ایران اعلام کرد به اتفاق ونزوئلا و عراق پیشنهاد افزایش تولید که مورد حمایت عربستان سعودی و روسیه قرار دارد را در نشست رسمی هفته جاری اوپک و متحدانش در وین وتو خواهد کرد.
کد خبر: ۶۲۰۲۷۰
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۲ 18 June 2018

به گزارش «تابناک یزد»، حسین کاظم پور اردبیلی، نماینده ایران در اوپک به بلومبرگ گفت: سه عضو موسس اوپک با این پیشنهاد مخالفت خواهند کرد. اگر عربستان سعودی و روسیه بخواهند تولید افزایش پیدا کند، این امر مستلزم توافق جمعی است. اگر این دو کشور بخواهند به تنهایی اقدام کنند، نقض توافق همکاری به شمار می‌رود.

اظهارات نماینده ایران نشان می‌دهد که اعضای اوپک در نشست هفته جاری وین که برای بررسی پیشنهاد پایان دادن به توافق کاهش تولید برگزار می‌شود، دچار اختلاف خواهند شد. این پیمان که ۲۴ کشور در آن مشارکت کرده‌اند، موفق شد به هدف تعادل بازارهای نفت و تقویت قیمت‌ها نائل شود. این دو تولیدکننده خواهان آن هستند که محدودیت عرضه تا ماه آینده تسهیل شود. اما در حالی که عربستان سعودی و روسیه پایین ظرفیت خود تولید می‌کنند، بسیاری از کشورها در اوپک شامل ایران و ونزوئلا قادر نخواهند بود تولیدشان را افزایش دهند.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه پنج شنبه گذشته گفت اوپک و متحدانش ممکن است افزایش تولید به میزان حداکثر ۱.۵ میلیون بشکه در روز را بررسی کنند. این میزان افزایش، کاهش عرضه از سوی ونزوئلا و احتمال متاثر شدن صادرات نفت ایران از تحریم‌های آمریکا را جبران می‌کند. عربستان سرگرم بررسی سناریوهای مختلفی است که تولید را به میزان ۵۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه در روز افزایش می‌دهد.

فشار ترامپ

اوپک و متحدانش همچنین با فشار فزاینده از خارج مواجه هستند. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به انتقاد از اوپک در توییتر ادامه داده است. دولت ترامپ به دلیل نگرانی نسبت به تاثیر قیمت بنزین روی انتخابات میان دوره‌ای، برای افزایش تولید به شدت لابی می‌کند.

کاظم پور اردبیلی گفت: من به برادرانم در اوپک و روسیه می‌گویم لازم نیست ترامپ که دو کشور موسس اوپک و همچنین روسیه را تحریم کرده است، آرام شود. ما کشورهای مقتدری هستیم که مسئولیت‌ها و ارزشهای خود را داریم. دنیا باید در برابر این رفتار متکبرانه بایستد.

آژانس بین‌المللی انرژی هفته گذشته اعلام کرد تحریم‌های آمریکا احتمالا باعث کاهش ۳۰ درصدی تولید نفت ایران و ونزوئلا در سال آینده می‌شود و مستلزم عرضه بیشتر از سوی کشورهای منطقه خلیج فارس است.

 

 

//ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار