نماینده عشایر ابرکوه با گلایه از قرق شدن مراتع عشایر توسط معدن‌داران، اظهار کرد: فعاليت معادن به قیمت نابود شدن زندگي، مراتع و جاده‎‎هاي عبور و مرور عشاير تمام می‌شود و اين در حالي است كه دست عشاير از همه جا كوتاه است.
کد خبر: ۶۲۷۶۰۷
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۶ 07 July 2018

«عشرت افشار» در نشست شورای کشاورزی و عشایر ابرکوه كه با حضور رييس اداره امور عشاير استان برگزار شد، گفت: یکی از مشکلات عشایر روستای هارونی و اطراف شهر مهردشت راه عبور و مرور آن‌ها است که علی‌رغم انجام بیش از 50 درصد از مراحل کار، آسفالت آن متوقف شده و نیاز است مسئولان موانع آن را برطرف کنند.

وي از دیگر مشکلات عشایر را تخریب راه‌های فرعی و نیاز به تیغ‌زنی، کمبود یا نبود آب، فقر مراتع، عدم دسترسی به امکانات بهداشتی و درمانی، نداشتن بیمه حوادث، نداشتن ایستگاهی برای خریدوفروش دام، مشکلات آموزش فرزندان هنگام کوچ و غیره برشمرد.

افشار با تأکید بر این که اگر عشایر آب نداشته باشد، نمی‌تواند زندگی کند و مراتعش از بین می‌رود، خاطرنشان کرد: نسبت به مراتع باید تفکیک مرزی صورت گرفته و احیاء شوند و برای آنها سند قطعی صادر شود زیرا عشایر غیر از پروانه چراي دام هیچ ملكي در اختيار خود ندارند.

وي ضمن گلایه از قرق شدن مراتع عشایر توسط معدن‌داران و متمولان شهری، اظهار کرد: عده‌ای بدون هیچ مشکلی و به‌ سرعت مجوزهای ايجاد معدن را می‌گیرند که این موضوع به قیمت نابود شدن مراتع، مشکل‌آفرینی برای زندگی عشایر، کم‌آبی، مانع‌تراشی برای عبور و مرور زن و بچه عشایر در جاده‌ها، تمام می‌شود.

نماينده عشاير ابركوه ادامه داد: معادن روز به روز وسعت داده می‌شوند و متأسفانه دست عشایر از همه‌جا کوتاه شده و فریادهایشان به‌جایی نمی‌رسد.

وی تصریح کرد: عشایر واقعی، مرزدار، مولد، مستقل، قانع، شجاع، دین‌دار، با استعداد، اصیل، با استقامت، هنرمند، مربی و بااخلاق هستند و بل توجه به فراگرفتن خوب مهارت‌های زندگی، كمتر از ديگر جوامع با آسیب‌های اجتماعی مواجه هستند.

افشار با تأکید بر این که مستعدترین، کوشاترین، باهوش‌ترین و خلاق‌ترین بچه‌ها در بین عشایر هستند، تأکید کرد: با اين حال، زبان و گویش عشایری در حال از بین رفتن است و نیازمند این است که در این زمینه آموزش و برنامه‌ریزی مفیدي صورت گیرد.

«حسن زارع» ريیس اداره امور عشایر استان از اختصاص اعتبار 800 میلیون تومانی به عشایر ابرکوه در قالب طرح‌‌های خدمات‌رسانی به کوچ كنندگان خبر داد.

وي اظهار کرد: در سال گذشته نیز از محل اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده، اعتباراتی به عشایر ابرکوه تعلق گرفت که به مصرف حفر دو حلقه چاه و تجهیز آن رسید.

زارع خاطرنشان کرد: پیش‌ از این در زمینه دریافت تسهیلات اشتغال پایدار در حوزه دامداری، شرط «نژاد خاص» مطرح بود که خوشبختانه این شرط حذف شده و به علت این که عشایر نیز مانند اهالی مناطق محروم هستند، وام‌های این حوزه با سود شش درصد و با بازپرداخت پس از سه سال تنفس در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار