مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: مبارزه با آفت سن گندم و جو در سه هزار هکتار از زمینهای این شهرستان پایان یافت.
کد خبر: ۶۱۳۸۵۸
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۵ 31 May 2018

مهدی غیب الهی در حاشیه پایان مبارزه با آفت سن افزود: این طرح حدود 70 روز در مزارع آلوده بخش های مرکزی و بهمن طول کشید.
وی با بیان اینکه امسال به دلیل تغییر دمای هوا و شرایط آب و هوایی مزارع گندم ابرکوه نسبت به سال های گذشته کمتر به آفت سن آلوده شد، اظهار کرد: این شهرستان یکی از کانون های سن خیز کشور است. 
این مسئول ادامه داد: شبکه های مراقبت و ناظران گندم،نظارت کاملی بر مبارزه سن گندم در کشتزارهای شهرستان داشتند.
وی یادآور شد: تمامی عملیات مبارزه با سن گندم به صورت زمینی و با استفاده از انواع ادوات و ناوگان های سمپاش بوم دار، تراکتور و پشتی توسط کشاورزان گندمکار انجام شد.
وی با اشاره به اینکه بهره برداران تلاش خوبی در اجرای طرح سپماشی داشته اند، تاکید کرد : امسال محصول گندم ابرکوه از کیفیت بالایی برخوردار خواهد بود.
در سه هزار هکتار مزارع ابرکوه در سال زراعی 97- 96 به صورت مکانیزه گندم کشت شد و پیش بینی می شود به طور متوسط از هر هکتار سه هزار و 700 کیلوگرم محصول گندم تولید شود. 
در سال زراعی 97- 96 به دلیل تبعات خشکسالی ، افت سطح آب های زیر زمینی ، تداوم پدیده خشکسالی و کاهش نزولات جوی 10درصد محصول زراعی شهرستان ابرکوه کاهش یافته است. 
سال گذشته 15هزار و 697 تن محصول گندم مازاد بر مصرف کشاورزان به قیمت تضمینی از آنها خریداری شد و این شهرستان برای چهارمین سال پیاپی از این لحاظ مقام نخست را کسب کرد.
مرکز شهرستان 53 هزار نفری ابرکوه در140کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
همچنین رئیس بخش بیماری‎ های گیاهی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی وزارت جهاد کشاورزی 11 اردیبهشت ماه 97 در خرم آباد گفته بود که 50 گونه بیماری گندم در کشور شناسایی شد که لازم است بذر سالم در اختیار کشاورزان قرار گیرد.
محمد رضوی تاکید کرد: استفاده از بذر سالم یکی از راه های جلوگیری از بیماری های گندم است، وجود عامل بیماری زا، حساس بودن روند و شرایط اقلیمی را سه شرط مهم برای نداشتن بیماری های گندم عنوان کرد.
رضوی یادآور شد: زنگ زرد، قهوه ای و سیاه به ترتیب از اهمیت بالایی در بین بیماری های گندم برخوردار هستند.
وی با بیان اینکه پیش آگاهی کشاورزان می تواند در جلوگیری بسیاری از بیماری ها موثر باشد، تاکید کرد: زنگ ها از جنوب کشور شروع و به مناطق شمالی گسترش می یابند و امکان گسترش بیماری های دیگر در منطقه زنگ وجود دارد.
به گفته این مسئول در موسسه تحقیقات گیاه پزشکی 6 شرکت دانش بنیان در زمینه بیماری‎های گیاهی فعال است و به تازگی یک شرکت نیز در تهیه نانو کپسول‎ها برای کنترل عوامل بیماری‎ زا فعالیت می‎ کند.
وی با بیان اینکه سالانه 215 میلیون هکتار گندم با برداشت 730 میلیون تن در جهان کشت می شود، گفت: این آمار در ایران ٦ میلیون هکتار با برداشت 9 تا 15 میلون تن است که ٦٠ درصد آن به صورت دیم و 40 درصد دیگر آبی است.
به گفته وی، میزان برداشت گندم در ایران به شرایط آب و هوایی و اقلیم منطقه بستگی دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار