در پنجمین نشست از سلسله نشست‌های شب یزد، بن‌مایه‌های اخلاقی حقوق بشر معاصر موردبحث و بررسی قرار گرفت.
کد خبر: ۶۲۱۶۵۷
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۰ 21 June 2018

پنجمین نشست از سلسله نشست‌های ماهیانه شب یزد، چهارشنبه‌شب با موضوع بن‌مایه‌های اخلاقی حقوق بشر معاصر به همت خانه فرهنگی صدوقی، در بیت سومین شهید محراب، آیت‌الله صدوقی برگزار شد.

سید محمدقاری سیدفاطمی در ابتدا این نشست با تشریح ماهیت و چیستی حقوق بشر، یادآور شد: به‌طورکلی و در یک جمله می‌توان گفت، مطالبات افراد و مردم یک جامعه از دولت به معنی عام آن‌،که می‌توان از تعبیر حکومت نیز به‌جای آن استفاده کرد؛ تعریفی از حقوق بشر است.

این استاد دانشکده حقوق شهید بهشتی تهران با تأکید بر اینکه این مطالبه خود به دودسته عمده قابل‌تقسیم است، تصریح کرد: بخشی از این مطالبه عدم‌مداخله تحدیدی حکومت‌ها و بخش دیگر مطالبات ایجابی است.

وی در این خصوص توضیح داد: به تعبیر ساده‌تر مردم از حکومت این مطالبه رادارند که در بخش‌هایی از زندگی آن‌ها مثل انتخاب آیین و مذهب دخالتی نکند و برای آن‌ها حق آزادی قائل باشد و از طرفی اقداماتی در راستای ایجاد رفاه و شرایط مساعد زندگی در جامعه انجام دهد و در عرصه‌های جهانی نیز پیگیر حقوق ملت خود باشد.

عضو فرهنگستان علوم بابیان اینکه حقوق بشر انسان را مطالبه گر کرده است و به معیاری برای مشروعیت بخشیدن به حکومت‌ها و دولت‌ها تبدیل شده است، اظهار داشت: هر دولت و حکومتی به هر میزانی بتواند حقوق بشر برای جامعه هدف خود را تأمین کند؛ به همان اندازه در دنیا مشروعیت داشته و توانمند و کارآمد است.

مؤلف کتاب حقوق بشر در جهان معاصر در ادامه حقوق بشر را نظام اخلاقی جهان‌شمول دانست و اضافه کرد: در دنیای امروز، حقوق بشر به‌نوعی به‌عنوان وسیله سنجش اخلاق پذیرفته‌شده است و عملکردی خلاف حقوق بشر، فعالیت و اقدامی ضد اخلاقی نیز دانسته می‌شود و این مهم یکی از کارکردهای اصلی حقوق بشر است.

سید فاطمی با اشاره به اینکه پذیرش حقوق بشر محصول مدرنیته و تجدد است به بازگویی و بررسی انتقاداتی که به حقوق بشر و حرکت به سمت مدرنیته واردشده پرداخت و عنوان کرد: عده‌ای معتقد هستند که حرکت به این سمت باعث شده انسان امروزی به ذره‌ای رهاشده در دام فنّاوری تبدیل شود، به محیط‌زیست پیرامون خود آسیب بزند و طبیعت را دست‌خوش تغییر کند.

بحث پیرامون پیامدهای اخلاقی حقوق بشر در عرصه دین ورزی و بیان مطالبی پیرامون نحوه مواجه ایرانیان در ۲۰۰ سال گذشته با مدرنیته از دیگر مطالب بیان‌شده توسط سید فاطمی در این نشست بود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار