معاون فناوري دادگستري يزد اعلام كرد:
معاون آمار و فناری دادگستری استان یزد با اشاره به این که یزد تنها استانی است که واخواهی و اعتراض در پرونده‌های شوراها را از طریق دفاتر خدمات قضائی می‌پذیرد، گفت: شاید بتوان ادعا کرد که سالانه از تردد ورود 100 هزار نفر به دادگستری جلوگیری شده است و این افراد از طریق دفاترخدمات قضائی امور خود را دنبال کرده‌اند.
کد خبر: ۶۱۸۷۸۱
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۱ 13 June 2018

«حجت اسدی» گفت: بهترین، مهمترین و عملیاتی‌ترین گام در جهت تکریم ارباب رجوع دستگاه قضایی، افزایش سرعت و کیفیت کار در دادگستری و کاهش اوقات رسیدگی های قضایی است.

وي كه در نشست کمیته تکریم ارباب رجوع دادگستری سخن مي‌گفت،‌ افزود: تمام تلاش ما بر این است که تا آنجایی که ممکن است از ترددها غیر ضرور به دادگستری جلوگیری شود و بسیاری از امور را بتوان در محل یا منزل در بستر شبکه الکترونیک انجام داد  یا پیگیری كرد.

وی با بيان اين كه دادگستری استان یزد در استفاده از فن آوری اطلاعات در انجام امورمرتبط در کشور پیشتاز است، اظهار كرد: سه سال است که بسیاری از امور مرتبط با شوراهای حل اختلاف از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضائی انجام می‌شود و این در حالی است که در بسیاری از نقاط کشور تازه وارد فاز استفاده از خدمات الکترونیک در شوراهای حل اختلاف شده‌اند. 

این مقام قضائی با اشاره به این که استان یزد تنها استانی است که واخواهی و اعتراض در پرونده‌های شوراها را از طریق دفاتر خدمات قضائی می‌پذیرد، گفت: شاید بتوان ادعا کرد که سالانه از تردد ورود 100 هزار نفر به دادگستری جلوگیری شده است و این این افراد ازطریق دفاترخدمات قضائی امور خود را دنبال کرده‌اند. 

وی با بیان این که تکریم ارباب رجوع با شعار دادن ممکن نیست، تصریح کرد:اگر مردم را ولی نعمت خود می‌دانیم باید سعی کنیم تا آنجا که ممکن است از ترددهای غیرضرور و مراجعات بی‌مورد آنها کاسته شود و به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که تنها زمانی مردم به دستگاه قضایی مراجعه کنند که این مراجعه اجتناب‌ناپذیر باشد. 

معاون آمار و فن آوری اطلاعات دادگستری با یادآوری وضعیت مخارج ایاب و ذهاب و وضعیت ترافیک شهر و هزینه های مترتب بر وقت و جسم و روان در مراجعات مکرر به ادارات، خاطر نشان کرد:در استان یزد برای اولین بار در کشور استعلامات پستی در تعامل و همکاری بین دستگاهایی در محل دادگستری انجام می شود و همچنین با بسترسازی شبکه الکترونیک تمام استعلامات مربوط به نیروی انتظامی نیز در محل دادگستری انجام و از مراجعات زمان بر، هزینه بر و پرحاشیه در سطح شهرجلوگیری شود. 

وی از ایجاد میز خدمت در محل دادگستری و همچنین یکسری اقدامات دیگر در جهت رفاه حال ارباب رجوع دستگاه قضایی خبرداد و گفت: با همکاری معاونت مالی پشتیبانی و عمرانی دادگستری و معاونت منابع انسانی دادگستری یکسری اقدامات در جهت رفاه حال مراجعین صورت گرفته است که در صورت تکمیل اتاق انتظار همراهان مراجعین به دادگستری اولین بار محیطی مناسب برای همراهان مراجعین نیز در نظر گرفته شده است. 

اسدی به برگزاری یک جلسه دادرسی به صورت ویدیو کنفرانس برای اولین بار در کشوردر استان یزد اشاره و ابراز كرد: برای اعزام یک زندانی از یک استان جهت دادرسی به استان دیگر هزینه های بسیاری باید صورت گیرد که برای اولین بار در کشور یک قاضی دادگستری یزد به صورت ویدیو کنفرانس و ارتباط الکترونیک دادرسی یک پرونده‌ای که متهم آن زندانی در یک استان دیگر بود را انجام داد و با این شیوه علاوه برکاهش هزینه ها، سرعت دادرسی به جهت عدم نیاز به تشریفات مرسوم اعزام زندانی از استانی به استان دیگر را در پی داشت. 

  وی با ابراز تعجب ممانعت سازمان زندان‌ها از انجام این شیوه دادرسی به دلایل نامعلوم، گفت: تمام رایزنی‌ها به جهت ازسرگیری این شیوه دادرسی به جهت سرعت بیشتر و هزینه کمتر در دادرسی درحال انجام است تا با حل مشکلات احتمالی از این شیوه در دادرسی استفاده شود. 

  اسدي خاطرنشان کرد: در شش ماه اخیر 15 درصد افزایش ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی ثبت شده است که علي‌رغم مشکلات خواص دادگستری در زمینه کمبود ازامکانات و کاهش نیروی انسانی به دلایل مختلف سعی شده است تا 400 پرونده از آمار دادگستری مرکز استان کم شود و در شش ماه با کاهش میانگین رسیدگی 30 درصد کاهش موجودی پرونده ها نیز رقم بخورد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار