دو روز به 18تیر ماه 97 نخستین سالروز ثبت 200 هکتار از 750 هکتار محدوده بافت تاریخی شهر یزد از سوی سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد(یونسکو) باقی است که پارسال در چهل و یکمین اجلاس این نهاد در کراکوف لهستان در فهرست آثار جهانی ثبت شد.
کد خبر: ۶۲۷۵۸۵
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۹ 07 July 2018

جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس یک اثر یعنی بافت تاریخی شهر یزد را برای ثبت در فهرست میراث جهانی پیشنهاد کرد که با نظر مثبت کارشناسان یونسکو به تصویب رسید. 
تاکنون علاوه بر ثبت 200هکتار بافت تاریخی شهر یزد، باغ های ایرانی پهلوان پور مهریز و دولت آباد یزد و قنات های زارچ و حسن آباد مشیر هم درمجموع پنج اثر در فهرست آثار یونسکو ثبت شده است. 
امروز با گذشت یک سال از ثبت جهانی یزد نیاز به بررسی است، که مسئولان استان و ایران برای جهانی شدن یزد چقدر تلاش کردند و مردم چه تلاش هایی انجام داده اند. 
در این ارتباط نخستین نشست با حضور سید محمد میرمحمدی استاندار وقت در 22 تیر ماه 1396برگزار شد. 
توسعه زیرساخت های صنعت گردشگری استان بعد از ثبت جهانی ، برنامه ریزی برای توسعه فرودگاه با واگذاری 250 هکتار زمین، 2 بانده شدن فرودگاه توسط وزارت راه و شهرسازی، 2 خطه شدن راه آهن ، توجه به رفع آلودگی هوا، ساماندهی و ارتقا هتلینگ با افزایش هزار تخت و ساخت پنج هتل جدید در دستور کار قرار گرفت. 
نیاز به بررسی است تا مشخص شود در این ارتباط در حوزه های یادشده چه اتفاقی در استان انجام شد تا یزد جهانی شود و همچنان جهانی بماند و نه تنها مردمان این سرزمین معجزه الهی بلکه عموم شهروندان ایرانی از مزایای آن بهره مند شوند. 
از ابتدای این طرح قرار بود تفاهم نامه نانوشته ای میان مسئولان برای هم افزایی و همکاری در این خصوص انجام شود. 
استاندار یزد در این ارتباط می گوید : وظایف مسئولان پس از ثبت جهانی بافت تاریخی مرکز استان دوچندان شده است. 
محمود زمانی قمی تاکید کرد: مدیران دستگاه ها نباید در این خصوص رقابت بین بخشی داشته باشند، بلکه باید به صورت مجموعه ای واحد به وظایف خود عمل کنند. 
نخستین مقوله ای که قرار بود، مدنظر باشد، فرهنگ سازی و مشارکت شهروندان در حفظ این بافت و استقبال از گردشگران و نیز ایجاد فضایی مطلوب و ایمن برای آنهاست. 
در این زمینه بایستی کسب اعتماد به عنوان یک عامل کلیدی برای جذب مشارکت شهروندان ، ارتقای آگاهی نسبت به مسائل شهری با گفت و گوهای سازنده و جذابیت موضوع با تشریح وضعیت بافت و درآمدزایی برای اهالی مورد توجه باشد. 
هرچند شرایط در این بخش بهتر از قبل شد،اما با وجود سنگفرش شدن کوچه های بافت تاریخی با عنوان یک کار برجسته، باید همچنان مردم را پیشقراول و هدف اصلی برنامه ها قرار داد. 
یکی دیگر از برنامه های هدف گذاری شده برای سال اول پیش بینی بالای حضور گردشگران داخلی و خارجی بود ولی آمارهای گردشگران ورودی که اوج آن که در نوروز بود، آن چیزی نیست که انتظار می رفت. 
تعداد سفرهای نوروزی به استان یزد نسبت به سال گذشته 10درصد رشد داشت و از 27 اسفند 96 تا 17 فروردین امسال 852 هزار نفر در هتل‌ها، مهمان‌پذیرها، هتل ‌آپارتمان‌ها، مدارس، واحد های بوم گردی، اقامتگاه‌های سنتی و ... استان یزد ساکن شدند که این آمار در مدت مشابه سال قبل 776 هزار نفر بود. 
در واقع رشد 10درصدی برای یک شهر جهانی اصلا عددی نیست که قابل بیان باشد. 
قرار بود پروازهای بین المللی در فرودگاه بین المللی!! یزد انجام شود ولی آمارها حکایت از انجام همراه با تأخیر 42 درصد پروازهای این مجموعه در سال گذشته است چگونه می توان در این شرایط جدید کشور به گسترش چنین مجموعه ای در بعد جهانی امیدوار بود. 
از سوی دیگر آمار پروازها نشان می دهد تعداد پروازها با مقاصد داخلی و خارجی فرودگاه در سال گذشته 6 هزار و 291 سورتی بود . 
که این عدد در مقایسه با 6هزار و 303 پرواز در سال 95 تغییر چندانی در این 2سال مشاهده نمی‌شود و این یعنی ثبت جهانی یزد در فرودگاه تغییری ایجاد نکرد. 
البته در راه آهن اتفاق مناسبی اتفاق افتاد، هرچند با نقطه آرمانی فاصله دارد اما می تواند امیدوار کننده باشد که نمونه آن پیگیری تکمیل خط دوم راه‌آهن بافق- زرین‌شهر به عنوان مهم‌ترین برنامه عمرانی راه‌ آهن یزد و تصویب رویداد جهانی با نام «ایستگاه آینده» در شهر یزد برای سال 2019 است. 
حال بماند که چه میزان زیرساخت های صنعت گردشگری و هتل هاو رستوران ها که بایستی در استان و شهر یزد در این مدت کوتاه ایجاد شود ،بر زمین مانده است . 
در حوزه سرمایه گذاری نیز با وجودی که 1396 درخشان ترین سال از نظر جذب سرمایه گذاری خارجی در کشور بود و افزون بر 420 میلیون دلار سرمایه در قالب شش طرح سرمایه گذاری برای استان مصوب شد اما نگاه به این مزیت برجسته (ثبت جهانی بافت تاریخی یزد) کمتر مورد توجه قرار گرفت. 
این موارد به رشته تحریر درآمد تا به این نتیجه برسیم، برنامه جامعی تهیه شود تا آنچه که در چند سال اخیر برای اثبات آن تلاش شد و با جدیت دولت تدبیر و امید به ثمر نشست همه مردم از آن بهره مند شوند و آنچه را از ثبت جهانی یزد خواسته بودیم ، به دست آوریم. 
به مناسبت نخستین سالروز ثبت جهانی یزد برنامه هایی پیش بینی شد و با توجه به تقارن آن با روز شهادت امام جعفر صادق(ع)، ششمین امام شیعیان و موسس فقه جعفری این برنامه در روز 19تیرماه برگزار می شود. 
سخنگوی شورای اسلامی شهر یزد هفتم تیرماه گفته بود: بزرگداشت روزجهانی این شهر می تواند مبین قدردانی و قدرشناسی یزدی ها در باب این اتفاق مهم باشد و همینطور به رونق ونشاط اجتماعی شهر کمک کند. 
محسن عباسی اظهار کرد: در این جشن مواریث فرهنگی، سنت یزدی ها و مفاخر استان معرفی می شود ،برنامه ها و کارگاه های فرهنگی نیز برگزار می شود. 
عباسی تصریح کرد: مراسم یادشده با توجه به شرایط کنونی اقتصادی و پرهیز از تحمیل هزینه های اضافی در یک برنامه مشارکتی بین دستگاهی با محور استانداری برگزار خواهد شد. 
وی افزود: جامعه به شادی در چارچوب عرف و موازین دینی نیاز دارد و این هم از مجموعه نیازهای شهروندان است که باید در چارچوب عرف، فرهنگ و اعتقاد مردمان دارالعباده برگزار شود. 
تاکنون از 6هزار آثار تاریخی، فرهنگی و چشم اندازهای طبیعی استان یزد ،یکهزار و 720 اثر آن در فهرست آثار ملی ثبت شده است. 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار