معاون سلامت اداره کل دامپزشکی یزد:
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی یزد گفت: تولید تمام فراورده های خام دامی در این استان از مزرعه تا سفره مصرف کنندگان تحت کنترل بهداشتی و نظارت دامپزشکی قرار دارد.
کد خبر: ۶۱۸۶۵۴
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹ 13 June 2018

به گزارش «تابناک یزد»، محمدرضا متوسل الحسینی افزود: یکی از حوزه های مهم عملکردی دامپزشکی حوزه نظارت بر بهداشت عمومی است.
وی اضافه کرد: کارشناسان تمامی فرایندهای تولید، حمل و نقل و توزیع فراورده های خام دامی را از نظر بهداشت کنترل می کنند. 
وی یادآور شد: این نظارت ها در سطوح مختلف از جمله کشتارگاه های دام و طیور توسط دامپزشکان ناظر انجام می شود تا از خروجی بهداشتی و کنترل شده محصول اطمینان حاصل شود.
وی با بیان پیام« نظارت دامپزشکی از مزرعه تا سفره » به عملکرد شاخص نشانه گذاری لاشه ها و لفاف گذاری مرغ اشاره کرد و افزود: این اقدام امکان تاریخ و بارکد گذاری و ردیابی محصول را فراهم کرده و باعث ارتقا کیفیت نظارت شده است .
متوسل الحسینی اظهار کرد : در 2ماهه اول سال97 ، بر 32 هزار و 808 رأس دام در کشتارگاه های استان نظارت بهداشتی شد و هزار و 297کیلو گرم لاشه و آلایش به دلایل بهداشتی از چرخه مصرف حذف شد. 
وی ادامه داد: همچنین در حوزه توزیع ، نگهداری و عرضه فراورده های خام دامی 10 هزار و 631 مورد بازدید شد و253 مورد غیر بهداشتی در سطوح مختلف مورد تذکر و آموزش قرار گرفت.
به گفته وی در این بازرسی ها 10 هزار و 597 کیلوگرم فراورده خام برای قضاوت ضبط و پس از 178 مورد نمونه برداری و انجام آزمایش ، 9 هزار و 648 کیلوگرم معدوم و 26 مورد پرونده تخلفات به مراجع قضایی ارجاع شد. 
معاون اداره کل دامپزشکی استان ادامه یادآور شد: در حوزه طیور از یک میلیون و 149 هزار قطعه طیور کشتار شده، با انجام فرایند های نظارت بهداشتی 16 هزار و 203 قطعه لاشه غیر بهداشتی از چرخه مصرف خارج شد .
به گفته وی یزد در ایجاد و توسعه صنعت پرورش بلدرچین پیشتاز است، اولین استانی است که در کشتار بلدرچین و کبک گام برداشت و کشتارگاه های اختصاصی این 2پرنده توان سرویس دهی به سایر استان ها را داراست.
همچنین مسئول امور کشتارگاه های اداره کل دامپزشکی یزد گفت : پیش سردگذاری تمامی لاشه ها در کشتارگاه ها جهت مقابله با بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو ادامه دارد.
سید مهدی موسوی پور اظهار کرد: با شروع فصل گرما و آغاز رشد و فعالیت کنه و انگل های خارجی بدن دام به عنوان انتقال دهنده ویروس تب کریمه کنگو، طبق برنامه مقابله و پیشگیری ، تشدید نظارت ها و آگاهی رسانی به افراد در معرض خطر در دستور کار است.
وی تصریح کرد: با وجود خطرناک بودن این بیماری در انسان، کنترل آن با رعایت فرایند بهداشتی، امنیت زیستی ، اطلاع رسانی و آموزش به افراد در معرض خطر و مرتبطان با دامپروری، کشتار، استحصال گوشت قرمز و انجام فرایند پیش سرد گذاری لاشه ها در کشتارگاه های دامی ، امکان پذیر است.
این مسئول با اشاره به اینکه فرایند پیش سردگذاری لاشه ها که در تمام کشتارگاه ها انجام می شود به مردم اطمینان داد که انجام صحیح و کامل دوره 24 ساعته پیش سردگذاری در کشتارگاه ها، سبب می شود، ویروس های بیماری زا از جمله ویروس تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در لاشه ها از بین برود.
موسوی پور با تاکید بر آنکه محصول شناسنامه دار، نشانه نظارت کامل است، از مردم خواست هنگام خرید به مهر و نشانه لاشه دقت کنند و از ذبح دام غیرمجاز و خریداری لاشه گرم و بدون پیشینه مشخص خودداری کنند .

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار