عربستان

 بر این اساس بیشترین درآمد حاصل از فروش نفت جهان متعلق به عربستان است که بزرگترین صادرکننده نفت جهان در میان اعضای اوپک و غیر اوپک محسوب می شود. درآمد حاصل از فروش نفت عربستان به بیش از 133 میلیارد و 600 میلیون دلار در سال 2017 رسیده است. عربستان طبق اعلام منابع ثانویه اوپک روزانه بیش از 9.9 میلیون بشکه نفت تولید می کند و حجم صادرات این کشور نیز کمی بیش از 7 میلیون بشکه در روز است.

 عربستان در سال گذشته میلادی به تنهایی 15.9 درصد از درآمد نفتی جهان را از آن خود کرده است. گفته می شود عربستان برای افزایش تولید نفت به منظور جبران کاهش احتمالی صادرات نفت ایران آمادگی داشته و حجم تولیدش را به بیش از 10 میلیون بشکه رسانده است. 

 روسیه

روسیه هر چند عضو اوپک نیست اما اهمیت بالایی در معادلات نفتی جهان دارد . درآمد نفتی روسیه در سال گذشنه میلادی به 93 میلیارد و 300 میلیون دلار می رسد . این کشور 11.1 درصد از درآمد نفتی جهان را از آن خود می کند . روسیه دومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان است که به توافق با اعضای اوپک و برخی تولیدکنندگان عمده غیر اوپک رضایت داده است.

عراق

 همسایه غربی ایران که روزهای سختی را پشت سر می گذارد، سومین تولیدکننده بزرگ نفتی جهان تلقی می شود. این کشور برنامه های بلندپروازانه ای را برای تولید و صادرات نفت در سال های گذشته تدارک دید و حجم تولید نفت این کشور در حدود 4.2 میلیون بشکه در روز است. این کشور دومین تولید کننده بزرگ اوپک و سومین کشور پردرآمد نفتی جهان است و در سال 2017 برابر با 61.5 میلیارد دلار از محل فروش نفت درآمد کسب کرده است. سهم عراق از کل درآمد نفتی جهان 7.3 درصد است.

کانادا

همسایه آمریکا نیز موقعیت خاصی در بازار نفتی جهان داراست . درآمد کانادا از صادرات نفت در سال 2017 به 54 میلیارد دلار می رسید . این کشور 6.4 درصد از درآمد نفتی جهان را از آن خود کرده است. کانادا چهارمین کشور پردرآمد نفتی جهان است.

 امارات متحده عربی

امارات متحده عربی یکی از مهمترین دارندگان ذخایر نفتی در جهان است. این کشور پنجمین کشور پردرآمد نفتی جهان و سومین کشور پردرآمد در سازمان اوپک است . تولید نفت امارات در حدود 2.8 میلیون بشکه نفت است. میزان درآمد نفتی امارات متحده عربی 49.3 میلیارد دلار است . سهم امارات 5.9 درصد از کل درآمد نفتی جهان است.

 ایران

بحث نفت و صادرات نفت ایران این روزها بار دیگر بر سر زبان ها افتاده است . اقدامات ترامپ در خروج از برجام و اعلام اجرای تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، بار دیگر این احتمال را ایجاد مطرح کرده که ممکن است صادرات نفت ایران با کاهش روبرو شود . ایران پس از امضای برجام با رشد برق آسای بخش نفت روبرو شد . درآمد نفتی ایران در سال 2017 میلادی بنا بر امارهای ارائه شده در  worldstopexport برابر با 40 میلیارد و صد میلیون دلار بوده است. سهم ایران از کل صادرات نفت جهان 4.8 درصد بوده است.

کویت

 دیگر عضو اوپک عنوان پنجمین کشور پردرآمد اوپک و هفتمین کشور پردرآمد جهان را از آن خود کرده است . درآمد نفت کویت به 38 میلیارد و 200 میلیون دلار در سال 2017 رسیده است. سهم کویت از درآمد نفتی جهان برابر با 4.5 درصد بوده است .

 نیجریه

 نیجریه در سال 2017 برابر با 33 میلیارد دلار درآمد نفتی داشت . سهم این کشور آفریقایی از درآمد نفتی کشورها در جهان 3.6 درصد بود. این عضو اوپک ششمین تولید کننده بزرگ سازمان اوپک محسوب می شود.

آنگولا

 این کشور هفتمین تولید کننده بزرگ اوپک و نهمین کشود پردرآمد نفتی جهان محسوب می شود . درآمد نفتی آنگولا 30 میلیارد و پانصد میلیون دلار در سال 2017 بود . سهم این کشور عضو اوپک 3.6 درصد از کل درآمدهای نفتی جهان است.

 قزاقستان

قراقستان در سال 2017 برابر با 26 میلیون و 600 میلیون دلار از فروش نفت درآمد کسب کرد . این کشور دهمین کشور پردرآمد نفتی جهان است. سهم قزاقستان از کل درآمد نفتی جهان برابر با 3.2 درصد است . 

 در این میان برآوردها نشان از آن دارد که 106 کشور در جهان صادرات نفت دارند اما در فهرست 10 صادر کننده پردرامد نفتی هفت کشور عضو سازمان اوپک هستند .

 

 خبرآنلاین