در فاصله ۴ روز مانده به آغاز ماراتن کنکور مطرح شد
موعد رسیدن به زمان برگزاری کنکور سراسری، آزمونی که بزرگ‌ترین ماراتن زندگی هر فردی محسوب می‌شود به روزهای پایانی نزدیک می‌شود و داوطلبان این روزها حال و هوای خاصی را تجربه می‌کنند. شاید احوال این روزهای آنها که ممکن است برایشان دشوار و طاقت‌فرسا نیز باشد،سال‌های بعد به بهترین خاطراتشان تبدیل شود؛ اما قطعا تجربه‌های این روزهای زندگی بعد از موفقیت در کنکور به خاطره‌ای شیرین برای آنها تبدیل خواهد شد.
کد خبر: ۶۲۲۹۴۷
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۵ 24 June 2018

به گزارش «تابناک یزد»، داستان کنکور، داستانی طولانی است اما هر چقدر هم که طولانی باشد، باز هم روی طناب آن که بایستی و از آن بالا به ارتفاع زیر پایت و آنچه بالا سرت است نگاه کنی، بخواهی و نخواهی، درس خوانده باشی و نخوانده باشی، دلت سر جایش نمی‌ماند و تکان‌تکان می‌خورد.

گاهی این تکان‌ها شدید می‌شوند و ترس جودت را فرا می‌گیرد که نکند به همه روزها و شب‌هایی که به خواندن و نوشتن گذرانده‌ای مهر باطل بخورد. دل‌پیچه می‌گیری، سردرد می‌گیری. اما نابغه‌های کنکور توصیه می کنند اگر کسی می‌خواهد موفق باشد و به نتیجه مطلوب برسد در این چند روز باقی مانده به آزمون، باید تمام نگرانی‌ها و دغدغه‌های خواندن یا نخواندن را کنار بگذارند و در مرحله اول آرامش خود را حفظ کرده و فقط و فقط به مرور خلاصه و مطالب جمع بندی مطالب خود بپردازند.

 یک قدم مانده تا کنکور - همدان

هر کسی تلاش کند مزدش را می گیرد

"صابر دین‌پژوه"، رتبه یک رشته علوم ریاضی و فنی در کنکور ۹۶ ضمن اشاره به پیش‌بینی رتبه تک‌رقمی در کنکور ۹۶، اظهار کرد: با توجه به درصد پاسخ‌های صحیح خودم و مقایسه آن‌ با وضعیت برگزیدگان آزمون‌های سراسری گذشته، پیش‌بینی می‌کردم که رتبه‌ام تک‌رقمی شود.اما اینکه رتبه یک را کسب کنم کمی دور از ذهن بود چرا که در سال‌های گذشته، درصد پاسخ‌های صحیح در رتبه های اول بیشتر و بهتر بوده است. بطوریکه باور دارم هر کسی تلاش کند مزد زحمت خود را دریافت می‌کند. 

وی در مورد مدت‌زمان و برنامه مطالعه خود برای آمادگی هر چه بیشتر در کنکور سراسری، خاطرنشان کرد: تلاش فراوان و پشتکار بالا عامل اصلی موفقیت من بود. بطوریکه در روزهایی که به مدرسه می‌رفتیم روزانه ۷-۶ ساعت برای مطالعه وقت می‌گذاشتم. در روزهایی هم که مدارس تعطیل بود،هفته‌ای ۶۰ ساعت و بطور میانگین روزانه ۹ ساعت در طول یکسال مطالعه کردم.

دین‌پژوه در ادامه تصریح کرد: من در هیچ‌یک از کلاس‌های متفرقه و کنکور شرکت نکردم چون با توجه به سطح علمی مدرسه‌ مورد تحصیل، نیازی برای حضور در این کلاس‌ها احساس نکردم. به کنکوری‌ها هم پیشنهاد می‌کنم بیشتر خودشان برای موفقیت تلاش کنند، مطالعه کنند و وقتشان را در کلاس‌های کنکور هدر ندهند. فکر می‌کنم  اگر کنکوری‌ها خودشان بخواهند، می‌توانند موفقیت بیشتری کسب کنند اگر چه با توجه به روزهای پایانی این فرصت برای داوطلبان آزمون امسال وجود ندارد.

 

داوطلبان در چند روز باقی مانده فقط به مرور خلاصه‌ها تمرکز کنند

این دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه شریف همچنین خاطر نشان کرد: توصیه می کنم داوطلبان در این چند روز مانده به کنکور تنها به مرور و جمع بندی خلاصه مطالب از قبل تهیه شده بپدازند و سعی کنند بیشتر به مطالب درسی تمرکز داشته باشند تا منابع کمک درسی.

دین پژوه همچنین با تاکید بر اینکه رشته ریاضی در ایران جایگاه خوبی ندارد، اظهار کرد: این رشته را از روی علاقه انتخاب کردم و انتخاب آن به جایگاه و آینده شغلی فکر نکردم. اما معتقدم که رشته ریاضی در ایران جایگاه خوبی ندارد و امیدوار نیستم این وضعیت بهتر شود.

دین‌پژوه در مورد تاثیر خانواده در کسب رتبه یک کنکور سراسری گفت: فکر می‌کنم پس از لطف خدا و تلاش‌های خودم، خانواده‌ام با مهیاکردن شرایط بیشترین نقش را در کسب این موفقیت ایفا کرده است.

داوطلبان از پراکنده خوانی پرهیز کنند

" امیرحسین قویدل سرد صحرا" رتبه دوم گروه آزمایشی تجربه ۹۶ نیز با بیان اینکه داوطلبان در این چند روز باقی مانده به آزمون سراسری به مرور خلاصه مطالب جمع بندی شده از کتب درسی مشغول باشند و از مطالعه پراکنده دروس جدا خودداری کنند، اظهار کرد: بهتر است داوطلبان در چند روز باقی مانده تا آزمون از برنامه ریزی حجیم و سنگین برای خود خودداری کنند و ضمن حفظ آرامش و توکل بر خداسعی کنند فقط به مرور خلاصه‌ها و مطالب جمع بندی شده بپردازند.

نقش ۵۰ درصدی «روحیه» برای موفقیت در کنکور

این دانشجوی ترم دوم رشته پزشکی دانشگاه تهران ادامه داد: داوطلبان آزمون سراسری به هیچ عنوان با استرس و نگرانی در خصوص نتایج آزمون، روحیه و آرامش خود را از دست ندهند چرا که اعتقاد دارم ۵۰ درصد موفقیت در کنکور به شرایط روحی و روانی داوطلب بستگی دارد.

 

چهار عامل کلیدی موفقیت

قویدل همچنین برنامه‌ریزی منظم، تلاش مداوم، پشتکار و توکل را چهار عامل اصلی موفقیت در آزمون سراسری ۹۶ عنوان کرد و گفت: ایمان دارم اگر دوطلبان به این چهار اصل متکی باشند قطعا به نتایجی که مد نظرشان است دست خواهند یافت.

وی اضافه کرد: خوشبختانه آینده شغلی برای رشته های تجربی بخصوص در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در مقایسه با سایر رشته‌ها وضعیت بهتری دارد به همین دلیل به آینده شغلی خود امیدوار هستم.

داوطلبان از مطالعه منابع حاشیه‌ای پرهیز کنند

همچنین "یلدا حجتی" رتبه دوم گروه آزمایشی علوم انسانی با بیان اینکه نداشتن استرس نقش اصلی و کلیدی در موفقیت کنکور ایفا می کند، گفت: به داوطلبان آزمون سراسری توصیه می‌کنم در چند روز باقی مانده به بزرگترین آزمون زندگیشان، آرامش خود را حفظ کنند و استرس امتحان را نداشته باشند چرا که استرس می‌تواند تمامی نتایج یکساله داوطلبان را تباه کند.

وی در ادامه تصریح کرد: داوطلبان از مطالعه منابع حاشیه‌ای پرهیز کنند و سعی کنند فقط بر کتب درسی خود تمرکزداشته باشند و مجدد تاکید می کنم کنترل استرس و حفظ آرامش مهم‌ترین کاری است که باید داوطلبان طی چند روز باقی مانده به آزمون باید داشته باشند.

این دانشجوی رشته حقوق دانشگاه تهران یادآور شد: قبل از کنکور پیش‌بینی این نتیجه را داشتم، چون واقعا تلاش کردم اما بعد از کنکور واقعا با محاسبات خودم مطمئن بودم رتبه برتر را کسب می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه به کلاس‌های فوق برنامه اعتقاد ندارم، گفت: من اصلا از کلاس‌های فوق برنامه استفاده نکردم و هیچ کلاس آموزشی نرفتم چون به این کلاس‌ها اعتقاد ندارم و تنها منابع درسی را بطور دقیق مطالعه نمودم.

 

داوطلبان اندخته‌های قبلی را تقویت کنند

در ادامه "عرفان میران‌زاده" رتبه یک کنکور۹۶ نیز، با بیان اینکه داوطلبان آزمون سراسری به هیچ عنوان روحیه خود را از دست ندهند،‌افزود: داوطلبانی که برای کنکور آمادگی کافی دارند، سعی کنند در روزهای باقی مانده مطالب کلیدی را مرور کنند و اگر هم تلاش زیادی بر این آزمون نداشتند روحیه خود را از دست ندهند و سعی کنند همان اندوخته‌های خود را تقویت کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: هیچ موفقیتی بدون تلاش و کوشش بدست نمی آید، من برای موفقیت در آزمون برنامه زیری و تلاش جدی کردم بطوریکه یکسال تمام جدی درس خواندم و برنامه ریزی من به گونه ای بود که در روزهای پایانی آزمون دچار خستگی مفرط و افسردگی نشوم و خوشبختانه موفق نیز شدم.

تلاش عامل ۹۰ درصد موفقیت ​

میران‌زاده تاکید کرد: دو هفته مانده به کنکور ذهن خود را در چارچوب منسجم قرار دادم و سعی کردم فقط مطالب و جزوات مهم را مرور کنم وحتی از تست هم استفاده نکردم و توصیه می کنم داوطلبان نیز این مورد را مورد توجه قرار بدهند. بطور کلی معتقد هستم ۹۰ درصد موفقیت من حاصل از تلاش و  پشتکار است و به نظرم استعداد در پیروزی افراد تنها ۱۰ درصد نقش دارد.

 

دواطلبان اهمیت انتخاب رشته را جدی بگیرند

این دانشجوی ترم دو رشته علوم سیاسی دانشگاه تهران یادآور شد: نکته دیگری که داوطلبان باید مد نظر داشته باشند انتخاب رشته بعد از آزمون است. آنها باید این موضوع را به اندازه خود آزمون با اهمیت بدانند و رشته‌های مورد علاقه خودشان را انتخاب کنند و تحت تاثیر تبلیغات و شرایط روانی قرار نگیرند.

وی خطاب به داوطلبان کنکور سال آینده گفت: در طول درس خواندن روحیه خود را از دست ندهند و با فضای مجازی خود را سرگرم نکنند.  

این دانشجوی دانشگاه تهران در خصوص رویکرد خود به آینده شغلی نیز گفت: من اعتقاد دارم شرایط شغلی برای دانشجویانی که با آگاهی و شناخت کافی رشته تحصیلی خود را انتخاب می کنند بسیار بهتر است چرا که اگر رشته ای بر اساس علاقه انتخاب شود موفقیت در آن نیز بیشتر خواهد شد.

به گفته این دانشجوی، داوطلبان در رشته‌هایی تحصیل کنند که به آن علاقمند هستند، من دوره دبیرستان را در رشته ریاضی تحصیل می‌کردم، سال پیش دانشگاهی تغییر رشته دادم و به دلیل علاقه‌ای که از دوم دبیرستان به رشته‌های انسانی پیدا کرده بودم برای کنکور دادن در این رشته برنامه ریزی کردم.

 

آزمون سراسری ۹۷ با شرکت تعداد یک میلیون و ۱۱ هزار و ۸۲۵  داوطلب در دو نوبت صبح و بعدازظهر روزهای پنجشنبه و جمعه ۷ و ۸ تیرماه ۹۷ در ۳۷۵ شهرستان و بخش و در ۴۷۹ حوزه امتحانی برگزار می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار