فرماندار اردکان با اشاره به‌غفلت در حوزه حقوق شهروندی گفت: ما امروز به شهروندان پرسشگر و مطالبه گر نیاز داریم.
کد خبر: ۶۱۸۶۳۷
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹ 13 June 2018

هادی مقیمی در جلسه شورای منطقه‌ای آموزش‌وپرورش با اشاره به رشد 4.7 درصدی جمعیت شهرستان گفت: شهرستان اردکان بالاترین نرخ رشد جمعیت در کشور را دارد و این میزان رشد جمعیت می‌طلبد که فضاهای آموزشی باید توسعه یابد و این امر باید موردتوجه قرار بگیرد.

وی، علت اصلی این رشد جمعیت را استقرار صنایع در شهرستان اردکان دانست و گفت: طبیعتاً حضور کارگران صنایع، رشد جمعیت دانش‌آموزی ما را نیز در پی خواهد داشت.

فرماندار اردکان اظهار داشت: بدون تردید توجه به آموزش‌وپرورش باید به باور عمومی تبدیل شود ولی متأسفانه هنوز اهمیت این موضوع درک نشده است. آموزش‌وپرورش در کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته در صدر قرار دارد. توسعه، بدون توجه به حوزه آموزش‌وپرورش اتفاق نمی‌افتد. مقام معلم باید بالاتر از دیگران باشد.

وی با اشاره به کمبود فضاهای آموزشی بر مشارکت صنایع با انجمن خیرین مدرسه‌ساز تأکید کرد و گفت: باید این حساسیت را برای مدیران صنایع تشریح کنیم که حضور صنایع در این شهرستان موجب افزایش جمعیت شده است و برای کاهش حساسیت‌ها نسبت به صنایع آن‌ها باید در حوزه مدرسه‌سازی نیز کار کنند.

مقیمی درزمینهٔ پر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان افزود: باید به تنوع کلاس‌ها توجه شود و به‌گونه‌ای باشد که دانش‌آموز حق انتخاب داشته باشد. نباید بر اساس سلیقه خودمان کلاس‌ها را تعیین کنیم. در طول سال تحصیلی برای پر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان بایستی نیازسنجی صورت می‌گرفت. ذائقه دانش‌آموزان امروز با توجه به دسترسی به اطلاعات و فضای مجازی با دانش‌آموزان سال‌های گذشته بسیار متفاوت است و نیازهای آن‌ها تغییر کرده است.

این مقام مسئول گفت: امروز حوزه حقوق شهروندی مورد غفلت قرارگرفته و توجه لازم به آن نمی‌شود. آموزش‌وپرورش در این زمینه باید اقدام مناسبی را انجام دهد. فصل تابستان فرصت مناسبی است که دوره‌های حقوق شهروندی و گردشگری برای دانش آموزان برگزار شود. دانش آموزان می‌توانند با حضور در ادارات با سازوکار فعالیت ادارات آشنا شوند تا در آینده برای ورود به حوزه اجتماعی، انتخاب درستی داشته باشند.

وی تصریح کرد: باید در کنار کار سخت‌افزاری، شهروندان را با حقوق خودشان آشنا کنیم. ما امروز به شهروندان پرسشگر و مطالبه گر نیاز داریم. از دید مسئولین، شهروندی که حرف نزند خوب است و این اصلاً خوب نیست. شهروند باید پرسشگر و مطالبه گر باشد تا بتوانند حقوق خود را بخواهند. متأسفانه در این زمینه در آموزش‌وپرورش توجهی نشده است و اعتمادبه‌نفس در بین معلمان نیز وجود ندارد و خیلی راحت از حق خودشان کوتاه می‌آیند.

فرماندار اردکان با اشاره به لزوم مشارکت دانش‌آموزان در زمینه‌های مختلف پیشنهاد داد که در سال آینده تحصیلی، برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد تا مدارس یک روز در هفته توسط دانش‌آموزان نظافت شود و کارهای مدرسه توسط دانش‌آموزان انجام شود.

وی در بخش پایانی سخنان خود در خصوص مدارس روستایی نیز گفت: باید از اموال عمومی و دولت به‌خوبی محافظت شود. بخشداران با همکاری آموزش‌وپرورش نحوه ساماندهی مدارس روستایی را بررسی کنند تا این مدارس نیز از بلاتکلیفی دربیاید.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار