در ششمین نشست کانون تفکر اقتصاد دانش بنیان یزد:
ششمین نشست کانون تفکر اقتصاد دانش بنیان یزد با محوریت بررسی شاخص‌های علم و فناوری استان در پردیس آزادی دانشگاه یزد برگزار شد.
کد خبر: ۶۱۸۱۰۱
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳ 12 June 2018

«مهدی سالاری» در ششمین نشست کانون تفکر اقتصاد دانش بنیان استان با مروری بر روند ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری، ترکیب سهامدارن آن، فعالیت‌های جاری و فعالیت‌های در دست اقدام، اظهار کرد: این سازمان منظومه‌ای با امکانات علمی، صنعتی و تولیدی، آزمایشگاهی، تحقیقاتی، زیرساخت‌ها و محیط‌های ارتباطی ویژه، که با یک برنامه مدون و مدیریت توسعه‌گرا، شرایط محیطی و اقتصادی لازم برای جذب فرصت‌ها، سرمایه‌های علمی و اقتصادی، بسط و گسترش نوآوری، دستیابی به اکوسیستم فناوری و رشد اقتصاد دانش بنیان را فراهم کرده است.

مدیرعامل منطقه ویژه علم و فناوری یزد با تاکید بر نگاه تقاضامحور منطقه ویژه علم و فناوری،افزود: شش محور اصلی این سازمان به ترتیب اولویت، گردشگری، سلامت ICT ، انرژی‌های نو و تجدید پذیر، صنعت نساجی، صنعت کاشی و سرامیک هستند.

«مرتضی خانی» مدیر برنامه‌ریزی منطقه ویژه علم و فناوری استان در ادامه مهمترین ماموریت‌های منطقه ویژه علم و فناوری را کمک به فرآیند تبدیل ایده‌ها به تولید ارزش و برداشت محصول در اکوسیستم نوآوری و ایجاد و توسعه اکوسیستم در حوزه  علم و فناوری و نوآوری استان دانست و گفت:‌ ایجاد ارزش افزوده، ثروت، اشتغال و توسعه استان از جمله اهداف تعیین شده برای مأموریت‌های در دستور کار است.

در ادامه این نشست «محمد سپهر» عضو هیئت علمی دانشگاه امام جواد و مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری استان یزد، پیشنهاد تعیین روش‌هایی مشخص برای احصاء شاخص‌ها و ضرورت اتکاء آنها به یک چارچوب مفهومی را مطرح کرد.

«مهدی حاج امینی» عضو هیئت علمی دانشگاه یزد هم پیشنهاد تعیین اهداف مشخص و واقع گرایانه برای طرح ضمن تعیین استانداردهای تقاضا محور و اصلاح روشهای استخراج شاخص‌ها و دکتر «عباس علوی راد» عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی پیشنهاد تعیین وضعیت موجود استان با روش‌های صحیح علمی و به صورتی کاربردی و دکتر «مهدی سبک رو» عضو هیئت علمی دانشگاه یزد پیشنهاد کار بر روی متغیرهای ساده و عملیاتی و دارای قابلیت اندازه‌گیری در گام‌های نخست طرح را پیشنهاد کردند.

در بخش دیگری از این جلسه، دکتر «مهدی حسینی المدرسی» عضو هیئت علمی دانشگاه یزد پیشنهاد تمرکز بر بسترسازی و سازماندهی و اصلاح زیرساخت‌های موجود و در نظر گرفتن شاخص‌ها به عنوان خروجی طرح‌های مختلف اجرا شده در استان، دکتر «انصاری» پیشنهاد اضافه کردن چند شاخص جدید به طرح، دکتر «محمدحسین سرائی» عضو هیئت علمی دانشگاه یزد پیشنهاد تفکیک افق مطلوب بلند مدت شاخص‌ها در سه سطح محلی، منطقه‌ای و بین المللی و دکتر «سعید عطار» عضو هیئت علمی دانشگاه یزد پیشنهاد انجام پایش ماموریت محور بر اساس شش وظیفه اصلی منطقه ویژه علم و فناوری، را مطرح کردند.

«اکرم فداکار» مدیر کل ICT استان یزد یشنهاد اصلاح رویه‌های موجود برای استخراج شاخص‌ها بر اساس استانداردهای جهانی در گام اول و بومی سازی استانداردها با توجه به وضعیت داخلی استان در گام بعد، «کاظم یاوری» عضو هیئت علمی دانشگاه یزد پیشنهاد شاخص سازی بر اساس سطح توسعه یافتگی استان و «حمیدعلی بیگی» کارشناس اقتصادی پیشنهاد شاخص سازی با توجه به تجربه کشورهای موفق و با تمرکز بر صادرات محصولات با فناوری بالا را مطرح کردند.

گفتنی است؛ این نشست دکتر محمدرضا مشاهیری رئیس کمیسیون آموزش، پژوهش و فناوری اتاق بازرگانی استان یزد، مهندس میثم کوچک‌زاده معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان یزد و مهندس محسن بهجت نماینده شرکت شهرکهای صنعتی نیز حضور داشتند .

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار