رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی استان یزد با اشاره به تهدیدات جدی مواد دخانی در کشور، گفت: ۱۲ درصد مرگ‌ومیرها در یزد ناشی از مصرف دخانیات است.
کد خبر: ۶۱۸۶۰۳
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵ 13 June 2018

به گزارش «تابناک یزد»، جواد قادری در همایش رویکرد برنامه‌های فرهنگی در کاهش مصرف دخانیات در یزد با اشاره به اینکه سمت‌وسوی چنین همایشی بیشتر به سمت بیماری‌های قلبی است، گفت: دخانیات و مرگ‌ومیر ناشی از مصرف مواد دخانی تهدیدی جدی برای مردم جهان است و شعار امسال هفته بدون دخانیات تحت عنوان «قلیان، سمی علیه سلامت خانواده» تعیین‌شده است.

وی بابیان اینکه سن مصرف دخانیات در استان یزد از ۱۶ سال به ۱۲ سال کاهش‌یافته است، افزود: ۱۲ درصد مرگ‌ومیرهای استان یزد ناشی از مصرف دخانیات است؛ همچنین ۱۷ درصد جمعیت استان یزد به مصرف دخانیات اعتیاد دارند که ۹ درصد این تعداد به اعتیاد به قلیان اختصاص یافته است.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی استان یزد با تأکید بر اینکه متأسفانه در حال حاضر چهار درصد  زنان یزدی اعتیاد به مصرف قلیان دارند، اظهار داشت: سالیانه ۶۵ میلیارد نخ سیگار در کشور کشیده می‌شود که حدود ۳۰ هزار میلیارد ریال به اقتصاد کشور ضربه وارد می‌سازد؛ همچنین سالیانه حدود سه هزار مرگ در استان یزد ثبت شده است که ۱۲ درصد این مرگ‌ها و میرها ناشی از مصرف دخانیات است.

قادری، جایگاه استان یزد را در بحث مصرف مواد دخانی یازدهم در کشور اعلام کرد و بیان داشت: دخانیات یکی از دلایل اصلی مرگ‌ومیر در کشور است؛ همچنین ۲۸ هزار میلیارد تومان هزینه مصرف دخانیات به مصرف سیگار اختصاص یافته است که باید این هزینه‌ها کاهش یابد.

این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: متأسفانه مالیات مواد دخانی در کشور ۱۰ تا ۱۵ درصد است؛ این در حالی است که در اغلب دنیا تا ۹۰ درصد مالیات مواد دخانیات است؛ لذا ضروری است در راستای افزایش مالیات مواد دخانیات در کشور اهتمام ویژه‌ای صورت گیرد تا مصرف مواد دخانیات در کشور بیش از بیش کاهش یابد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار