گرمای هوای یزد در نخستین روزهای تیرماه در حالی به اوج رسیده که یزدی‌ها دیگر حتی آبی گوارا برای نوشیدن ندارند و ناچارند گرمایی که در برخی ساعات به ۵۰ درجه می‌رسد را با آب شور تحمل کنند.
کد خبر: ۶۲۳۰۷۱
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰ 25 June 2018

گرمای هوا اوج گرفته؛ گویی هر سال به نظر می‌رسد این گرما بی‌سابقه و امسال گرمترین تابستان یزد است.

از زمین بخار بلند می‌شود و حتی شب‌ها که خورشید در آسمان با آخرین توان خود به زمین تفتیده یزد نمی‌تابد، هوا گرم است، گرم که نه، سوزنده است.

در چنین هوایی، لیوانی آب خنک و گوارا، جانی تازه می‌بخشد و لب‌های خشکیده و سرهای آفتاب‌خورده را تازه می‌کند اما ....

لیوان آب را که سر می‌کشی، هر چند خنک و تگری، حال بدی وجودت را فرا می‌گیرد، حالی که در یک روز گرم تابستانی از نوشیدن یک لیوان آب شور و طعم‌دار به آدم دست می‌دهد، حال خوشایندی نیست.

شوری و افت فشار آب حال خشکسالی‌های پی‌درپی

خشکسالی‌های پی‌درپی یزد طی ۱۷ سال متوالی و کاهش سهمیه آب یزد از خط انتقال آب اصفهان، تابستان امسال دارد خود را نشان می‌دهد.

مشکل تنها شوری یا طعم داری آب نیست، فشار آب نیز در بسیاری از مناطق کم شده به نحوی که در طول این روزهای گرم، مثلا استحمام، امکان‌پذیر نیست.

گرچه مسئولان متولی اعلام می‌کنند که طعم‌داری و افت فشار آب تنها مربوط به مناطق محدودی از شهر یزد است، اما با توجه به حجم گلایه‌های مردمی، به نظر می‌رسد این مناطق در حال افزایش است.کاهش سهمیه آب از خط انتقال اصفهان به هر دلیل منطقی یا غیرمنطقی، مسئولان یزد را ناچار کرده تا دست به دامان منابع داخلی شوند و کیفیت منابع داخلی یزد نیز بیش از این نیست

آنچه مسلم است، کاهش سهمیه آب از خط انتقال اصفهان به هر دلیل منطقی یا غیرمنطقی، مسئولان یزد را ناچار کرده تا دست به دامان منابع داخلی شوند و کیفیت منابع داخلی یزد نیز بیش از این نیست.

چند برابر شدن میزان استفاده آب در تابستان به دلیل کار شبانه روزی بسیاری از کولرهای آبی نیز بی‌تاثیر نیست و همه این عوامل دست به دست هم داده تا یزدی‌ها امسال تابستان سختی را سپری کنند.

فشار آب در برخی مناطق به اندازه‌ای است که حتی آب مورد نیاز کولرها نیز تامین نمی‌شود و در بسیاری از خانه‌ها، کولرهای آبی، باد گرم تقدیم مردم گرمازده می‌کنند.

گرچه مسئولان حوزه بهداشت و درمان خبر از سلامت آب شرب و عاری بودن آن از هر گونه آلودگی میکروبی می‌دهند، اما بسیاری از مردم به ویژه کودکان این روزها دچار ناراحتی‌های گوارشی شده و روانه مراکز درمانی شده‌اند.

رونق دستگاه‌های تصفیه آب در یزد و نگرانی مسئولان از استفاده این دستگاه‌ها

استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب که این روزها فروش آن رونق خوبی پیدا کرده نیز از سوی مسئولان بهداشتی توصیه نمی‌شود زیرا معتقدند سختی آب اکنون در حد استاندارد و حتی کمتر از استانداردها است اما واقعیت این است که این استانداردها به ذائقه مردم خوش نمی‌آید.

مدیر دفتر کنترل کیفیت آب‌های استان یزد در این زمینه اظهار داشت: خط قرمز وزارت نیرو، عاری بودن آب شرب از نظر آلودگی‌های میکروبی است و به طور قطع می‌توانیم بگوییم با توجه به گندزدایی کاملی که در آب شرب انجام می‌شود، هیچ نقطه و هیچ قطره آلوده‌ای در شبکه آبرسانی نداریم.

ابراهیم علی‌دوست با اشاره به اینکه در سلامت آب از نظر آلودگی‌های میکروبی جای هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد، افزود: از نظر شیمی آب، با توجه به شوری بالا، سختی بالا و EC بالا، به طور قطع امسال آب شرب مانند سال‌های گذشته گوارا نیست.دستگاه‌های تصفیه آب PH آب را از بین می‌برند، بعد از مدتی فیلتر اولیه کثیف می‌شود و از سوی دیگر تمام ریز مغذی‌های آب مثل کلسیم و منیزیم و مواد دیگری که برای بدن لازم است، از بین می‌رود و آب  در واقع تبدیل به آب مقطر می‌شود که این امر به هیچ وجه توجیه بهداشتی ندارد

وی در مورد دستگاه‌های تصفیه آب نیز بیان کرد: اگر این دستگاه‌ها درست استفاده شود، به طور موقت مشکلی ایجاد نمی‌کند اما واقعیت این است که این دستگاه‌ها PH آب را از بین می‌برند، بعد از مدتی فیلتر اولیه کثیف می‌شود و از سوی دیگر تمام ریز مغذی‌های آب مثل کلسیم و منیزیم و مواد دیگری که برای بدن لازم است، از بین می‌رود و آب  در واقع تبدیل به آب مقطر می‌شود که این امر به هیچ وجه توجیه بهداشتی ندارد.

علی‌دوست ادامه داد: البته در مواردی که آب گوارایی لازم را ندارد، برای کوتاه مدت می‌توان از آب معدنی آن هم آب معدنی استاندارد و دارای تاریخ تولید و انقضا که در شرایط بهداشتی نگهداری شده باشد، استفاده کرد.

وی تاکید کرد: دستگاه تصفیه آب هم به طور موقت با اختلاط با آب شهر، آب را گوارا می‌کند اما در دراز مدت مشکل‌ساز می‌شود.

علی‌دوست خاطرنشان کرد: در حال حاضر در هیچ نقطه‌ای از شبکه آبرسانی، سختی و شوری آب، بالاتر از استاندارد نیست بر این اساس استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب یا آب معدنی را تایید و توصیه نمی‌کنیم.

مدیر دفتر کنترل کیفیت آب‌های استان یزد یادآور شد: حد مجاز سختی آب، ۲۳۰۰ است که در یزد در هیچ نقطه‌ای این میزان بیشتر از ۱۹۰۰ نیست که آن هم محدود و در حد پنج درصد از شبکه آبرسانی را در بر می‌گیرد و در مجموع به طور متوسط، سختی آب در یزد بین ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ است.

هیچ ارتباطی بین سختی آب و سنگ کلیه نیست

وی در مورد نگرانی مردم از بروز سنگ کلیه یا سایر بیماری‌ها به خاطر استفاده از آب با سختی بالا بیان کرد: هیچ ارتباطی بین سختی آب و سنگ کلیه وجود ندارد و اصلا کلسیم و منیزیم بدن، تنها ۳۰ درصد از آب دریافت می‌شود و ۷۰ درصد از غذاها دریافت می‌شود.

علی‌دوست در مورد سیستم گندزدایی آب نیز بیان کرد: یزد مجهزترین و بزرگترین سامانه گندزدایی کشور را در مخازن شحنه داراست و به جای کلر از نمک طعام برای گندزدایی استفاده می‌کنیم و یزد در واقع اولین استانی بود که به سمت جایگزینی نمک طعام به جای کلر برای گندزدایی آب رفت.

گرچه این توضیحات بارها و بارها از رسانه ملی نیز به مردم ارائه شده اما ذهنیت مردم اکنون از وضعیت آب دچار خدشه است و به راحتی نمی‌توانند سخنان مسئولان را پذیرا باشند به ویژه در شرایطی که برخی پزشکان مستقر در درمانگاه‌ها، علت ناراحتی‌های گوارشی آنها را، سختی بالای آب اعلام می‌کنند.

مردم یزد این روزها تنها گوش به زنگ شنیدن خبری در مورد پایان این بحران آبی هستند.

بهبود وضعیت آب با افزایش سهمیه آب انتقالی یزد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب یزد گفت: آنچه مسلم است در تابستان سهمیه آب انتقالی یزد کاهش می‌یابد و ما ناچار به استفاده از منابع آبی داخل استان هستیم.

علی اسلامی بیان کرد: متاسفانه منابع آبی استان کیفیت مورد انتظار مردم را ندارند و این امر سبب شده شاهد گلایه‌هایی از سوی مردم در مورد شوری و طعم‌دار بودن آب و در مجموع گوارا نبودن آب در تابستان امسال نسبت به سال گذشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: به طور قطع با افزایش سهمیه آب یزد از خط انتقالی اصفهان، این مشکل برطرف می‌شود و ما پیگیر این موضوع هستیم.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
کشوری که آب نداره چرا اسپلیت کم مصرف وارد بازار نمیکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
طبق بخشنامه دولت عزیز و بسیار گرامی نزد مردم پرطاقت و پرتحمل ایران بخصوص یزد استفاده از کولر گازی در ادارات دولتی یزد ممنوع است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار