فلوشیت طب مادر و جنین استان یزد با اشاره به ضرورت غربالگری دوران بارداری برای تشخیص بیماری‌های قبل از تولد نوزادان، گفت: آزمایش‌های غربالگری به هیچ عنوان به معنای وجود اختلال قطعی در جنین نیست.
کد خبر: ۶۲۳۰۷۳
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۲ 25 June 2018

رضیه سادات طباطبایی با اشاره به ضرورت غربالگری دوران بارداری برای تشخیص بیماری‌های قبل از تولد نوزادان، گفت: آزمایش‌های غربالگری تنها ریسک ابتلای جنین به یک اختلال کروموزومی یا ژنتیکی را مشخص کرده و به هیچ عنوان به معنای وجود اختلال قطعی در جنین نیست.

وی افزود: غربالگری ژنتیک طرحی است که حدود ۱۵ سال است که در کشور ما انجام می‌شود و این طرح برای کلیه افراد باردار زیر 18 هفته بارداری، توصیه می‌شود.

این فلوشیت طب مادر و جنین استان یزد با بیان اینکه تست غربالگری ربطی به سن مادر و سابقه خانوادگی بیماری‌های ژنتیکی ندارد و برای کلیه افراد باردار توصیه می‌شود، اظهار داشت: در دوره بارداری می توان با غربالگری از تولد نوزادان مشکل‌دار جلوگیری کرد و همچنین این طرح نیز کمترین مشکل را برای مادر و جنین و کمترین استرس را برای خانواده‌ها ایجاد می‌کند.

طباطبایی، هدف از این آزمایشات را تشخیص زودهنگام نقص‌ها و اختلالات کروموزومی و ژنتیکی در جنین دانست و اظهار داشت: آزمایش‌هایی که در سه ماهه اول بارداری برای تشخیص نقص‌های مادرزادی جنین انجام می‌شود شامل آزمایش‌های غربالگری و آزمایش تشخیصی است که اگر احتمال منگولیسم  بالا و و ریسک مثبت باشد، نیاز به تست‌های تشخیصی است که مبتلا بودن جنین را بهتر مشخص می‌کند.

این فوق تخصص زنان و زایمان استان یزد بیان داشت: باید توجه داشت که روشی دیگر است که تشخیص آن ۱۰۰ درصدی است و آن یا نمونه‌گیری از جفت جنین است و یا نمونه‌گیری از مایع دور جنین که تقریبا ۱۰۰ درصد مشخص می‌کند که جنین مبتلا است یا خیر، که در صورت وجود اختلال فرد به پزشک قانون ارجاع داده می‌شود که تا حدود هفته ۱۹ بارداری مجوز سقط جنین می‌تواند صادر شود تا جنینی که مبتلا است، قبل از اینکه بالای ۱۹ هفته بارداری رود، سقط انجام شود و از متولد شدن این نوزاد جلوگیری شود.

وی با تاکید بر اینکه به تمامی افراد باردار توصیه می‌شود که این غربالگری را انجام دهند، خاطرنشان کرد: ضرورت غربالگری دوران بارداری برای تمامی مادران باردار صددرصدی است و همچنین ضرورت دارد از همان ابتدا به پزشک مراجعه کرده و همچنین به مادران باردار توصیه‌ می‌شود برای غربالگری دوران بارداری زود مراجعه کرده و نگذارند که سن حاملگی آن‌ها بالا رود.

طباطبایی در پایان ضمن توصیه به مادران باردار مبنی بر اینکه برای انجام غربالگری دوره‌های بارداری حتما به مراکز استاندارد و معتبر مراجعه کنند، تصریح کرد: غربالگری در دوران بارداری از تولد نوزادان نارس و معلول جلوگیری می‌کند؛کمااینکه هزینه‌های غربالگری دوران بارداری بالا است؛ اما پیشگیری از مرگ ومیر، عیوب و بیماری‌های دوام دار مادر و نوزاد با انجام چند آزمایش ساده، بسیار کم استرس‌تر و کم هزینه‌تر از درمان آن است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار