یافتن شرکای تجاری تازه ، تنوع بخشیدن به بازارهای صادراتی و توسعه مراوادت علمی، فرهنگی و اجتماعی درمحافل برنامه ریزی و توسعه ای از اهمیت بالایی برخوردار است. یزد مدت هاست از بستر سنتی خود جدا شده و پدیده هایی نظیر ثبت بافت تاریخی یزد در فهرست میراث جهانی و نیز روندهای روبه رشد در حوزه های بازرگانی ، صنعتی و گردشگری زمینه های گسترش روابط خارجی را برای این استان فراهم نموده است .
کد خبر: ۶۱۷۰۸۲
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱ 10 June 2018

از سوی دیگر استان یزد نیازمند شناخت موقعیت کشورها و نیز اهداف و منافع خود همراستا با سیاست های ملی و منطقه ای کشورمان می باشد که در این میان آسیای مرکزی و منطقه قفقاز می تواند در اولویت این روابط قرار گیرد که متاسفانه تابحال چندان مورد توجه قرار نگرفته اما اینک و در پی بحران اخیر برجامی و تحولات روابط خارجی ایران در حوزه اروپا ، مجددا توجه صاحبنظران را به خود جلب نموده است .
در بخشی از چشم انداز توسعه که در سند آمایش استان یزد به آن اشاره شده ؛ افزایش فعالیت های بازرگانی و همکاری های فنی و اقتصادی در منطقه آسیای مرکزی مورد توجه قرار گرفته است ، به گفته کارشناسان، منطقه آسیای مرکزی شامل کشورهای قزاقستان ، تاجیکستان ، ترکمنستان ازبکستان و ترکمنستان تقریباً در جنبه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و حتی فرهنگی- هویتی دستخوش تحولاتی چشمگیر شده؛ به طوریکه می‌توان با تثبیت نقش و جایگاه هریک از کشورهای این منطقه نشانه‌ای شکل‌گیری یک «آسیای مرکزی جدید» را مشاهده نمود.
در همین زمینه و بنا بر اعلام رسانه ها در اردیبهشت ماه سالجاری پنج کشور عضو اتحادیه ی اقتصادی اوراسیا در حاشیه اجلاس بین المللی اقتصادی آستانه در قزاقستان با جمهوری اسلامی ایران موافقتنامه تجارت ترجیحی امضاء کردند . براساس این موافقتنامه، تعرفه گمرکی سیصد قلم کالای ایرانی و دویست قلم کالای کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا، شامل محصولات کشاورزی، غذایی و آبزیان، کاهش پیدا می کند که شایسته است استان یزد نیز ازین فرصت حداکثر استفاده لازم را برای تنوع بخشیدن به بازارهای صادراتی و پیشرفت بازرگانی خود داشته باشد.کارشناسان معتقدند که امضای این موافقتنامه در شرایطی که آمریکا در ادامه بد عهدی های خود، با خروج یکجانبه از برجام، قصد دارد ایران را در فشار اقتصادی قرار دهد؛ اقدامی مثبت تلقی شده و می تواند نقش موثری در جهت مقاوم سازی اقتصاد ایران داشته باشد.
اعلام خواهرخواندگی یزد وسمرقند؛ دومین شهر بزرگ ازبکستان، فرصت مناسبی است تا با شناسایی فرصت‌های موجود در منطقه آسیای مرکزی و معرفی آن به فعالین بخش خصوصی استان همچنین معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و انجام اقداماتی برای تسهیل مراوادات فرهنگی ، گردشگری و بازرگانی زمینه مناسبی برای رونق بخش تولید و خدمات بوجود آید .
توسعه روابط با کشورهای منطقه قفقاز جنوبی شامل ارمنستان ، گرجستان و آذربایجان نیز فرصت جدیدی برای پیشرفت استان یزد فراهم نموده است ، بهبود تدریجی در تعاملات اقتصادی و تغییر تدریجی در مواضع سیاسی آذربایجان در سالهای اخیر مراوادات با این کشور را افرایش داده است . اخیر پارک علم و فناوری استان یزد دفتری را در گرجستان مستقر نموده و چند شرکت دانش بنیان فعالیت های خود را در این کشور مستقر نموده اند، اقتصاد باز کشور چهار میلیون نفری گرجستان ، رتبه بالای این کشور در اقتصاد جهان ، روابط نزدیک با اتحادیه اروپا و از طرفی روابط خوب گرجی ها با کشورمان باعث شده است تا فعالان اقتصادی گرجستان را دروازه ورود ایران به اروپا بدانند.
استفاده از ظرفیت های کشاورزی و تولیدات محصولات دامی در منطقه قفقاز میتواند یکی از گزینه های کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی استان یزد باشد ، این امر با استقرار شرکت های کشاورزی و خدماتی استان در این منطقه و صادرات نیروی کار به جای صادرات محصولات صنعتی و کشاورزی محقق خواهد شد که خوشبختانه تعدادی از شرکت های یزدی تجربیات جدیدی را در این زمینه آغاز کرده اند .



مسعود طوفان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار