/گزارش/
با گذشت 9 سال از وفات «مهدي آذريزدي» پير قصه‌گوي يزد كه به پدر ادبيات كودك و نوجوان در كشورمان نيز ملقب شده، همچنان شاهد عدم تحقق وعده‌هاي هر ساله‌ي مسئولان استان يزد براي ساماندهي مزار اين نويسنده شهير هستيم.
کد خبر: ۶۲۸۶۲۳
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۹ 10 July 2018

«مهدی آذریزدی» نویسنده برجسته كشورمان در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، در سال 1300 در محله خرمشاه يزد متولد شد و به رغم محروميت از درس و مدرسه توانست با همت و تلاش وصف‌ناشدني خود در زمينه داستان‌سرايي براي كودكان، ادبیات كودكان و نوجوانان در كشورمان را متحول سازد.

وي كه به خاطر تلاشش در حوزه كودكان از سازمان جهاني یونسكو جایزه نيز گرفته است، تمام طول زندگي ساده و بي‌آلايش خود را صرف مطالعه و نگاشتن براي كودكان كرد.

هر چند آذر يزدي 87 سال را در تجرد زندگی كرد و هیچ فرزندی غیر از كتاب از خود به یادگار نگذاشت، ولي آثار متعدد وي به ويژه مجموعه هشت جلدي «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» كه از پرتيراژترين كتب در كشورمان است، دین بزرگ وي به كودكان ايران‌زمين است.

اكنون حدود 10 سال از درگذشت پير قصه‌گوي يزد مي‌گذرد اما گويي غبار غفلت چنان بر اذهان مسئولان استان نشسته كه وعده‌هاي خود براي گراميداشت شان و منزلت پدر ادبيات ايران پس از مرگش را نيز به دست فراموشي سپرده‌اند.

و اينك مزار آذريزدي همچون زندگي‌‌ صاحبش، ساده و بي‌آلايش با تنها يك سنگ قبر فیروزه‌ای اما ترک خورده در گوشه‌ای از قبرستان خرمشاه در غربت، روزگار مي‌گذراند.

هر چند در سال گذشته نيز برخي مسئولان استان خبر از اجراي طرحي مصوب براي ساماندهی آرامگاه آذريزدي داده بودند ولي اكنون چنين طرحي را تكذيب مي‌كند ولي باز هم به بهانه 18 تيرمان سالگرد وفات اين نويسنده حوزه كدك به سراغ مسئولان شهر رفتيم.

شهرداري متولي ساماندهي آرامستان است

«سید خلف حوتی‌نژاد» معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا- منطقه یزد، در اين باره مي‌گويد: طرح ساماندهی آرامستان محلی خرمشاه از سوي شورای شهر يزد تصویب شده و هم‌اکنون متولی این طرح عمرانی، شورای شهر است . 

وی اظهار مي‌كند: بر طبق طراحي انجام شده، علاوه بر ساماندهی قبرستان مذكور، نمادی در شان پدر ادبیات کودک و نوجوان روي مزار وي نصب خواهد شد.

اجراي طرحي شايسته و شكيل تا پايان سال

«ونوس عامری» رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد هم به خبرنگار ایسنا در اين مورد مي‌گويد: بنا به مصوبه شهرداری قرار است طرحی شایسته و شکیل براي ساماندهی آرامگاه این نویسنده برجسته استان و كشور تا پایان سال جاری اجرايي شود.

وی در مورد اعتبار در نظر گرفته شده براي این طرح بيان مي‌كند: اعتباری بالغ بر 40 میلیارد تومان براي فعالیت‌های فرهنگی شهر يزد در سالجاري در نظر گرفته شده که برای تولید محتوا، طرح‌های عمرانی و ورزشی در اين بخش تخصيص يافته و بخشي از آن نيز برای انجام قطعی طرح ساماندهي اين مقبره لحاظ خواهد شد . 

عامري اظهار مي‌كند: انجام این طرح در اولویت برنامه‌های فرهنگی شهرداري یزد قرار دارد اما هنوز طرح مذكور تکمیل نشده ولي قطعاً در برهه‌اي چند ماهه به مرحله اجرايي خواهد رسید . 

وی با بيان اين كه ادبیات کودک ایران وام‌دار نوشته‌های این نویسنده شهير یزدی است، اجرایی این طرح در سال جاری را حتمي و ضروري مي‌داند.

تاكنون هيچ طرحي ارائه نشده بود

اين عضو شوراي شهر يزد در مورد به تعویق افتادن ساماندهی آرامگاه این نویسنده نيز بیان مي‌كند: در سنوات قبل هیچ گونه طرحی در راستای ساماندهی این آرامگاه در نظر گرفته نشده و این طرح اولین طرح ساماندهی است که مصوب شده و به مرحله اجرا خواهد رسید . 

عامري در مورد خانه آذر یزدی نیز اظهار مي‌كند: با وجود این که برنامه‌هایی بابت این محل در نظر گرفته شده اما این ملک شخصی است و هنوز بابت این طرح، اقدامی صورت نگرفته است.

 
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار