یک کارشناس بازار سرمایه می‌گوید، تصمیم دولت و بانک مرکزی مبنی‌بر انجام معاملات روی گواهی‌های ثبت سفارش برای معاملات ارزی و به‌وجود آمدن نرخ سوم ارز بعد از نرخ ارز نیما و نرخ ارز آزاد، به افزایش قیمت دلار دامن زده و این موضوع باعث رشد شاخص بازار سرمایه شده است.
کد خبر: ۶۲۰۲۸۴
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۵ 18 June 2018

به گزارش «تابناک یزد»؛ فردین آقابزرگی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره علت رشد یکباره قیمت‌ها در بورس تهران، اظهار کرد: افزایش قیمت دلار در بازار غیر رسمی سبب افزایش درآمد شرکت‌های صادرات محور می‌شود و از آنجایی که تعداد زیادی از شرکت‌های بورسی صادرات محور هستند لذا این موضوع یکی از دلایل رشد شاخص بازار سرمایه است.

وی ادامه داد: در وضعیت معاملاتی فعلی، بورس از نظر بازدهی به نقطه صفر سال رسیده و از سایر بازارها از لحاظ سوددهی عقب‌تر است.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: شاید یکی از دلایل رشد معاملات بورس این باشد که انگیزه فعالان بازار برای نگهداری وجه نقد و اوراق درآمد ثابت کم شده؛ چرا که شرایط خاص اقتصادی که خواسته یا ناخواسته به وجود آمده باعث شده عمده تحلیل‌ها براساس این شرایط صورت پذیرد. اگر همچنان افزایش نرخ ارزهای خارجی در بازار ادامه یابد انتظار می‌رود نقدینگی در بازار سهام به حرکت درآید.

وی ادامه داد: مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص قابلیت انجام معاملات بر ثبت سفارش‌های ارزی، یک قیمت توافقی در بازار ارز به وجود می‌آورد و نرخ ارز برای صادرکننده و واردکننده بیشتر می‌شود و این یعنی یک بازار سومی برای ارز به وجود می‌آید که در رشد دماسنج بازار سرمایه تاثیرگذار است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: ایجاد نرخ سوم برای ارز به این معنی است که نرخ دلار در بازار غیر رسمی از ۴۲۰۰ تومان بالاتر می‌رود و در نتیجه شاخص بازار سهام تقویت خواهد شد.

در آخرین روز معاملاتی بورس تهران در هفته ای که گذشت و همچنین یکشنبه هفته جاری قیمت سهم ها در اکثر گروه ها با افزایش رو به رو و این موضوع سبب شد که شاخص کل بازده نقدی و قیمتی به یکباره رشد فزاینده ای داشته باشد و از کانال 102 هزار واحدی عبور کند. سودآوری بسیاری از شرکت ها در بورس تهران به قیمت دلار وابسته است و اگر قیمت دلار افزایش یابد شرکت های صادرات محور با افزایش درآمد مواجه  و این موضوع سبب شناسایی سود توسط این شرکت ها و در نتیجه افزایش قیمت سهم آن ها می شود.

همچنین صحبت‌های  رئیس سازمان توسعه تجارت در نشست خبری که اخیرا برگزار شده حاکی از آن است که بازار جدید ارزی ایجاد می‌شود که بر مبنای آن بخشی از صادرکنندگان می‌توانند اظهارنامه‌های صادراتی را با نرخ توافقی به واردکنندگان بفروشند. بر این اساس، بازار جدیدی برای صادرکنندگان کالا با پایه غیرنفتی ایجاد شده و آنها ملزم به ارائه ارز به چرخه اقتصاد از طریق سامانه نیما نیستند، بلکه اظهارنامه صادراتی صادرکننده می‌تواند برای واردات اقلام خاصی که قرار است به زودی اعلام شود، مورد استفاده قرار گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار