معاون سابق سیاسی امنیتی استاندار یزد با اشاره به لزوم بررسی دقیق زوایای الحاق ایران به FATF، گفت: بدون شک با تعریف خاص کشورهای غربی از تروریسم، الحاق ایران به این سازمان بن‌بست‌های ملی و فراملی برای کشور ایجاد می‌کند.
کد خبر: ۶۲۰۸۱۰
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۳ 19 June 2018

غلامحسین دشتی با اشاره به اینکه FATF دارای ماهیتی مالی کنترل‌شده و تراکنش‌های مالی کشورها در خصوص حمایت و عدم‌حمایت از جریان تروریسم است، گفت: FATF معاهده‌ای باهدف مبارزه با جریان تروریستی در منطقه و جهان و درعین‌حال یک جریان کنترلی برای کنترل تراکنش‌های مالی دولت‌های عضو است.

وی افزود: در جهان قدرت‌های بزرگی همچون آمریکا و کشورهای هم‌ردیف آن، این معاهده را نپذیرفته‌اند و تلاششان این است که این معاهده را در خصوص کشورهای دیگر، مخصوصاً کشورهای خاورمیانه اعمال کنند.

معاون سابق سیاسی امنیتی استاندار یزد اظهار داشت: درواقع قرارداد FATF دارای دو جنبه مثبت و منفی است، جنبه مثبت می‌تواند درواقع یک نوع عامل بازدارنده در حمایت مالی از جریان تروریسم باشد؛ اما دولت‌های ناظر مخصوصاً غرب می‌تواند از این طریق با ارائه تعریف‌های خاصی که خودشان از تروریست دارند، مشکلات فراوانی را برای کشورهای جهان اسلام که در معرض تروریسم هستند را ایجاد کند.

دشتی بابیان اینکه در منطق کسانی که طراحی این معاهده بوده‌اند، اسرائیل و آمریکا به‌عنوان تروریسم شناخته نمی‌شوند، تصریح کرد: منظور آن‌ها از تروریسم دارای معنایی عام است و منظور بیشتر کسانی هستند که به منافع آمریکا و اسرائیل ضربه وارد می‌سازند؛ درواقع حمایت از جنبش‌های انقلابی برای استقلال کشورشان و مبارزه با تروریسم نیز تروریسم تلقی می‌شود؛ به این معنا که امروزه جریان حزب‌الله در لبنان و مقابله مردم یمن در مقابل تجاوز عربستان نیز در لیست تروریسم قرارگرفته می‌شود.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی ادامه داد: درواقع کشورهایی که مستقیم و غیرمستقیم از جریانات حزب‌الله و یمن و غیره حمایت می‌کنند، به‌عنوان نقض پیمان FATF با آن‌ها برخورد صورت می‌گیرد؛ لذا این موضوع یک تیغ دو لبه‌ای است که هم می‌توان از آن استفاده کرد به‌شرط اینکه تروریسم به معنای درست تعریف شود.

وی با تأکید بر اینکه بایستی مرز بین مدافعان استقلال کشور و تروریسم تعریف شود، خاطرنشان کرد: این معاهده یک خود تحریمی برای همه کشورهایی که قصد دفاع از محرومان و مظلومان جهان دارند، تلقی می‌شود و همچنین یک ابزاری در دست نظام استکباری که خود منشور تروریسم هستند، برای مقابله با مدافعان در مقابل با تروریسم به کار گرفته می‌شود.

دشتی بابیان اینکه مجلس و کارشناسانی که مشغول این طرح در کشور هستند بایستی با تعریف شفاف در این موضوع بپردازند، تأکید کرد: درواقع ازنظر طراحان این پیمان هر مظلومی که در دنیا موردحمایت قرار بگیرد، ازنظر آن‌ها حمایت از تروریست تلقی می‌شود؛ همچنین این قرارداد به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که می‌تواند نه‌تنها بن‌بست‌هایی فراملی برای کشورهای حامی آزادی‌خواه جهان به وجود بیاورد، بلکه در داخل این کشورها هم درواقع تحریم‌هایی را از خود نهادهای یک کشور ایجاد کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی اضافه کرد: جای سؤال است اینکه آمریکا در پیمان FATF مورد اعتراض قرار می‌گیرد و تراکنش‌های مالی‌اش کنترل می‌شود یا خیر؟؛ همچنین عربستان به‌عنوان حامی مستقیم آن‌ها در این راستا مورد سؤال قرار می‌گیرد یا خیر؟

وی در پایان یادآور شد: در شرایط کنونی دولت جنبه بشردوستانه این موضوع را نگاه می‌کند که تلاش بر این است که از این طریق بدخواهان جمهوری اسلامی ایران نتوانند علیه ایران تبلیغ کنند که ایران حامی تروریست است؛ لذا این اقدام جای تقدیر است؛ اما بایستی دید آیا واقعاً هدف طراحان این پیمان‌ها نیز در همین راستاست یا خیر؛ لذا باید ابتدا تعریفی مشخص از تروریسم ارائه و سپس در خصوص الحاق به آن تصمیم گیری شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار