مدير عامل شرکت گاز استان یزد با اشاره به محرومیت 15 درصد جمعيت روستايي اين استان از نعمت شبكه گازرساني، گفت: عملیات گازرسانی به 76 روستای دیگر استان براي بالغ بر 4500 خانوار در دست اجراست .
کد خبر: ۶۲۸۶۰۲
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰ 10 July 2018

صنعت گاز با پيگيري اهداف كلان خود در راستاي تغيير الگوي مصرف انرژي به ويژه در توسعه شبكه‌هاي گازرساني به شهرها، روستاها، نيروگاه‌ها، صنايع و تامين سوخت خودروها جهت كاهش آلودگي محيط زيست توفيق خوبي يافته و شركت گاز استان يزد نيز به تبع آن و به دنبال اجراي 340 كيلومتر خط انتقال 20 تا 24 اينچ از محور اصفهان به يزد، فعاليت شبكه‌گذاري شهري را از سال 1375 آغاز كرده است.

اين فعاليت‌ها از سال 1378 با هدف ارائه خدمات گازرساني مطلوب و بهينه به عنوان يكي از عوامل مؤثر در روند توسعه و پيشرفت استان يزد كه يكي از قطب‌هاي صنعتي كشور محسوب مي‌شود، شدت گرفت.

البته شركت گاز استان يزد در راستاي دستيابي به اهداف مهم خود به دليل كمبود امكانات و نيروي انساني متخصص و كويري بودن، شرايط خاص آب و هوايي و بافت قديمي شهرها و روستاها با مشكلات زيادي گريبانگير بوده است.

عواملي نظير وجود كوچه‌هاي كم عرض و داراي ساباط، سست بودن بافت خاك، وجود چاه‌ها و قنوات متعدد، زير‌زمين‌هاي متصل به هم، فرسودگي ديوارهاي بلند كوچه‌ها كه هر لحظه امكان ريزش دارد، عمليات گازرساني در يزد را دشوار ساخته است.

با اين حال هم‌اكنون پس از گذشت بيش از 20 سال، جمعیت تحت پوشش گازرسانی استان یزد به 96 درصد رسيده ولي با اين وجود هنوز 15 درصد از جمعيت روستايي استان محروم از نعمت گاز و چشم‌انتظار ان هستند.

«علی اکبر میدان شاهی» در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا- منطقه یزد، با اشاره به 8 هزار و 783 کیلومتر شبکه‌گذاری گاز در زیر پوست اراضی کویری و دامنه‌های سخت و کوهستانی اين استان، تصریح کرد: در حال حاضر تمام 21 شهر استان به شبکه گاز طبیعی متصل شده‌اند و با گازرسانی به 394 روستا از میان 542 روستای واجد شرایط گازرسانی در استان نيز 85 درصد جمعیت روستایی از این نعمت خدادادی بهره‌مند شده‌اند .

وي افزود: براي امسال نيز عملیات گازرسانی به 76 روستای دیگر در دست اجراست که با بهره‌برداري از اين طرح‌ها چهار هزار و 522 خانوار از شبكه گازطبيعي بهره‌مند مي‌شوند.

ميدان‌شاهي در ادامه تعدد صنایع فعال استان را یکی از مهم‌ترین دلایل تبدیل استان به يكي از قطب‌هاي صنعتی کشور دانست و گفت: شركت گاز استان در راستاي جايگزيني انرژي گاز طبيعي به جاي سوخت‌هاي فسيلي در صنايع و كاهش آلاينده‌هاي زيست محيطي، تاكنون شش هزار و 646 واحد صنعتي استان مشتمل بر يك‌هزار و 233 واحد صنعتی عمده و پنج هزار و 413 واحد صنعتی جزء را به شبكه گاز طبيعي متصل كرده است.

وي در رابطه با گازرساني به کوره‌های آجرپزی و کشت‌هاي گلخانه‌ای در استان نيز بیان کرد: 280 کوره آجرپزی و دو هزار و 869 گلخانه در استان نيز تاكنون از گاز به عنوان یک سوخت پاک و ارزان بهره‌مند شده‌اند كه اين اقدام علاوه بر جلوگیری از آلودگی‌ محیط زیست و اشتغالزايي ببيشتر، براي اين واحدها صرفه اقتصادی به دنبال داشته است.

اين مسئول با اشاره به فعاليت 48 جایگاه سوخت CNG در استان، گفت: این تعداد جایگاه در مقایسه با تعداد خودروهای گازسوز استان، آمار قابل توجهی به شمار می‌آید به طوری که عملاً صف انتظار خودروها را در جایگاه‌های CNG به صفر رسانده و در بی‌نیاز شدن کشور از واردات بنزین تأثیر به سزایی داشته باشد .

وي اولویت شرکت گاز استان را گاز‌رسانی به روستاهای باقیمانده و همچنین صنایع واجد شرایط عنوان کرد و افزود: تمام روستاهای واجد شرایط و نیز کلیه صنایع، مشمول تصویب‌نامه شورای اقتصاد در امر گازرسانی خواهند شد چرا که این امر موجب رونق اقتصادی، عدم مهاجرت روستاییان به شهرها و افزایش صنایع مولد روستایی خواهد شد .

مدیر عامل شرکت گاز استان یزد در پايان نيز با اشاره به افزایش 15 درصدی تعرفه‌های گاز طبیعی، از عدم اعمال اين تعرفه جديد تاكنون خبر داد و اظهار کرد: این موضوع به صورت متمرکز و برای کلیه شرکت‌های گاز استانی در شرکت ملی گاز ایران اعمال می‌شود که به محض ابلاغ دستورالعمل نحوه اجرا و محاسبه صورتحساب با تعرفه جدید، اطلاع‌رسانی مناسب در اين زمينه صورت خواهد گرفت .

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار