برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شب گذشته با موضوع تدبیر دولت برای تثبیت بازار برگزار شد.
کد خبر: ۶۱۸۵۲۱
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۸ 13 June 2018

به گزارش «تابناک یزد»، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ تدبیر دولت برای تثبیت بازار موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب 22 خرداد ماه بود که با حضور محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد.

نوبخت در ابتدای برنامه با اشاره به تدبیر دولت برای تثبیت بازار ارز اظهار کرد: حل این مسئله جز با همکاری مردم صورت نمی‌گیرد؛ وقتی از اقتصاد مردمی صحبت می‌کنیم فقط این نیست که سهام کارخانه‌ها را به مردم واگذار کنیم، بلکه وقتی می‌گوییم اقتصاد را مردم باید بچرخانند، یعنی مردم باید کمک‌رسان دولت باشند.

وی با تاکید بر اینکه ما در این بخش به همکاری مردم نیازمندیم، ادامه داد: به آن میزانی که اقتصاد ظرفیت دارد و در شرایط متعادل عمل می‌کند، مردم هم باید به همان اندازه عمل کنند.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه منظورمان همه آحاد مردم نیست و منظور بخشی از آنان است، تصریح کرد: وقتی می‌بینید که در یک دوره کوتاه بیش از 7 میلیون سکه بین متقاضیان توزیع می‌شود، چه تقاضای دیگری وجود دارد که باز هم به بازار سکه هجوم ببریم؟ وقتی در فاصله پنجاه روز اول سال بیش از 15 میلیارد دلار تخصیص ارز داده و بیش از 8 میلیارد و 700 میلیون دلار ارز توزیع شود، نمی‌دانم چه دلیلی دارد که ما دوباره فکر کنیم نیاز به ارز وجود دارد؟

اقتصاد ما از نظر مبانی لازم برای ارزیابی در وضعیت مثبتی است

وی با بیان اینکه مردم با توجه به ظرفیت کشور به دولت کمک کنند، اظهار کرد: وقتی دو نهاد بین‌المللی یعنی صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی گزارش دادند و رشد بالای 4 درصد را برای ایران نه تنها برای امسال، بلکه برای سال آینده هم پیش‌بینی کردند و این نرخ را هم از متوسط منطقه بالاتر می‌دانند، این موضوع نشان می‌دهد که اقتصاد ما از نظر مبانی لازم برای ارزیابی در وضعیت مثبتی است.

سخنگوی دولت بیان کرد: وقتی صادراتمان 22 درصد رشد پیدا کرد و در دو ماهه اول سال، صادرات کشور از واردات بیشتر بوده، نشان می‌دهد که عملکرد اقتصاد از این بْعد قابل قبول است.

وی اظهار کرد: ما از مردم انتظار داریم که به کشور خودشان کمک کنند، مانند برخی از کشورها که مردم‌شان در این شرایط ارزهایی را که در خانه دارند، به بازار می‌آورند و ارائه می‌کنند تا به تقویت پول ملی‌شان کمک کنند.

نوبخت با بیان اینکه راهکار دیگر تقویت، بعد نظارتی دولت است، گفت: شایسته مردم ما نیست که عده‌ای بخواهند در این آشفته بازار فشار بیشتری به آنان وارد کنند و از آنان پول بیشتری بگیرند و وظیفه دولت است که کنترل لازم را انجام دهد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه دولت همان طور که زیرساخت‌های اقتصاد را فراهم می‌کند، بر قولش متعهد شده و ارز 4200 تومانی را پرداخت کرده است، ادامه داد: دولت در کنار مردم باید جنبه نظارتی قوی‌تری داشته باشد و به همین جهت رئیس‌جمهور از دو نهاد نظارتی سازمان تعزیرات و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان درخواست کرده که این بعد نظارتی را باید اعمال کنند و بنده هفته گذشته با روسای سازمان‌های مذکور جلسه داشتم و نظر دولت را به آنان ابلاغ کردم.

وی اظهار کرد: البته عموم کسبه ما انسان‌های شریفی هستند، اما افراد معدودی هستند که می‌خواهند ناآرامی و تکانه را در بازارمان ایجاد کنند و ما در بعد نظارتی هم باید بیش از پیش فعال باشیم.

سخنگوی دولت درباره علت افزایش قیمت خودروهای داخلی، بیان کرد: یک وقت است که بنگاه تولیدی‌مان که تولید خودروهای داخلی را انجام می‌دهد، افزایش قیمت غیرمتعارف انجام می‌دهند که باید با آنان برخورد شود.

نوبخت با بیان اینکه بنده گزارشی دارم که میزان تولیدات ما در دو ماه اول سال، به مراتب بیش از سال‌های قبل بوده است، تصریح کرد: از سوی دیگر سازمانی که باید نظارت کند یعنی شورای رقابت، بیش از 6 تا 7 درصد برای افزایش قیمت این خودروها اجازه صادر نکرده است.

دولت در روزهای آتی نظارت قوی‌تری بر بازار خودرو خواهد داشت

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: اینکه در بازار باز هم عده‌ای واسطه‌گری کنند و فکر کنند از این طریق می‌توانند سودی ببرند و قیمتی را که در کارخانه مشخص است، با درصد قابل توجهی عرضه کنند، برای دولت غیرقابل تحمل است.

وی تاکید کرد: دولت در این زمینه باید نظارت قوی‌تری را اعمال کند که قطعا در روزهای آتی نظارت قوی‌تری بر بازار خودرو خواهد داشت.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شنیده می‌شود به چند نفر چندین هزار سکه واگذار شده که عملا نوعی رانت است، گفت: بانک مرکزی محدودیتی برای خرید افراد قائل نشد و عمدتا تصمیم بانک مرکزی این بود که کسانی که مایلند ریالشان را با طلا عوض کنند، این امکان برایشان فراهم باشد.

نوبخت افزود: رانتی در بازار سکه وجود نداشت و برای همه افراد امکان برابر خرید وجود داشت تا آن مقدار ریالی که دارند و می‌خواهند به سکه تبدیل کنند، صورت گیرد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: رانت زمانی است که عده‌ای خاص بتوانند از این امکان استفاده کنند، در حالی که بانک مرکزی در قالب فروش آنلاین و به همه مردم سکه عرضه کرد و هیچ گونه تبعیض و رانتی در این باره مطرح نیست.

وی تاکید کرد: بانک مرکزی در این باره موفق بود و توانست مبالغ قابل توجهی از ریالی که می‌توانست به بازار ارز فشار وارد کند و باعث شود که بیش از حد متعارف قیمت ارز بالا برود، کنترل کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه از همکاران‍‌مان در بانک مرکزی می‌خواهیم که در این زمینه هم وارد عمل شوند و بازار سکه را هم کنترل کنند، خاطر نشان کرد: تردید ندارم که بانک مرکزی می‌تواند این حباب نادرستی را که در بازار سکه به وجود آمده است، خنثی کند.

نوبخت با اشاره به اینکه برای استمرار برجام از کشورهای اروپایی ، چین و روسیه انتظار داریم بدعهدی آمریکا را جبران کنند ادامه داد: اگر منافع ما تامین شود به همکاری با کشورهای باقی مانده ادامه خواهیم داد و اگر این موضوع محقق نشود و از برجام خارج شویم، با محدودیت های جدیدی مواجه خواهیم شد که البته برای آنها هم نیز برنامه ریزی لازم را داریم.

از منتقدان انتظار داریم که دولت را در این شرایط تنها نگذارند

وی با تاکید بر اینکه در مقایسه با آغاز انقلاب در همه عرصه ها مانند علمی، دفاعی و اقتصادی پیشرفت کرده ایم، افزود: نمایندگان مجلس و قوه قضائیه باید در کنار ما باشند و به ما بگویند برای صحنه سختی که در برابر دولت قرار گرفته است چه کاری انجام دهیم لذا ، در یک بستر یکپارچه تمامی اجزای نظام باید دست به دست هم دهیم و حتی از منتقدان نیز انتظار داریم که دولت را در این شرایط تنها نگذارند.

نوبخت با اشاره به اینکه سیاست ها باید درست و واقعی باشد افزود: قوه قضائیه، مجلس و مردم باید به دولت کمک کنند، ما از جناح های سیاسی رقیب هم خواهان کمک هستیم نه اینکه مطالبات مردم را بالا ببرند، ما از پس سخت ترین تحریم ها برآمدیم و کشور را به این حد رساندیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه اگر ترامپ فکر می کرد که با ادامه حضور خود در برجام جمهوری اسلامی ایران ضرر می کند، قطعا در برجام باقی می ماند، چرا که به گفته همه مجامع جهانی روند مثبت تغییر شاخص ها را داریم عنوان کرد: از اول که به دولت آمدیم فروش نفت تنها یک میلیون بشکه در روز بود، اما الان بالای دو میلیون و 640 هزار بشکه توانستیم نفت و میعانات گازی به فروش برسانیم که از همین منابع حقوق و مصارف پرداخت می‌شود، لذا به همین میزان ریال وارد خزانه شد .

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه آمریکا عهد شکنی کرد و پاسخ بی اعتمادی به چنین رئیس جمهوری را باید ملتش بپردازد تصریح کرد: گرچه برجام نمود بیشتری در سفره ها نداشت، اما امکان اداره کشور وجود دارد و روند پیشرفت را آغاز کرده ایم و شاخص ها سیر صعودی دارند.

نوبخت با اشاره به اینکه در آغاز امسال همه شاخص ها نه به اظهار ما، بلکه به اظهار و گواهی مجامع جهانی مثبت بود گفت: امکان اداره کشور وجود دارد، مشروط بر اینکه مردم باز هماهنگی خود را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه بخشی از تحریم ها را از بین بردیم گفت: اگر به وضعیت گذشته برگردیم هزینه هایی به اقتصاد کشور تحمیل می شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری پیرامون پرداخت ارز به تولیدکنندگان در خصوص مابه تفاوت نرخ 3800 تومان و 4200 تومان عنوان کرد: به بانک مرکزی اجازه داده شد تا خط اعتباری به همه بانک ها اعطا شود و مستقیما از درآمدهای نفتی برداشت کنند لذا، برای ما بسیار مهم است که در کنار تثبیت بازار سیاست مهار تورم را نیز داشته باشیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه ما باید توازن بین منابع و مصارف با واردات و صادرات تعدیل کنیم گفت: کالاهای اساسی نسبت به کالاهای غیراساسی برایمان اولویت دارد و در تخصیص ارز نیز اولویت را به کالاهای اساسی خواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه ما خودمان را آماده کرده ایم تا در جهت رفاه جامعه تلاش کنیم چه در رابطه با اشتغالزایی و چه در رابطه با پرداخت های ضد فقر ادامه داد: طبق تبصره18 برای ایجاد اشتغال و طرح های عمرانی برنامه داریم.

کشورهای غربی و آمریکا نمی توانند ما را با توپ های خالی بترسانند

نوبخت با اشاره به اینکه کشورهای غربی و آمریکا نمی توانند ما را با توپ های خالی بترسانند اظهار کرد: باید نیاز های اولیه تولیدکنندگان را تامین کرد ، ظرف50 روز گذشته8 میلیارد و 777 میلیون دلار ، ارز پرداخت کرده ایم که یک میلیارد و836 میلیون دلار مربوط به کالاهای اساسی و 6 میلیارد و 287 میلیون دلار مربوط به مواد اولیه و کالاهای واسطه ای است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوال دیگری پیرامون جهت دهی سرمایه به سمت بازار بورس ادامه داد: دولت مکانیزم های داخلی خود را در خصوص بحث جهت دهی سرمایه به بازار بورس دارد، بازار بورس بسیار جذاب است و فرصت های خوبی برای سرمایه گذاری دارد.

وی با اشاره به اینکه همه تلاش ما متعادل کردن بازارها در راستای پاسخگویی به نیازهای مردم است و این توصیه را دارم که گمان نشود همه سرمایه گذاری می تواند در بازار ارز و سکه خلاصه شود تصریح کرد: از مردم انتظار داریم که به کشور خود کمک کنند چراکه هرآنچه ما در کارمان موفق باشیم، رفاه بیشتری برای جامعه فراهم می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار