واکنش ها و اعتراضات به وضعیت حوزه های انتخابیه استان یزد در سال 1378 و با تقسیمات جدید این حوزه ها آغاز شد. وضعیت حوزه های انتخابیه استان یزد با اعلام موضع برخی از ائمه جمعه و مسوولان شهرستانهای استان، وارد مرحله تازه ای شده است.
کد خبر: ۶۱۴۴۷۱
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰ 02 June 2018

به گزارش «تابناک یزد»، روزنامه محلی بشارت یزد در صفحه نخست تازه ترین شماره خود آورده است: واکنش ها و اعتراضات به وضعیت حوزه های انتخابیه استان یزد در سال 1378 و با تقسیمات جدید این حوزه ها آغاز شد. 
تا آن زمان شهرستان های میبد و اردکان دارای یک نماینده مشترک، یزد و شهرستان صدوق (اشکذر فعلی) هم بطور مشترک یک نماینده و بقیه شهرستان های استان هم یک نماینده در مجلس شورای اسلامی داشتند. 
اما اردکان مستقل شد، یزد و اشکذر به هم پیوستند، میبد و تفت هم یکی شدند و پنج شهرستان دیگر هم یک نماینده به مجلس فرستادند که این شیوه غلط و کاملا غیرمنصفانه و نامعقول تاکنون ادامه دارد. 
سرمنشاء این تقسیمات ناعادلانه، تلاش برای استقلال اردکان به بهانه اختلاف با میبد بود اما طراحان این تقسیم بندی نمی دانستند یا نمی خواستند بدانند که پیاده کردن این سیستم در حقیقت از چاله در آمدن و به چاه افتادن است و به عبارتی کور کردن هر دو چشم به بهانه سورمه زدن یکی از آنهاست!!. 
حالا پس از حدود 20 سال که از شرایط فعلی می گذرد و بارها و بارها مردم عدالت طلب استان به روش های مختلف نسبت به تقسیم بندی یاد شده اعتراض کردند، هنوز صدایشان به گوش کسی نرسیده یا نخواستند برسد!. 
سالهاست که مردم شهرستان های استان فریاد می زنند که چرا اردکان به تنهایی با یک نماینده و پنج شهرستان هم مجموعا یک نماینده؟!. 
سالهاست که تفتی ها فریاد می زنند که ما هیچ سنخیتی با میبد نداریم و چون جمعیت ما خیلی کمتر از شهرستان میبد است پس نماینده ما تفتی ها هرگز به مجلس نمی رود، اما کو گوش شنوا؟!. 
ظاهرا مافیای سیاسی قدرتی که در پشت این موضوع قرار دارد دوست ندارد که به نظرات مردم توجه کنند. 
با وجود آنکه شنیده شده قرار است حوزه ها دستخوش تغییرات شود اما مشکل اصلی هنوز حل نشده که اگر بشود حرف و حدیث ها در این بخش پایان می یابد و این مشکل چیزی نیست جز 'اصرار بر استقلال اردکان' در این حوزه بدون هیچ توجیه قانونی، منطقی یا عقلی!. 
کسانی که طرح تقسیم بندی جدید را با اضافه کردن یک یا دو نماینده به مجموع نمایندگان استان یزد طراحی کرده اند ظاهرا خبر ندارند که مشکل اصلی، اصرار بر استقلال اردکان است. 
اما این پایان ماجرا نیست و حالا برخی از مسوولان ارشد برخی شهرستانها هم خود را مستعد و لایق برای استقلال و جدا شدن از حوزه های دیگر می دانند. 
جالب آنکه شهرستان میبد که حالا داعیه استقلال در حوزه های انتخاباتی را دارد، اردکان را بهانه کرده و گفته اگر اردکان می تواند مستقل باشد پس ما هم می توانیم!! و همین موضوع، این ادعا را که 'اردکان اگر باز هم مستقل باشد، داستان حوزه ها پیچیده تر می شود' را به خوبی اثبات می کند. 
سوال اساسی این است که چرا باید اردکان و میبد، داعیه استقلال حوزه انتخاباتی خود را داشته باشند؟ مگر خون آنها رنگین تر است؟ یا مگر آنها تافته جدا بافته هستند؟ مردم دیگر مناطق استان چه گناهی کرده اند که باید چوب اختلاف اردکان و میبد را بخورند؟. 
مگر حوزه های انتخابیه استان یزد، مغازه بقالی است که کالایی را وزن کنند و بین خودشان تقسیم کنند؟ . 
چرا باید نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، هر یک ساز خود را بزنند و در این بازار پر آشوب تقسیم حوزه ها از زادگاه خود (نه حوزه خود) دفاع کنند و سنگ آنها را به سینه بزنند؟. 
مردم شهرستان های تفت، بافق، مهریز، بهاباد، اشکذر، خاتم و ابرکوه، سالهاست که دیده نشده اند و استان یزد در درجه اول به اردکان و پس از آن به خود یزد و بعد هم میبد ختم و خلاصه شده است!. 
مردم محروم این مناطق، چیز زیادی نمی خواهند و فقط اجرای عدالت را خواستار هستند. 
تفت و میبد چه سنخیت فرهنگی، جغرافیایی یا جمعیتی دارند؟ چرا اشکذر باید همیشه زیر پر و بال یزد، دیده نشود؟ چرا پنج شهرستان را با حدود 250 هزار نفر جمعیت در قالب یک حوزه و با یک نماینده جا داده ایم؟ چرا اردکان با کمتر از 100 هزار نفر جمعیت باید مستقل باشد؟ چرا حالا میبد هم داعیه استقلال دارد؟ مگر منطق حکم نمی کند که اردکان و میبد مجموعا یک حوزه را تشکیل دهند و بقیه شهرستانها هم با در نظر گرفتن جمعیت و مرز جغرافیایی، تقسیم بندی شوند تا عدالت حاکم شود.؟ 
اگر بنا بر استقلال در حوزه ها باشد فقط شهرستان یزد می تواند با توجه به جمعیت خود این ادعا را داشته باشد. 
تقاضای مردم استان یزد از استاندار محترم، نمایندگان مردم در مجلس و همچنین مجلس محترم شورای اسلامی این است که به خواسته مردم استان توجه کنند تا هر روز یک فهرست جدید و سوال برانگیز در مورد تقسیم بندی حوزه های انتخابیه در فضای مجازی و رسانه ها منتشر نشود!.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار