یادداشت تابناک یزد؛
ما با گذشت 370 روز از ثبت جهانی شهر یزد، حال این بافت وخیم تر به نظر می رسد. در یکسال پس از ثبت جهانی هیچ رخداد قابل توجهی در بافت شکل نگرفته است و مدیریت میراث فرهنگی و مدیریت شهری یزد تاکنون هیچ طرح قاب توجه برای مرمت، بهسازی، توسعه فضاهای گردشگری و در یک کلام استفاده از فرصت ثبت جهانی مهیا نکرده اند.
کد خبر: ۶۱۸۶۴۸
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲ 13 June 2018

به گزارش «تابناک یزد»، بافت تاریخی شهر یزد متعلق به دوره‌های تاریخی ایلخانی، صفوی و قاجاری در ۹ جولای سال ۲۰۱۷ (۱۸ تیرماه ۱۳۹۶) با عنوان شهر تاریخی یزد در چهل و یکمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در کراکوف لهستان به ثبت جهانی رسید.
وسعت آن بخش از بافت تاریخی یزد که سالم باقی مانده تقریبا حدود ۷۰۰ هکتار است که ۲۰۰ هکتارِ بیش‌تر مصون مانده آن از تخریب و آسیب به عنوان شهر تاریخی یزد و حدود ۶۵۰ هکتار آن نیز نیز به عنوان حریم جهانی شهر از سوی سازمان میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری به یونسکو معرفی می‌شود و به ثبت می‌رسد.
شهر تاریخی یزد با وجود ویژگی‌های بارز معماری همچون داشتن تعداد زیادی بادگیر، بناهای خشتی، ساباط‌ها (گذرهای نیمه سرپوشیده ویژه مناطق گرمسیری) و همچنین ویژگی‌های اجتماعی خاص، آنقدر مورد توجه اعضای یونسکو قرار می‌گیرد که از چالش‌های به وجود آمده برای ثبت آن همچون ساخت و سازهای ناهماهنگ و بناهای بتنی ایجاد شده در برخی بخش‌های بافت تاریخی، البته با ارائه راه حل برای رفع آنها، چشم پوشی می‌شود، هرچند که این نگرانی‌ها همچنان در داخل کشور برای کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی وجود دارد.
اما با گذشت 370 روز از ثبت جهانی شهر یزد، حال این بافت وخیم تر به نظر می رسد. در یکسال پس از ثبت جهانی هیچ رخداد قابل توجهی در بافت شکل نگرفته است و مدیریت میراث فرهنگی و مدیریت شهری یزد تاکنون هیچ طرح قابل توجه برای مرمت، بهسازی، توسعه فضاهای گردشگری و در یک کلام استفاده از فرصت ثبت جهانی مهیا نکرده اند.
گفتنی است، شهر تاریخی یزد اولین شهر تاریخی ایران است که به ثبت جهانی می‌رسد، همچنین با ثبت این شهر تعداد آثار ثبت شده ایران در فهرست میراث جهانی به ۲۲ اثر رسیده‌است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار