کارشناس کنترل کیفیت مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با بیان اینکه عرقیجات گیاهی بعنوان دارو یا نوشیدنی مفید مصرف می شود گفت: مردم از خرید عرقیجات بدون پروانه بهداشت خودداری نمایند.
کد خبر: ۶۲۲۳۲۹
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۶ 23 June 2018

حسین زارع بیدکی افزود: در حال حاضر نیز انواع عرقیجات به 2 شکل سنتی و صنعتی تولید و عرضه می شود .
وی اضافه کرد: با توجه به امکان وجود انواع آلودگی‌ها و تقلبات در تولید این محصول، لازم است مصرف‌کنندگان با آگاهی کامل نسبت به عوارض و عواقب ناشی از مصرف آنها آشنا باشند .
این کارشناس با بیان اینکه نوع سنتی آن عموما در کارگاه های زیرزمینی و یا کارگاه هایی که دارای هیچ مجوزی از وزارت بهداشت نیستند تهیه می شود تصریح کرد: این عده از مجامع امور صنفی پروانه کسب دارند و مطابق قانون فقط مجاز به عرضه محصول به مصرف کنندگان در محل کارگاه تولیدی بوده و حق عرضه محصول در فروشگاه ها را ندارند.
زارع بیدکی افزود: همچنین مجاز به درج نام تجاری و یا عرضه محصول به صورت بازرگانی نیستند.
وی ادامه داد: احتمال آلودگی میکروبی در نوع بدون پروانه بهداشت زیاد بوده و مصرف آنها ممکن است منجر به بیماری شود همچنین با توجه به عدم نظارت از سوی سازمان غذا و دارو احتمال استفاده از اسانس در تهیه آنها وجود دارد.
کارشناس مواد غذایی اظهار کرد: عرقیجات حاوی اسانس‌های شیمیایی برای سلامتی مضر بودن و عوارضی از قبیل آلرژی، حساسیت های پوستی مانند کهیر، جوش و لک به وجود می آورد.
زارع بیدکی افزود: تولید عرقیجات در کارخانه و با نظارت بازرسین سازمان غذا و دارو باید صورت گیرد و تولیدکنندگان ملزم به رعایت ضوابط بهداشتی خاص این محصولات هستند.
وی گفت: پس از اخذ مجوز سازمان مذکور همچنین گواهی استاندارد حق تولید و عرضه محصول خود را دارند سازمان غذا و دارو جهت حفظ سلامت مصرف کنندگان قبل از صدور پروانه و اجازه تولید، تولید کنندگان را مکلف به رعایت نماید.
کارشناس کنترل کیفیت مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ادامه داد: احداث ساختمان به صورت کاملا بهداشتی ، خریداری و نصب تجهیزات لازم از قبیل دستگاه پاستور، تانک های مخصوص نگهداری مواد خوراکی، دستگاه پرکن و دربند اتومات و تاریخ نگار، استفاده از ظروف مجاز و بهداشتی و استخدام یک نفر کارشناس صنایع غذایی و یا تغذیه به عنوان مسئول فنی که مکلف به حضور در زمان تولید و بسته بندی می باشد و تولید بدون حضور او تخلف بهداشتی محسوب و منجر به پلمپ خط تولید می‌شود.
زارع بیدکی تصریح کرد: همچنین در این کارخانه ها پس از تایید قابلیت مصرف محصولات تولیدی توسط مسئول فنی ، مدیر واحد حق عرضه محصول را دارد ضمن آنکه درج تاریخ تولید و انقضا و سایر اطلاعات مفید برای مصرف کنندگان از الزامات تولید در این کارخانه ها می باشد.
وی افزود: این در حالی است که محصولات سنتی عموما بدون درج تاریخ تولید و انقضا و یا بصورت فله عرضه می شود.
این کارشناس یادآور شد: متاسفانه تبلیغ غیر واقعی این محصولات سنتی توسط فروشندگان به علت حاشیه سود بالاتر همچنین ارزان تر بودن این محصولات نسبت به نوع پاستوریزه و وجود شایعات غیرواقعی در خصوص محصولات کارخانه ای، امروز شاهد گسترش قارچ ‌گونه این مراکز هستیم.
زارع بیدکی اظهار داشت: لازم است متولیان سلامت در وزارت بهداشت جهت پیشگیری از عرضه عرقیجات بدون پروانه که عموما در کارگاه های زیر زمینی تولید شده اقدام لازم را به عمل آورند.
وی افزود: مصرف کنندگان نیز جهت حفظ سلامت خویش هنگام خرید عرقیجات با حساسیت زیاد به دارا بودن پروانه بهداشتی، علامت استاندارد و تاریخ تولید و انقضای محصول و آدرس و شماره تلفن کارخانه توجه کافی به عمل آورند و از خرید محصولات فاقد این مشخصات خودداری نمایند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار