مدير کل کتابخانه‌های عمومی یزد اعلام كرد: کتابخانه‌های عمومی استان یزد در پنج شاخص عضویت، امانت کتاب، تعداد کتاب، زیربنای کتابخانه‌ای و تعداد کتابخانه جایگاه نخست کشور را دارد.
کد خبر: ۶۱۶۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۶ 09 June 2018

«رقیه دوست فاطمی‌ها» در اين رابطه گفت: هم‌اکنون 111 باب کتابخانه در استان یزد فعال است که از این تعداد 98 باب نهادی، 12 باب مشارکتی و يك باب نیز مستقل است. 

وی افزود: کتابخانه‌های استان با تلاش همه کارکنان ستادی و کتابدار خود توانسته است در شاخص‌های مهم عضویت، امانت کتاب، تعداد کتاب، زیربنای کتابخانه‌ای و تعداد کتابخانه جایگاه نخست کشور را به خود اختصاص دهد که در برخی از این شاخص‌ها حتی جایگاه استان بسیار فراتر از میانگین کشوری است. 

وی ادامه داد: هم‌اکنون حدود دو میلیون و 94 هزار نسخه کتاب در کتابخانه‌های استان موجود است که در سال 96 بیش از یک میلیون مورد امانت از این کتاب‌ها صورت گرفته است. 

دوست فاطمی‌ها تصریح کرد: در حال حاضر 99 هزار و 230 نفر از جمعیت استان عضو کتابخانه عمومی هستند که این میزان، حدود 9 درصد جمعیت استان را شامل می‌شود. 

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان با بیان این که کتابخوانی یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی جامعه‌ها است، اظهار كرد: در سال‌های اخیر تلاش شده است تا همه زیرساخت‌های لازم برای جذب مردم به مطالعه و بهره‌مندی از منابع کتابخانه‌ها فراهم شود که در این راستا بخش زیادی از کتابخانه‌های غیراستاندارد استان بهسازی شد و در کنار این امر نیز زیرساخت‌های عمرانی، فناوری اطلاعات، تجهیزات کتابخانه‌ای و امکانات بخش کودک برای کتابخانه‌ها تأمین شد. 

وی بیان كرد: در سال 94 با تشکیل تیم کارشناسی در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، بیش از 600 مورد بازدید از همه کتابخانه‌های استان طی سه سال گذشته صورت گرفت و نقاط قوت و ضعف، کمبودها و نیازهای هریک از کتابخانه‌ها جمع‌آوری شد و پس از آن و در طول سه سال برای رفع نقاط ضعف، تقویت نقاط قوت و تأمین نیازهای کتابخانه‌ها در بخش‌های فناوری، تجهیزات کتابخانه‌ای، سیستم‌های گرمایشی سرمایشی و امکانات بخش کودک تلاش شد. 

این مقام فرهنگی در استان همچنین به طرح‌های مختلف کتابخانه‌ها برای جذب مخاطبان به کتابخانه و مطالعه اشاره کرد و گفت: برگزاری بیش از 2 هزار و 200 نشست کتاب‌خوان، برگزاری نشست‌های رونمایی و نقد و بررسی کتاب و همچنین برنامه‌های ویژه بخش‌های کودک نظیر قصه‌گویی، نمایش‌نامه‌خوانی و کلاس‌های نقاشی از جمله برنامه‌هایی است که به جذب اعضا و مخاطبان به ویژه قشر کودک و نوجوان به کتابخانه‌ها، کمک کرده است. 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار