مدیر مرکز کنترل کیفیت شرکت آب و فاضلاب یزد با تاييد افزايش ميزان شوری آب شرب يزدي‌ها نسبت به سال گذشته، تصريح كرد: ذائقه مردم استان با میزان شوری کنونی آب شرب ناسازگار است و ممکن است منجر به دل درد افراد شود كه کاملاً طبیعی و محسوس است.
کد خبر: ۶۲۱۳۱۷
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰ 20 June 2018

«ابراهیم علیدوست» با تكذيب هر گونه آلودگي ميكروبي و شيميايي در آب شرب مصرفي يزدي‌ها، شاخص‌هاي آب شرب استان را در حد استانداردهاي مربوطه دانست.

وي تاكيد كرد: آب شرب یزد از نظر استاندارد کاملاً وضعیت مناسبی دارد اما از مطلوبیت و گوارايي خوبي برخوردار نيست كه هر دو مقوله‌اي جدا هستند.

وی در اين مورد خاطرنشان كرد: در حالي استاندارد EC آب 2300 است كه EC آب شرب يزد نيز در همين ميزان است و بيش از اين استاندارد نيست.

اين مسئول با بيان اين كه شوری آب شرب يزد از 600 در سال گذشته به 1200 تا 2000 افزايش يافته است، اظهار كرد: به اين دليل گوارایی آب شرب در سال جاري که در واقع بيانگر كیفیت شیمی و فیزیکی آب نيز هست، پایین آمده است.

علیدوست با بيان اين كه قطعاً ذائقه یزدی‌ها که تا سال گذشته آب با شوری 600 مصرف می‌کردند، با این میزان شوری ناسازگار است، افزود: آب شرب مصرفي كنوني مي‌تواند در برخي افراد منجر به دل درد شود كه البته موضوعي کاملاً طبیعی و محسوس است.

وی کدورت مجاز آب شرب را 5 خواند و گفت: اين رقم در مورد آب مصرفي يزد بین 0.15 تا 0.2 است و آب شرب يزد از PH صفر برخوردار است.

مدیر مرکز کنترل کیفیت شرکت آبفاي يزد سختی كنوني آب یزد را 500 عنوان کرد و گفت: هر چند این ميزان سختي آب، سقف استاندارد سال گذشته بوده و اكنون میزان بالاتری دارد اما

با بيان اين كه سختي آب انتقالی يزد 110 است، اظهار كرد: سختی آب مصرفي در هیچ نقطه‌اي از يزد بیشتر از 370 نیست و اين در حالي است حداكثر استاندارد ميزان سختي آب شرب در سال گذشته 500 بوده كه البته امسال اين سقف افزايش نيز يافته است.

علت بدمزگي آب شرب

«حسن سلمانی» مدیر بهداشت محیط استان هم در گفت‌و‌گو با ایسنا در مورد وضعيت سلامت آب مصرفي شهروندان عنوان كرد: آب شرب یزدی‌ها به دليل افزايش EC نسبت به قبل بدمزه‌تر شده ولي ناقل هیچ گونه بیماری عفونی نیست.

وی افزود: افزايش EC آب به دليل اختلاط بيشتر آب‌ منابع داخلي استان با آب انتقالي است چرا كه آب چاه‌های استیجاری داخل استان از كيفيت آب مناسبي برخوردار نيستند و همين موضوع نهايتاً منجر به بد مزه شدن آب مصرفي مي‌شود.

سلامت كامل آب مصرفي

«محمدرضا شریفی» عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی نیز در رابطه با وضعیت کنونی آب استان یزد به خبرنگار ایسنا گفت: امکان مسمومیت و عفونت از طریق آب شرب مصرفي وجود ندارد چرا که آب شرب از نظر میکروبیولوژی و سختی مرتباً سنجیده می‌شود.

اين متخصص بیماری‌های عفونی با بيان اين كه خوشبختانه آب استان یزد قابل شرب است و سلامت مردم را تهدید نمی‌کند، افزود: آب مصرفي شهروندان در نقاط مختلف يزد توسط كارشناسان بهداشت محیط و آب و فاضلاب سنجیده و بررسی می‌شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار