مدیرکل انتقال خون يزد:
مدیرکل انتقال خون استان يزد گفت: میزان اهدای خون یزدی‌ها در ماه مبارک رمضان در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته به نصف کاهش پیدا کرده است.
کد خبر: ۶۱۸۷۹۸
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۳ 13 June 2018

نقی تقوایی ضمن تبریک روز جهانی تقدیر از اهداکنندگان خون، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۹ هزار کیسه خون توسط مردم نوع‌دوست استان یزد اهداشده است که از این تعداد حدود ۲/۳ مرتبط به اهدای خون زنان و بقیه مرتبط به اهدای خون مردان است.

وی افزود: در سال گذشته ۴۰ هزار و ۷۰۰ واحد اهدای خون در استان یزد صورت گرفته است که از این تعداد ۲/۵ درصد زن و ۹۷/۵ درصد مرد بوده‌اند؛ همچنین در سال گذشته ۵۵ هزار نفر مراجعه‌کننده داشته‌ایم که از این تعداد از یک سری افراد بار اولی‌ها نمونه‌برداری شده است و تعدادی هم به دلیل مشکلاتی که داشته‌اند موفق به اهدای خون نشده‌اند؛ اما درعین‌حال در سال گذشته ۴۰ هزار و ۷۰۰ واحد اهدای خون به ثبت رسیده است.

مدیرکل انتقال خون استان یزد با بیان اینکه اهدای خون یزدی‌ها در ماه مبارک رمضان نسبت به سال گذشته کاهش‌یافته است، اظهار داشت: اهدای خون در ماه مبارک رمضان با توجه به تعطیلاتی که وجود داشته، با روند کاهشی روبه‌رو بوده است؛ گرچه روند اهدای خون در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته نیز کاهش یافته است.

تقوایی با تأکید بر اینکه اهدای خون در ماه مبارک رمضان در سال جاری نصف سال‌های گذشته است، خاطرنشان کرد: در شب قدر سال‌های گذشته ۹۰۰ مورد اهدای خون به ثبت رسیده؛ اما در شب قدر سال جاری ۴۴۰ مورد اهدای خون به ثبت رسیده است که این آمار نشان می‌دهد که آمار اهدای خون شب‌های قدر نصف سال گذشته بوده است.

این مقام مسئول بیان داشت: با توجه به برنامه‌هایی که قبل از ماه مبارک رمضان صورت گرفته است، تاکنون خوشبختانه با هیچ کمبودی در خون و فرآورده‌های خونی مواجهه نشده‌ایم؛ چنانچه با ذخیره خوبی که از خون و فرآورده‌های خونی داشته‌ایم، کاهش اهدای خون در ماه مبارک رمضان هیچ تأثیری در ارائه خدمات مراکز درمانی ایجاد نشده است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه اهداکنندگان خون یزدی، اهداکنندگان خوبی هستند، تصریح کرد: متوسط اهدای خون در کشور ۲۷ در هزار است؛ اما متوسط اهدای خون در استان یزد ۳۷ در هزار است که این موضوع جای تقدیر دارد؛ چراکه این آمار نشان‌دهنده این است که یزدی‌ها در بحث اهدای خون یکی از استان‌های سرآمد هستند.

مدیرکل انتقال خون استان یزد، جایگاه استان یزد در تعداد و درصد امر خداپسندانه اهدای خون را سوم اعلام کرد و ابراز داشت: به‌طور متوسط روزانه حدود ۱۵۰ کیسه خون در استان یزد اهدا می‌شود؛ لذا اهمیت جایگاه اهدای خون همین امر کفایت می‌کند که هرکسی جان یک نفر را نجات دهد، گویا جان همه بشر را نجات داده است.

تقوایی عنوان کرد: از خون اهداشده سه محصول پلاکت، پلاسما و گلبول تهیه می‌شود که هرکدام از این سه مورد جان یک نفر در بیمارستان نجات‌یافته می‌شود و به زندگی برمی‌گردند؛ لذا چه قدر لذت‌بخش است که فردی که اهدای خون می‌کند، می‌تواند فردی را به زندگی برگرداند.

این مقام مسئول اضافه کرد: در سال جاری محصولات نوینی در سازمان انتقال خون وجود دارد؛ چنانچه جدیداً دستگاهی در راستای اهدای پلاسما به روش آفرزیس و همچنین پلاکت به روش آفرزیس نیز در این سازمان وجود دارد که خوشبختانه تأثیر فوق‌العاده‌ای در بهبود بیماران دارد.

وی در پایان یادآور شد: با توجه به ماه مبارک رمضان برنامه اصلی برای گرامیداشت این روز در ۲۸ خردادماه برگزار می‌شود؛ چنانچه درصددیم جشنی برای اهداکنندگان و به‌نوعی جلسه هم‌اندیشی برگزار کرده و از تعدادی از اهداکنندگان تقدیر به عمل آوریم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار