رییس سازمان میراث فرهنگی شهرستان یزد با اشاره به اعتبارات مالی سال آینده این سازمان در مورد بازپیرایی مسجد سر دوپل،‌گفت:‌ همت بخش خصوصی در رسیدگی به اماکن تاریخی نقش مهمی در افزایش گستره فعالیت میراث فرهنگی کشور ایفا می‌کند.
کد خبر: ۶۲۰۴۰۹
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۶ 18 June 2018

مجموعه تاریخی «سر دوپل» که شامل مسجد، آب انبار، حسینیه و بازارچه است، در حد فاصل دو محله تاریخی و قدیمی حاج یوسف و سیدگل سرخ یزد قرار دارد.

بنای این مجموعه قدیی به ویژه مسجد آن هم اکنون بعد از گذشت 600 سال در حال تخریب بوده و نیاز جدی به بازپیرایی و مرمت دارد.

مسجد سردوپل که به گوشواره مسجد جامع شهرت دارد، حدود 200 سال قبل از مسجد جامع کبیر ساخته شده که بنا به گفته قدیمی‌ها مسجد جامع کبیر یزد از مسجد سردوپل الگو برداری شده است.

«محمدرضا فلاحتی» مدیر میراث فرهنگی شهرستان،به دنبال گلایه بانی مسجد حاج یوسف از بی توجهی میراث فرهنگی به مجموعه تاریخی این مسجد، اظهار کرد: مسجد سردوپل یکی ازمیراث ملی بافت جهانی شهر یزد بوده که شامل بازارچه، آب انبار و حسینیه‌ای است.

وی افزود: در اعتبارات سال مالی 96 بودجه‌ای به مسجد سردوپل اختصاص داده نشده و فقط استحکام بخشی این مکان در گذشته انجام شده است .

این مسئول در مورد بازپیرایی مسجد سردوپل گفت: 45 درصد اعتبارت تعلق گرفته به مساجد و حسینیه‌ها در سال جاری مالی به پایان رسیده که این مسجد را شامل نمی‌شود.

فلاحتی در ادامه با بیان این‌که مرمت مسجد سردوپل در اولویت اجرایی سال آینده قرار گرفته، تصریح کرد:‌ ترمیم بافت تمامی این مجموعه در اعتبارات سال آینده غیرعملی است.

مدیر میراث فرهنگی شهرستان یزد بیان کرد: مرمت کامل تمامی این مجموعه اعتبار زیادی نیاز دارد و اختصاص تمامی اعتبار میراث به یک نقطعه غیرمنطقی است چرا که بافت تاریخی از زارچ تا فهرج گسترده شده و نمتوان از بقیه غفلت کرد .

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت مشارکت بخش خصوصی در مرمت مجموعه سر دوپل و مجموعه‌های تاریخی مشابه، خاطرنشان کرد: همت بخش خصوصی منجر به فعالیت در گستره و وسعت بیشتری می‌شود و اماکن بیشتری مورد مرمت و بازپیرایی قرار خواهند گرفت .

لزوم توجه میراث فرهنگی به مرمت مسجد سردوپل یزد

«محمود سعیدکافی» خادم مسجد سر دوپل، با اشاره به لازمه توجه میراث فرهنگی به مجموعه تاریخی سردوپل،‌ اظهار کرد: این محل که با قدمت بیش از 600 سال به ثبت ملی رسیده است در برخی کتب تاریخی با قدمی حدود 900 سال مشهور است و به گفته مشاهیر و بزرگان دینی این مسجد، عنوان گوشواره مسجد جامع کبیر یزد را از آن خود کرده است .

وی افزود: مسجد سر دوپل که با عنوان مسجد مدرس در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد به ثبت ملی رسیده است، شامل «آب انبار»،«حسینیه» و «بازاراچه» بوده که در بافت زنده تاریخی شهر جهانی یزد قرار دارد.

خادم مسجد سردوپل در مورد تاریخچه این مسجد، گفت: گفته می ‎ شود که مسجد جامع کبیر از الگوبرداری این مسجد ساخته شده و بافت و معماری درون مسجد به نوعی گویای این مطلب است .

سعیدکافی تصریح کرد: مسجد سردوپل تاکنون مورد توجه اداره کل میراث فرهنگی نبوده و در سال‌های گذشته با مشارکت مردم و اداره اوقاف با اعتباری حدود پنج میلیون تومان به سرویس بهداشتی مجهز شده است .

وی توجه به مجموعه تاریخی سردوپل را از جمله ضرورت های اجرایی برای حراست از ارزش‌های دینی ومیراثی جهانشر یزد دانست و تأکید کرد: مسئولان، مردم و دست‌اندرکاران باید سعی کنند با جلوگیری از تخریب این چنین ظرفیت‌های این میراث فرهنگی که در حقیقت هویت دینی و رفتاری مردم دارالعباده است را حفظ و حراست کنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار