پژوهشگر و محقق برجسته يزدي با اشاره به ظرفيت‌هاي منحصربه فرد مجموعه كتابخانه و موزه كاظميني در يزد كه آن را به يكي از افتخارات استان بودل كرده است، رفع برخي كاستي‌ها براي استفاده بيشتر علاقمندان از اين مجموعه را خواستار شد.
کد خبر: ۶۲۰۴۴۳
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۵ 18 June 2018

«حسین مسرت» با اشاره به شروع به كار فعاليت بنیاد ریحانۀ الرسول یزد از سال 1378، تصريح مي‌كند: با علاقه‌مندی «میرزامحمّد کاظمینی» بنیانگذار اين مجموعه، در کنار کار گردآوری و نشر آثار به ویژه دانشنامۀ مشاهیر و مفاخر یزد، طرح خرید آثار و اشیای قدیمی و موزه‌ای و کتاب‌های چاپی و خطّی که به سرعت در حال خارج شدن از یزد بود، در دستور کار قرار گرفت.

وي ادامه مي‌كند: چند سالی نگذشت که کتابخانه‌ای با حدود 20 هزار جلد کتاب چاپی و دو هزار جلد کتاب خطّی و هزاران سکه به ویژه سکه‌های ضرب یزد بوجود آمد.

وي اظهار مي‌كند: البته این کتابخانه و متعلقات آن که شامل هفت گنجینه می‌شود، طی سه مرحله و سه وقف‌نامه در سال‌های 1382، 1385 و 1389، به بارگاه امامزاده جعفر(ع) یزد واگذار و وقف شده است.

مسرت در مورد هر كدام از گنجينه‌هاي اين مجموعه مي‌گويد: کتابخانه و اسناد مطبوعاتی مجموعه مذكور 20 هزار جلد کتاب تاریخی و هشت هزار سند مطبوعاتی از سال 1317 تاکنون  را شامل می‌شود كه در اين باره کتاب دو جلدی «یزد در اسناد مطبوعاتی کتابخانۀ کاظمینی» در زمستان 1393 منتشر شده است. 

وي اضافه مي‌كند: گنجینه قرآن‌های خطّی، چاپ سنگی و سایر ادیان اين مجموعه نيز بالغ بر 600 قرآن خطّی، ده‌ها تابلوی نفیس قرآنی و تعدادی کتب ادیان مانند تورات، انجیل، اوستا و بخش‌هایی از زبور را شامل می‌شود. 

وي راجع به گنجینه اسناد و نسخ خطّی اين مجموعه هم مي‌گويد: اين گنجينه شامل اسناد و نسخه خطی، سند هويت و دانش سال‌های گذشته است که تاکنون 9 جلد کتاب در معرفی اسناد و نسخ خطّی آن توسط مجموعه ذخائر اسلامی قم منتشر شده است. 

وي دو هزار نسخه خطی، 200 نسخه چاپ‌سنگی و 41 هزار سند خطّی را نيز جزو این مجموعه مي‌خواند.

اين پژوهشگر فرهنگي استان معتقد است كه گنجینه سکه و اسکناس اين موزه را مي‌توان به جرات از لحاظ تعداد و کیفیت، یکی از مجموعه نفایس علمی و تحقیقاتی خواند.

وي در اين مورد عنوان مي‌كند: شش هزار سکه تاریخی مربوط به قبل و بعد از اسلام(در ایران) و بالغ بر 500 قطعه اسکناس که به‌ صورت علمی، تهیّه و چیدمان شده، از جمله محتويات اين گنجينه است كه تاکنون نيز دو کتاب در معرفی سکه‌هاي آن منتشر شده است. 

وي راجع به گنجینه تمبر اين موزه خاطرنشان مي‌كند: با نظر به اين كه تمبر نمادی از دیدگاه فرهنگ و گواهی بر رویدادهای اجتماعی یک جامعه است، مشتمل بر 32 هزار قطعه تمبر در اين گنجينه نگهداري مي‌شود.

مسرت با اشاره به اين كه هر چند کبریت به ‌خودی خود قیمتی ندارد اما طرح‌ها و سبک‌های آن گواه فرهنگ و هنر هر سرزمینی است، در مورد گنجینه کبریت اين موزه مي‌گويد: در این گنجینه بیش از هشت هزار نوع کبریت از ملل مختلف جهان موجود است. 

به گفته وي، در گنجینه عکس اين موزه نيز 28 هزار قطعه عکس‌ تاریخی، تعیین‌کننده‌ي رخدادها و معرفی چهره‌هاست. 

مسرت آخرين گنجینه موزه كاظميني را مرتبط با نگین، مهر و عتیقه‌جات معرفي مي‌كند كه در آن انواع نگین‌ها و عقیده‌هاي مذهبی مردم و گرافیک مُهرهای مردمان گذشته و اشیای تاریخی و عتیقه‌جات، زیبایی‌های زندگانی گذشتگان به تصویر ‌کشيده شده که بالغ بر دو هزار قطعه است.

وي در ادامه با بيان اين موزه مذكور هم‌اكنون در قالب يك موزه جامع در سه طبقه مجلل در جوار بارگاه امامزاده جعفر(ع) یزد فعاليت دارد، تاكيد مي‌كند: اين موزه از لحاظ تخصصی و پژوهشی به عنوان یکی از بزرگترین مراکز دیدنی و تخصصی برای دانشجویان، طلاب، آحاد پژوهشگران و گردشگران داخلی و خارجی در یزد مطرح است.

اين پژوهشگر مطرح استان اضافه مي‌كند: اما با وجود همه این اوصاف، آن چنان که بایسته و شایسته است در خدمت پژوهشگران و علاقه‌مندان نیست و چنان که مشاهده می‌شود دارای کاستی‌هایی است.

وي در مورد برخي از اين كاستي‌ها و نواقص مي‌گويد: به عنوان نمونه به رغم اعلام ساعت کار موزه، دیده می‌شود که در برخی ساعات مقرر، موزه بسته است. 

مسرت همچنين با تاكيد بر اين كه به دلیل تنوع جنس و رنگ اشیاء، وجود یک نورپردازی هنری برای مجموعه بسیار لازم است، در پايان مي‌افزايد: هر چند برخی آثار به گونه‌اي نارسا به فارسی معرّفی شده، اما نصب برچسب راهنما به زبان انگلیسی برای گردشگران خارجی نيز در اين موزه بسیار ضروری است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار