عوامل خواسته یا ناخواسته، از راه رسیدند و خود را بعنوان رقیبی سخت برای این برنامه ها معرفی کردند، رقیبانی که بعضا می توانند بجای سازندگی، مخرب باشند. 
این روزها فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، آنچنان نوجوانان و جوانان را به خود مشغول کرده که خیلی ها ماندن در منزل و گشت و گذار در فضای مجازی را بر بیرون رفتن از خانه و شرکت در کلاسها ترجیح می دهند.
شبکه های اجتماعی، بخش قابل توجهی از وقت نوجوانان ما را به خود معطوف کرده و البته این موضوع در تابستان که دیگر درس و کتابی در کار نیست، پر رنگ تر می شود.
در اینجاست که بکارگیری شیوه های ظریف برای آنکه توجه دانش آموزان را از فضای مجازی به برنامه های مفیدتر سوق دهیم ضروری می نماید، کاری سخت که البته نشدنی نیست.
در شهرستان دور افتاده خاتم نیز همه مسوولان و والدین در صدد سپری کردن اوقات فراغت دانش آموزان به بهترین نحو هستند و دغدغه آن را دارند.
رئیس آموزش و پرورش شهرستان خاتم با اشاره به اهمیت اوقات فراغت دانش آموزان در فصل تابستان گفت: کانون های فرهنگی و هنری شهر هرات، کلاس هایی در این زمینه برگزار کردند همچنین در مدارس نیز کلاس های تقویتی در راستای تقویت بنیه تحصیلی دانش آموزان برگزار می شود.
حبیب الله کاظمی نسب خاطرنشان کرد: برای برگزاری کلاس های علمی از 15 تیر ماه تا 15 شهریور ماه اساتید خبره از دیگر مناطق استان جهت آموزش به دانش آموزان به این منطقه آمده اند
وی عمده مشکل اوقات فراغت را موازی کاری و همسو و همسان نبودن متولیان این بخش نام برد و یادآور شد: هماهنگی، اصل انکار ناپذیر برگزاری کلاس هاست تا علاوه بر متمرکز بودن، با یک هماهنگی خوب در راستای تقویت بنیه علمی، ورزشی، فرهنگی و هنری دانش اموزان عمل شود.
وی تصریح کرد: در هرات و بخش مرکزی، تجهیزات هنری و ورزشی کم است و کمبود امکانات موجب شده تا کلاس ها به روز نبوده و نیاز واقعی دانش آموزان را مرتفع نکند.
کاظمی نسب گفت: سرانه ورزشی در این بخش به دلیل کمبود فضای ورزشی و سالن کم است و این موجب کمبودهایی در این بخش شده است.
وی فضای مجازی را یکی از رقبای کلاس های اوقات فراغت در فصل تابستان نام برد و اظهار کرد: عدم تنوع کلاس ها موجب استقبال نکردن از این کلاس ها در این فصل می شود.
رئیس آموزش و پرورش خاتم یادآور شد: در شهر هرات و بخش مرکزی اردوهای علمی برگزار نمی شود و فقط در ایام سال اردوهای بنیاد علوی به صورت برون استانی در مدارس برگزار می شود و دانش آموزان حضور پیدا می کنند.
فرمانده ناحیه بسیج خاتم هم گفت: نبود زیرساخت های لازم ، کمبود مربی مجرب، کمبود مکان و امکانات کافی ، عدم استمرار و دوام کلاسها به صورت تکرار در ماه ها یا سال های بعدی ، کمبود اعتبار و عدم تجمیع اعتبارات ، عدم استقبال جوانان بدلیل سازنده و کاربردی نبودن و عدم همراهی برخی از خانواده ها جهت حضور فرزندان در کلاسهای اوقات فراغت، همزمانی کلاس های اوقات فراغت با فصل کار در مناطقی که شغل اکثریت کشاورزی است از جمله معضلات این بخش است. 
سرهنگ پاسدار حسین آزادی نژاد افزود: جذاب نبودن کلاسها، عدم احساس نیاز به چنین کلاس هایی ، نبود استاد کارهای مجرب و کلاس هایی که در آینده بتواند ایجاد شغل کند موجب شده تا این کلاس ها از خروجی مفید و موثری برخوردار نباشند.
وی با بیان اینکه اگر کلاس ها از کیفیت خوبی برخوردار باشند و مستمر ادامه یابد میتواند سازنده باشد،خاطرنشان کرد: این کلاس ها در شهرستان برای مدت کوتاهی و در یک دوره معین چند ماهه بطور مقطعی تشکیل می شوند که به دلیل مستمر نبودن برخی از آنها سازنده نیستند.
به گفته وی همین معضلات ممکن است موجب گرایش جوانان به سمت فضاهایی چون فضای مجازی شود. 
رئیس اداره ورزش و جوانان خاتم نیز با اشاره به اهمیت برگزاری کلاس‌های اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در ایام تابستان اظهار داشت: در ایام تابستان برنامه‌های متعددی در زمینه برگزاری کلاس های ورزشی برای بانوان و آقایان در شهرستان پیش‌بینی شده که امیدواریم با استقبال جوانان روبه رو شود.
طالبی گفت: بیش از دوازده رشته ورزشی در ایام تابستان با همکاری ناحیه مقاومت بسیج و هیات ورزشی شهرستان برگزار خواهد شد که از جمله آنها می‌توان به فوتسال، تنیس روی میز، کشتی، تکواندو، کاراته، شنا، ژیمناستیک، والیبال، پرورش اندام، هندبال و کونگ‌فو، فوتبال، ووشو، دوومیدانی، ایروبیک و بدمینتون اشاره کرد.
وی با بیان اینکه خانواده‌ها یکی از بازوان توانمند در امر غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان هستند اظهار کرد: از آنجایی که دانش‌آموزان در فصل تابستان، بیشتر زمان خود را در بین خانواده سپری می ‌کنند، خانواده‌ها می ‌توانند در زمینه غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان نقش مؤثری ایفا کنند. 
وی از خانواده ها خواست مواظب باشند تا فرزندانشان، سرگرمی هایی چون شبکه های اجتماعی، آنها را به خود مشغول نکند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار