دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان یزد با اشاره به اینکه مواد مخدر، روان‌گردان و اعتیاد از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی است، گفت: بیش از 16 هزارشهید و جانباز به‌عنوان خط مقدم جبهه مبارزه با مواد مخدر تقدیم انقلاب شده‌اند.
کد خبر: ۶۲۱۵۶۱
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰ 21 June 2018

سید مصطفی کرباسی در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان یزد با اشاره به اینکه دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر نقش هماهنگی، نظارت، اعلام و ابلاغ مصوبات را بر عهده دارد،گفت: علی‌رغم دستاوردهای بزرگی که بشر در عرصه‌های مختلف علمی، فناوری، اقتصادی و ... داشته، تهدیدات ناشی از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی، رفاه انسان‌ها در ابعاد مختلف را با خطر مواجه کرده است.

وی افزود: مواد مخدر، قرص‌های روان‌گردان و اعتیاد را از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی هستند و به دلیل پیامدهای سوئی که دارند بر دیگر آسیب‌های اجتماعی نیز اثر گذاشته و آن‌ها را فعال می‌کنند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان یزد ادامه داد: امروز بر اساس مطالعه اسناد و پرونده‌های قوه قضائیه، حدود 65 درصد همسر آزاری، 55 درصد طلاق، 30 درصد کودک‌آزاری، 25 درصد قتل عمد، 23 درصد نزاع و خشونت، 20 درصد جرائم منکراتی و 10 درصد جرائم مالی ناشی از مواد مخدر و اعتیاد است.

این مقام مسئول بابیان اینکه امروز هیچ کشوری در جهان نیست که از اثرات مخرب ناشی از مواد مخدر در ابعاد مختلف اجتماعی، سیاسی، خانوادگی و اقتصادی در امان باشد، تصریح کرد: مبارزه با مواد مخدر و روان‌گردان‌ها بعد از سه بحران فقر، محیط‌زیست و تهدیدات هسته‌ای، بحران چهارم را به‌عنوان تهدید منکراتی هزاره سوم قلمداد می‌کنند.

وی هفته مبارزه با مواد مخدر را یادآور حضور کشورهای مختلف به دلیل نگرانی از تبعات و پیامدهای ناشی از مواد مخدر و روان‌گردان در وین دانست و اظهار داشت: در آنجا سند جامعه مبارزه با اعتیاد مصوب شد و کشورها توافق کردند بر اساس سند 35 ماده‌ای همه اهتمام خود را جدی در راستای مبارزه با مواد مخدر به‌کارگیرند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان یزد با اشاره به اینکه ایران بیش از چهار هزار شهید، 12 هزار جانباز به‌عنوان خط مقدم جبهه مبارزه با مواد مخدر تقدیم انقلاب کرده است، اذعان داشت: هرساله در راستای همین مصوبه، روز پنجم تیرماه را به‌عنوان هفته مبارزه با مواد مخدر نام‌گذاری کرده‌اند و در این روز همه دست‌اندرکاران، دستگاه‌های اجرایی و بخش غیردولتی که در حوزه مقابله باعرضه و پیشگیری در حوزه کاهش آسیب و توانمندسازی و صیانت از بهبودیافتگان فعالیت می‌کنند گرد هم می‌آیند و درواقع ادامه و استمرار تعهد خود را به جهانیان اعلام می‌کنند.

کرباسی اقدامات ستاد مبارزه با مواد مخدر در پنج سال اخیر در کشور ایران را این‌گونه عنوان کرد: در حوزه مقابله باعرضه مواد، تعداد عملیات مقابله با قاچاقچی 30 درصد افزایش، سلاح‌های مکشوفه از قاچاقچیان 24 درصد افزایش، انهدام کارگاه‌های تولید مواد محرک شیشه 176 درصد افزایش، انواع مواد مخدر مکشوفه 14 درصد افزایش و کشفیات مواد شیمیایی پیش ساز و مخدرهای صنعتی افزایش 43 درصدی را داشته‌ایم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در این پنج سال 54 شهید در عرصه مبارزه با مواد مخدر به شهادت رسیدند، ابراز داشت: در خصوص افراد توزیع‌کننده مواد در مراکز آموزشی و عمومی که بسیار اهمیت دارد، بیش از هزار و 700 کیلو انواع مواد کشف‌شده است.

وی ابراز داشت: در حوزه فرهنگی و پیشگیری ارتقاء سطح آگاهی و آموزش کانون‌های مختلف جامعه بیش از 16 میلیون خانواده به‌طور میانگین سالانه سه میلیون نفر از دانش آموزان و دانشجویان کشور، بیش از چهار میلیون نفر در محیط‌های کاری تحت آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد قرار گرفتند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان یزد در پایان با اشاره به اینکه در این پنج سال مشاوره تلفنی و خط ملی اعتیاد 09628 نزدیک به دو میلیون نفر مشاوره داده‌اند، خاطرنشان کرد: در حوزه درمان اعتیاد فعالیت بیش از نه هزار مرکز مجاز دولتی و غیردولتی داشته‌ایم که در این پنج سال رشد 72 درصدی داشته و پذیرش بیش از 820 هزار نفر معتاد تحت درمان در مراکز مجاز رشد 18 درصد نسبت به مدت مشابه پنج سال گذشته داشته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار