سیستم جدیدی از آبیاری زیر سطحی تحت عنوان «سیستم آبیاری زیر سطحی با استفاده از فتیله‌های آوندی» مبتنی بر قوانین پتانسیل ماتریک و فشار آب و نیاز آبی گیاه به عنوان روشی ساده، کم هزینه و دارای راندمان آبیاری در دانشگاه يزد طراحي و اجرا شد.
کد خبر: ۶۲۱۳۱۶
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۶ 20 June 2018

دکتر «اصغر مصلح آرانی» عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی دانشگاه يزد در مورد اين روش نوين ابداعي آبياري كه به منظور آبیاری محدوده‌های فضای سبز و کشاورزی اين دانشگاه طراحی و در بخشی از فضای سبز این دانشگاه پیاده شده است، گفت: مساله آب مورد نیاز فضای سبز و کشاورزی در کشور از مشکلات فعلی کشور است و ارائه راهکارهای عملی و دارای کارایی بالا، وظیفه نهادهای علمی و در راس آن دانشگاه‌ها را خطیر و مهم می‌سازد.

وی افزود: سیستم مذکور که به مدت تقریبی سه ماه گذشته پیاده‌سازی و اجرایی شده، دارای راندمان آبیاری بسیار قابل قبولی نسبت به سایر روش‌های قدیمی فعلی است و مصرف آب آبیاری را به مقدار بسیار قابل توجهی کاهش داده است.

وی تصریح کرد: سیستم آبیاری زیر سطحی با استفاده از فتیله‌های آوندی در راستای حل مشکل مهم کمبود آب به ویژه در شرایط فراخشک، خشک و نیمه خشک ابداع شده است.

مصلح آرانی با اشاره به این که این طرح از سوی وی و دکتر «حمیدرضا عظیم زاده» عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی و پژوهشکده مناطق خشک و بیابانی دانشگاه یزد ارئه و اجرا شده است، اظهار کرد: این آبیاری نوعی آبیاری زیرزمینی است که با توجه به نیاز آبی گیاه و خصوصیات ساختاری ریشه آن به صورت ساده قابل پیاده‌سازی و عملیاتی شدن است.

به گفته وی، در این روش علاوه بر کم هزینه بودن، کاهش قابل توجه مصرف آب، فقدان آثار سوء شرایط شور سدیمی، زیان‌ها و معایب سایر سیستم‌های آبیاری مانند قطره‌ای یا غرقابی را نیز ندارد بدین لحاظ به علت استقرار سیستم آبیاری در زیرزمین قطرات حیات بخش آب تبخیر نشده و در فضای ریشه و در اختیار گیاه در حد کفایت آن قرار می‌گیرد.

وي افزود: این در حالی است که در روش آبیاری قطره‌ای آب قطره قطره به لایه سطحی خاک که در معرض گرمای سطحی و تابش خورشید است قرار می‌گیرد و تبخیر آن باعث سطحی شدن ریشه و تجمع املاح زیانبار نمک در سطح می‌‌شود.

عضو هيات علمي دانشگاه بیان کرد: این روش قابل اجرا و آماده بهره‌برداری برای انواع سیستم‌های ریشه‌ای گیاهان مختلف زراعی، باغی، فضای سبز و جنگل‌داری مناطق خشک است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار